LIGHTNET

L’alumnat de sext participa en el projecte de ciència ciutadana LightNet desenvolupat per  l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia

Aquesta tardor, i juntament amb altres centres de Primària i Educació Secundària del país, l’alumnat de 6t de l’escola Consol Ferré ha estat participant en un projecte de recerca real per recollir dades sobre el comportament d’un material desenvolupat per un grup de recerca de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) que captura el diòxid de carboni de l’atmosfera i que promet ser part de la solució a aquest problema tan urgent. El treball del grup de recerca s’inspira en el procés de captació natural de CO2 que té lloc per exemple en moltes roques de Catalunya o en coralls. La nanotecnologia ens ajuda a captar més CO2 i de manera més ràpida i eficient.

Durant el temps que ha durat la nostra participació, unes quatre setmanes, l’alumnat ha seguit un protocol experimental per obtenir dades, de manera diària ha recollit dades de mostres de material sotmeses a condicions ambientals diferents i controlades (exterior/interior; sol/ombra; amb molta/poca gent a la sala), s’han interpretat les dades obtingudes i creat gràfiques per seguir l’experiment al llarg del temps, tot pensant a conscienciar-nos sobre les accions necessàries per disminuir la quantitat de CO2 a l’atmosfera.

Amb l’ajut de Pau Barberà, alumne en pràctiques del Grau en Educació Primària, a través de la recerca LightNet hem anat introduint i treballant els següents continguts:

• Què li passa a la Terra? Podem mitigar l’augment de CO2 a l’atmosfera o hem d’adaptar-nos-hi?
  • Síntesi de la glucosa amb models.
  • Paper del diòxid de carboni: aspectes positius i negatius.
  • La respiració com a oxidació de la glucosa a l’interior de la cèl·lula per obtenir energia. Ús de models.
  • Relació entre la crema de combustibles fòssils i l’augment del diòxid de carboni.
  • Conseqüències sobre el medi de la nostra forma de vida en relació a l’ús de recursos i energia. El canvi climàtic.
  • LighNet com un exemple de material creat per mitigar (reduir) la proporció de diòxid de carboni a l’atmosfera.
  • Participació en la recollida de dades d’una recerca científica. El full de càlcul.
  • Anàlisi final de dades i tramesa dels resultats.

A les fotografies, exemples de dissenys ideats per tenir en compte l’efecte de la possible pluja sobre les mostres exteriors i un dels muntatges definitius duts a terme.

A la imatge, un dels gràfics elaborats a partir de les dades recollides durant el projecte de recerca LightNet per l’alumnat de sext.