Digivista número 6

PROJECTES PERSONALS: SOM ALLÒ QUE FEM
Experiències, habilitats, eines, reflexions, estratègies… al llarg de tota l’etapa d’Infantil i Primària hem anat acumulant un munt de vivències i aprenentatges que durant l’últim curs d’aquest llarg viatge posarem en joc.
Les xiquetes i els xiquets de 6è han realitzat Projectes Personals, els quals són molts diversos com els propis interessos, un reflex de l’aula i de la societat.
Els Projectes Personals esdevenen una oportunitat d’aprenentatge on els infants poden triar de manera lliure i individual allò que volen fer, seguint alguns criteris preestablerts:
– Tots i totes hem d’aprendre alguna cosa.

– Hem de cercar la informació en diferents fonts, així com construir-la.
– Ha de tenir una finalitat social, és a dir, ha d’esdevenir un bé comú (per la classe, per l’escola o per Amposta).

Una vegada tenen clara la idea inicial, el mestre acompanya el procés oferint a l’alumnat espais i hores de treball a l’escola per tal que pugui organitzar, planificar i desenvolupar el seu propi projecte personal. D’altra banda, l’alumnat també té la possibilitat d’anar més enllà dels murs de l’escola buscant experts, situacions, materials o oportunitats per tal de portar a terme plenament la seva idea o acció.
Així doncs, cada projecte comença a créixer, com una història única, a l’aula, a l’escola o a Amposta i omple a l’alumnat de confiança, d’iniciativa, d’autonomia, de creativitat… Ell és el protagonista del seu propi procés i això l’empodera en el seu aprenentatge.
“Per avançar en l’assoliment de les competències bàsiques és fonamental emmarcar els processos d’ensenyament i d’aprenentatge entorn als quatre eixos següents:

• Aprendre a ser i actuar de manera autònoma
• Aprendre a pensar i comunicar
• Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
• Aprendre a conviure i habitar el món”
(Currículum d’Educació Primària)

46 Històries que hem compartit entre nosaltres, 46 accions que tenen com a finalitat un bé comú, 48 processos lliures, 48 maneres d’entendre el món i millorar-lo!!!
Projectes Personals que promouen ciutadans i ciutadanes actives implicades en el seu entorn més proper, experiències personals que ens ajuden a entendre que SOM ALLÒ QUE FEM!
“La finalitat de l’educació és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món en què estan creixent i que els guiïn en el seu actuar; posar les bases perquè esdevinguin persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa, i en continu canvi, que els ha tocat viure. A més de desenvolupar els coneixements, capacitats, habilitats i actituds (el saber, saber fer, saber ser i saber estar) necessaris, els nois i les noies han d’aprendre a mobilitzar tots aquests recursos personals (saber actuar) per assolir la realització personal i esdevenir així persones responsables, autònomes i integrades socialment, per exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaços d’adaptar-se a noves situacions i de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida.”
(Currículum d’Educació Secundària)
És per tot això que entenem els Projectes Personals com oportunitats d’aprenentatge que connecten directament amb l’alumnat i que generen històries reals, significatives, funcionals i globals.
Finalment, el fet de compartir els Projectes Personals ha enriquit l’aula, tenint en compte les diferents intel·ligències múltiples que conviuen a la classe. I alhora, ha ajudat a potenciar allò que interessa a cadascú per reforçar les diferents identitats i omplir-les de confiança, autoestima i reconeixement.
Projectes Personals, una experiència basada en la VIDA i per la VIDA.
Emili i Nines
(Tutors de 6è de l’escola Consol Ferré)