
Ahir va tenir lloc la campanya anual de donació de sang que fem a l’escola conjuntament amb el Banc de Sang i Teixits de Catalunya. Ha estat un èxit total: de participació, de primers donants i, sobretot, d’implicació dels nostres alumnes de Cicle Superior (cartells, vídeo, regals per als donants…).
Per als que no sapigueu com funciona, aquí teniu unes quantes fotos.
Primer toca que la gent ompli el qüestionari abans d’entrar a veure el metge. Prèviament se’ls havia pres la temperatura i se’ls havia fet rentar les mans amb gel hidroalcohòlic. En aquest qüestionari se’ls demanen coses com, per exemple, si han passat alguna malatia determinada, si han estat ingressats per alguna raó, si s’han fet un tatuatge darrerament, o si prenen alguna medicació. Tothom ha de tenir 18 anys com a mínim (i fins a 70 si són donants habituals) i pesar més de 50 kgs.

Un cop dins (normalment ho fem a la biblioteca) un administratiu/va els pren les dades personals. Després un metge repassa el qüestionari, fa algunes preguntes més si necessita aclarir algun aspecte, pren la pressió arterial i mesura -amb un senzill aparell que és com un anel que es posa al dit polze- la quantitat de glòbuls vermells del donant (per a descartar problemes d’anèmia).

Si tot està correcte passen pròpiament a la sala de donació que, normalment, és la sala d’acollida, aquest dia adaptada amb lliteres i material necessari per a fer les extraccions. Allà, un parell d’infermers o infermeres s’encarrega de preparar el donant per a fer la donació.

Fan estirar els donants i amb una senzilla punxadeta connecten el braç del donant amb una maquineta col·locada al costat.

La sang surt de manera natural, per la pròpia pressió, ajudat de l’obrir i tancar del puny. La bossa està dipositada en una safata que va basculant perquè les plaquetes no estiguin quietes i coagulin la sang. En condicions normals en uns 10 minuts s’arriba a omplir la bossa amb una quantitat aproximada d’uns 450 grs. Llavors, al donant se li treu l’agulla i s’està estirat uns minuts més per evitar marejos. I encara una estoneta més assegut.

Després el donant ha de prendre una mica de líquid (una ampolleta d’aigua o un suc) per a recuperar una part del líquid que ha donat. També es recomana menjar alguna coseta.

I un cop fet això ja se’n pot anar cap a casa! Tot plegat ha durat menys de mitja horeta.
Abans, però, sempre posem una safateta amb alguns regals fets pels alumnes per agrair el gest solidari del donant. Aquest any hem fet uns imants de nevera molt bonics. I com que encara teníem els punts de llibre que havien fet el curs passat quan, a causa de la pandèmia, no vam poder fer la campanya de donació, doncs també els els hem ofert.


Estem molt contents dels resultats i volem donar les gràcies a tothom que ens ha ajudat a fer-ho possible. En primer lloc al Banc de Sang per confiar en nosaltres. En segon lloc als donants que van venir (alguns per primer cop). En tercer lloc als alumnes que hi han posat tot l’entusiasme i la dedicació necessàries. I, finalment, a les famílies del Cicle Superior que sempre -ja són set campanyes!- han recolzat aquest projecte d’aprenentatge-servei que ens permet aprendre moltes coses i, al mateix temps, donar un cop de mà a la comunitat.
L’any que ve hi tornem. Reserveu-vos el mes de març, 😉
L’equip de Cicle Superior

