La nostra cultura digital / Serveis digitals

En aquesta pàgina compartim amb la comunitat educativa un seguit d’informacions relatives a l’organització dels serveis digitals que utilitzem al centre:

SERVEIS DIGITALS DEL CENTRE

Utilitzem el servei Google Workspace, una aplicació externa al centre, on cada alumne/a tindrà una adreça de correu electrònic amb la que podrà realitzar diferents tasques i utilitzar diferents eines, que aniran augmentant progressivament a mida que vagi passant de curs. Al ser un usuari de correu generat pel centre, es garanteix la protecció de les dades personals de l’infant i la limitació de les eines disponibles de manera que sigui una eina de treball exclusivament educativa.

.

PROCEDIMENT D’ALTA D’USUARIS

Cada alumne de l’escola disposa del seu usuari @collegisnous.org. Aquest usuari és personal i intransferible.

A continuació us enllacem uns documents on es detalla el procediment de gestió d’usuaris:

.

ACORDS DE FUNCIONAMENT DEL CLASSROOM

El nostre alumnat s’inicia en l’ús del Classroom a partir del primer cicle d’educació primària, i el continuarà utilitzant al llarg d’aquesta etapa. Els acords d’ús són:

  • Primer cicle (alumnat dels cursos de 1r i 2n): faran servir el Classroom per dinamitzar l’activitat de la motxilla viatgera, gràcies al qual podran penjar fotos de les activitats que facin a casa utilitzant aquesta motxilla. És una manera d’acostumar-se a la interfície d’aquesta aula virtual.
  • Segon cicle (alumnat dels cursos 3r i 4t): començaran a utilitzar progressivament l’aula virtual per realitzar activitats de les àrees curriculars de l’escola, on hauran d’interpretar què cal fer i realitzar una producció que hauran de lliurar al mestre/a. Es farà sempre a l’aula amb l’acompanyament del mestre/a.
    • 3r realitzarà una activitat senzilla 1 cop al mes, amb acompanyament del mestre/a.
    • 4t realitzarà una activitat senzilla 1 cop al mes, però s’anirà retirant progressivament l’acompanyament del mestre/a, permetent que l’alumnat adquireixi autonomia en l’ús de la plataforma.
    • Com a novetat del curs 2023-2024, tant 3r com 4t faran també la motxilla viatgera com a activitat de lectura, i faran també feedback mitjançant el Classroom.
  • Tercer cicle (alumnat dels curs 5è i 6è): utilitzaran la plataforma de manera autònoma, tant a l’aula com a casa per fer deures. L’acompanyament del mestre serà per dubtes puntuals.
    • 5è realitzarà una activitat de manera quinzenal, com a mínim.
    • 6è realitzarà una activitat setmanal, com a mínim.

.

ORGANITZACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ DIGITAL DEL CENTRE

Utilitzem l’aplicació Google Drive com a eina de gestió de documents de centre i també per gestionar els recursos pedagògics que utilitzem a l’aula, endreçant-los seguint una lògica que ens permeti trobar-los fàcilment per contribuir a la màxima eficiència en la nostra tasca docent. Utilitzem les Unitats compartides de Drive, on tot el claustre té accés a recursos didàctics i a altra documentació que necessitem per realitzar la nostra tasca diària.

Igualment existeixen altres unitats compartides per gestionar la documentació generada en la col·laboració amb els seveis educatius externs al centre que donen resposta a les necessitats educatives que puguin tenir els infants de l’escola.

.

GESTIÓ D’AULES I MATERIAL

El curs 2021-22 vam decidir augmentar la dotació d’ordinadors de taula a les aules de tutoria, prescindint d’una aula d’informàtica al centre. Així doncs, cada aula des de 1r fins a 6è disposa, a més de l’ordinador del mestre/a, d’alguns equips per ús d’alumnes, de manera que es pugui donar resposta a les necessitats educatives que puguin sorgir en el dia a dia de l’aula. La informàtica ha deixat de ser una assignatura aïllada per convertir-se en una realitat transversal a totes les àrees, i tenir a les aules ordinadors exclusivament a l’abast de l’alumnat és la millor manera de dur-ho a terme.

Educació infantil també disposa de diverses tauletes amb les que aquests infants podran iniciar-se en el treball de la competència digital de l’alumnat.

A més de la dotació que té cada classe, també hi ha:

  • Un carro amb una dotació de tauletes a disposició del primer cicle d’educació primària (1r i 2n), amb el que poden realitzar altres activitats on tot l’alumnat hagi d’utilitzar un dispositiu.
  • Un altre carro també amb una dotació de tauletes a disposició del segon cicle d’educació primària (3r i 4t), amb el que poden realitzar altres activitats on tot l’alumnat hagi d’utilitzar un dispositiu.
  • Un carro amb algunes tauletes i diversos ordinadors portàtils a disposició del tercer cicle d’educació primària (5è i 6è), amb el que també poden realitzar altres activitats que requereixin més quantitat de dispositius a l’aula.
  • L’aula d’anglès disposa, a més de l’equip de la mestra, d’alguns equips per ús de l’alumnat.
  • Les aules de religió catòlica, religió evangèlica i l’aula polivalent de cicle mitjà també disposen d’alguns equips a l’abast de l’alumnat, a banda dels respectius equips de la mestra.
  • L’aula d’educació especial i l’aula d’acollida també disposen cada una d’alguns equips per ús d’alumnes, amb els que donar resposta a les necessitats específiques de l’alumnat que assisteix a aquestes aules.

A més dels equips anteriorment esmentats, el centre disposa d’ordinadors portàtils emmarcats en el Pla d’Educació Digital de Catalunya, amb el finançament del “Fondo Social Europeo”, els quals estan dirigits a l’alumnat de 5è i 6è. Aquests equips són nominals, amb la qual cosa cada alumne tindrà el seu amb el seu usuari. El centre els deixa en prèstec a l’inici de curs per a que tot l’alumnat pugui realitzar a casa diferents tasques en igualtat de condicions. Quan acaba el curs, cal retornar-los al centre de manera que durant les vacances d’estiu estiguin correctament emmagatzemats.

.

RECULL D’APLICACIONS EXTERNES D’ÚS ESCOLAR

Les aplicacions externes que utilitzem a l’escola durant la nostra activitat docent són:

  • Classdojo
  • Liveworksheets
  • Kahoot
  • Canva
  • Duolingo
  • Scratch
  • A més de les eines del nostre Google Workspace (Gmail, Google Drive, Documents de Google, Classroom…).

Cada una d’aquestes aplicacions s’utilitza en uns cursos concrets o àrees concretes. També existeix la possibilitat d’utilitzar noves eines que no estiguin en aquesta llista, ja que en tot moment els i les mestres de l’escola estan oberts a l’utilització de noves eines educatives que vagin sorgint.