LA INVESTIGADORA ELISABET ROMERO ENS VISITA

Elisabet Romero és una biofísica que mira d’entendre com funciona la natura per resoldre problemes que afecten el medi i les persones, com els energètics. Així, per exemple, els humans cremem combustibles fòssils per obtenir energia, però aquest procés genera gasos hivernacle que, en acumular-se, fan augmentar la temperatura global de l’atmosfera i acceleren el canvi climàtic amb greus conseqüències per a la humanitat i per a la resta d’éssers vius. Què es pot fer per evitar-ho?

Elisabet i el seu equip d’investigadors de l’Institut Català d’Investigació Química de Tarragona (ICIQ) s’han adonat d’aquest problema i han posat fil a l’agulla. L’objectiu, obtenir una font d’energia sostenible i eficient.

Sabem que les plantes, de manera natural, amb un procés anomenat fotosíntesi, emmagatzemen l’energia solar en forma d’enllaços químics. Ara, els investigadors s’han proposat de crear sistemes artificials per recrear la fotosíntesi i, així, obtenir energia per a les necessitats humanes.

En els seus experiments, els investigadors utilitzen una taula òptica per conèixer com es transmet l’energia. La llum del làser passa entre les mostres per analitzar com es comporten en relació a l’absorció de la llum. Gràcies als seus experiments, Elisabet i els seu equip d’investigadors saben que les molècules de clorofil·la s’han d’orientar i estar el suficientment a prop per a què l’energia passi de les unes a les altres i que calen unes determinades proteïnes que ho faciliten. L’objectiu és copiar aquest sistema natural i fer-ne un d’artificial que funcioni de la mateixa manera. Quin repte, veritat?

L’Escola Consol Ferré és una de les divuit de Catalunya que participen a la sisena edició de CIENTÍFIQUES EN JOC, un programa educatiu virtual del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya adreçat a l’alumnat de 5è de primària .

Les escoles participants en el concurs estan dissenyant un videojoc sobre una investigadora catalana en actiu tractant la recerca en temes de l’energia des de diverses perspectives, de la mà de la investigadora escollida, l’Elisabet Romero en el nostre cas.