Ja hem fet la Campanya de donació de sang!

El passat dimecres 29 de març vam dur a terme la campanya de donació de sang que fem a l’escola conjuntament amb el Banc de Sang i Teixits de Catalunya. Ha estat un èxit total: de participació, de primers donants i, sobretot, d’implicació del nostre alumnat de Cicle Superior (cartes a les famílies, cartells, vídeos, enquestes, regals per als donants…) i sobretot poder atendre a tothom que acudia a l’escola. Els va encantar i van aprendre moltíssim!

Com funciona? Què fa l’alumnat de cicle superior? Aquí us ho expliquen:

Primer atenem la persona que arriba, li posem el gel hidroalcohòlic, li donem una mascareta si no emporta cap i li donem un qüestionari. Cal omplir el qüestionari abans d’entrar a veure la metgessa. En aquest qüestionari se’ls demanen coses com, per exemple, si han passat alguna malaltia determinada, si han estat ingressats per alguna raó, si s’han fet un tatuatge darrerament, si han viatjat durant l’últim any, o si prenen alguna medicació. Tothom ha de tenir 18 anys com a mínim (i fins a 70 si són donants habituals) i pesar més de 50 kg.

Aleshores els acompanyem a la biblioteca que hi ha una administrativa que els pren les dades personals. Cal ensenyar el Document d’Identitat. Després una metgessa repassa el qüestionari, fa algunes preguntes més si necessita aclarir algun aspecte, pren la pressió arterial i mesura -amb un senzill aparell que és com un anell que es posa al dit polze- la quantitat de glòbuls vermells del donant (per a descartar problemes d’anèmia).

Si la metgessa diu que sí que pot donar sang, llavors els acompanyem a l’aula on hi ha 6 llits preparats per donar sang. Dues infermeres s’encarreguen de preparar el donant per a fer la donació. Fan estirar els donants i amb una senzilla punxadeta connecten el braç del donant amb una maquineta col·locada al costat.

La sang surt de manera natural, per la mateixa pressió, ajudat del fet d’obrir i tancar del puny. La bossa està dipositada en una safata que va basculant perquè les plaquetes no estiguin quietes i coagulin la sang. En condicions normals en uns 10 minuts s’arriba a omplir la bossa amb una quantitat aproximada d’uns 450 grs. Llavors, al donant se li treu l’agulla i s’està estirat uns minuts més per evitar marejos. I encara una estoneta més asseguda.

Quan surt, li diem al donant que ha de beure líquid (una ampolleta d’aigua o un suc) per a recuperar una part del líquid que ha donat. També es recomana menjar alguna coseta. I li fem una enquesta feta que hem elaborat amb el google forms per poder fer un buidatge de dades i treure conclusions. Molt interessants les respostes que hem rebut. I li donem un regal també fet per nosaltres; aquest curs hem fet uns clauers molt macos.

Un cop fet això ja se’n pot anar cap a casa!  Tot plegat dura menys de mitja hora.

Ah! I mentre venia gent a donar sang, companys i companyes de l’escola ens han passat a veure i ens han preguntat com funcionava aquesta campanya. I nosaltres ho hem explicat molt contents.

Estem molt contents dels resultats i volem donar les gràcies a tothom que ens ha ajudat a fer-ho possible. En primer lloc, al Banc de Sang per confiar en nosaltres per novè any consecutiu. En segon lloc, als donants que van venir (alguns per primer cop). En tercer lloc, als alumnes que hi han posat tot l’entusiasme i la dedicació necessaris. I, finalment, a les famílies del Cicle Superior que sempre han recolzat aquest projecte d’aprenentatge-servei que ens permet aprendre moltes coses i, al mateix temps, donar un cop de mà a la comunitat.

L’any que ve hi tornem. Reserveu-vos el mes de març! 😉

Cicle Superior