Salut

Al·lèrgies

Atenció dels infants amb al·lèrgies alimentàries i/o al làtex en l’àmbit escolar

La família de l’alumne amb al·lèrgia alimentària i/o al làtex ha d’informar-ne els responsables del centre educatiu a l’inici de l’escolarització o quan en tingui coneixement.

Les actuacions que cal seguir en el centre quan es produeix aquesta situació es detallen en el document Model d’atenció dels infants amb al·lèrgies alimentàries i/o al làtex en l’àmbit escolar.

Celiaquia i intoleràncies alimentàries

La família de l’alumne/a amb celiaquia i/o intoleràncies alimentàries ha d’informar-ne els responsables del centre educatiu a l’inici de l’escolarització o quan en tingui coneixement.

A l’escola l’alumnat elabora i menja receptes com a pràctica pedagògica, per tant, s’ha de tenir molt en compte quins aliments són els que l’alumne/a pot menjar. També cal informar a la coordinadora de menjador per tal de poder adequar la dieta del menjador escolar.

Malalties

Atenció dels infants amb diabetis en l’àmbit escolar

La família de l’alumne/a amb diabetis ha d’informar els responsables del centre educatiu a l’nici de l’escolarització o quan es tingui coneixement que l’alumne pateix la malaltia.

Les actuacions que cal seguir en el centre quan es produeix aquesta situació estan detallades en el document Model d’atenció dels infants amb diabetis en l’àmbit escolar.

Administració de medicaments en horari escolar

Per poder administrar medicaments als alumnes, sempre que sigui imprescindible fer- ho en horari lectiu, cal que els pares, mares o tutors legals aportin un informe mèdic on consti el nom de l’alumne, el nom del medicament que ha de prendre i la pauta d’administració. Així mateix, els pares, mares o tutors legals han d’aportar una autorització on es demani, al director o directora del centre educatiu, l’administració al fill o filla del medicament prescrit d’acord amb les pautes que constin en l’informe esmentat i se n’autoritzi l’administració als professionals del centre.

En aquest sentit cal assenyalar que els professionals del centre només poden fer accions que no requereixen cap titulació sanitària i que les poden fer els familiars o cuidadors, en general, dels fills sempre que hagin rebut ensinistrament previ (s’hi inclou l’administració de fàrmacs d’ús habitual en pediatria); també poden fer cures senzilles (d’erosions i petites ferides), i també la primera atenció a qualsevol incident inesperat.

Autorització

Malalties transmissibles

Per tal d’informar les famílies sobre l’assistència o no dels infants al centre educatiu quan pateixen una malaltia transmissible, el Departament de Salut, a través de la Sub- direcció de Vigilància i Resposta a Emergències de Salut Pública, ha publicat unes recomanacions amb uns Criteris de no-assistència de l’alumnat a l’escola o a la llar d’infants durant un període de temps determinat a causa de malalties transmissibles.

Paràsits

Pediculosi (polls)

Si alguna família descobreix que l’alumne/a té polls, és necessari que ho comuniqui al tutor/a, per tal que puguin comprovar si també en tenen els altres alumnes i extremar- hi les mesures preventives.

El tractament es basa en aplicar, al més aviat possible, un preparat insecticida (millor locions o cremes que no pas xampús). Cal seguir estrictament les instruccions dels diferents productes comercialitzats, tenint en compte que, amb molts d’aquests, s’haurà de repetir el tractament més d’una vegada per tal de matar els polls sortits dels ous.

Per tal d’eliminar les llémenes es poden esbandir els cabells amb una barreja d’aigua i vinagre, i després passar una pinta amb les pues molt fines, o millor, treure-les amb els dits. L’aplicació del producte no elimina totes les llémenes, un percentatge gens despreciable de les mateixes continua viu després de l’aplicació del mateix.

L’alumnat afectat no ha d’assistir a l’escola fins que no sigui sotmès al tractament, entenent per aquest l’aplicació de loció o crema i l’eliminació de les llémenes; durant la setmana posterior, cada dia s’han de revisar els cabells i anar treient les llémenes que hagin pogut quedar, en cas contrari el tractament no servirà de res.

Vacunacions

L’administració de les vacunes que es fa en els centres educatius està regulada pel Decret 155/1993, d’1 de juny, d’actualització del Programa de salut escolar.

L’administració de vacunes al centre és per a l’alumnat de 6t i ho realitza l’equip mèdic del CAP Amposta.

Cal l’autorització del pare, mare o tutor/a legal.

En el Calendari de vacunacions del Departament de Salut, hi ha actualitzades les vacunes que s’administren a cada edat.

Revisió odontològica

La revisió odontològica al centre és per a l’alumnat de 1r i 6t. Ho realitza l’equip mèdic del CAP Amposta, qui emet un informe per a la família de la revisió.

Cal l’autorització del pare, mare o tutor/a legal.