Els nostres alumnes a Ràdio Vilafranca

Ahir es va emetre un programa de Ràdio Vilafranca, el magazine “Penedès en Xarxa“, on vam poder escoltar alguns dels nostres alumnes del Cicle Superior. Dies abans havien enregistrat uns àudios amb els escrits d’uns altres nens i nenes de les escoles penedesenques de fa més de 80 anys. Aquests treballs seguien les tècniques inspirades per Célestin Freinet, un pedagog de finals del segle XIX que va crear un mètode propi d’ensenyament seguit per moltes escoles catalanes durant la República. En les escoles freinetianes es posava l’alumne al centre de tot i es procurava treballar a partir del que els nens i nenes vivien en la seva quotidianitat, trencant així la rigidesa dels mètodes tradicionals.

Un bon exemple d’això són els textos que es poden llegir a l’exposició “Quan la vida entra a l’escola. La tècnica Freinet al Penedès (1934-1937) i que encara es pot visitar fins al 25 d’abril (s’ha prorrogat) a la capella del Vinseum.

Aquests textos, que parlen de molts temes (el camp, les feines, els estudis, l’escola, les descobertes, els somnis, la política de l’època…) són els que vam poder sentir des de l’aula ahir al matí en directe. Va ser emocionant per a molts sentir les seves pròpies veus a la ràdio llegint -molt bé!!- les paraules d’un nens i nenes d’un passat molt llunyà. Paraules que ens han permès apropar-nos a la realitat que vivien.

Si voleu sentir-los podeu clicar en aquest enllaç que us portarà a “Ràdio Vilafranca a la carta”. Un cop allà busqueu el programa “Penedès en xarxa” del dia 17 de març, en la franja horària d’11 a 12 del matí.