EL BALTIPROJECTE DE MÚSICA!!!

EL BALTIPROJECTE DE MÚSICA ES DIU “UN DE CADA FAMÍLIA”

El Baltiprojecte de música va des d’Infantil 3 anys fins a 6è. Té una durada de 9 cursos. I dins d’aquest projecte hi ha petits subprojectes.

El projecte es diu “Un de cada família” perquè cada dos anys hi ha canvi d’instrument i al llarg d’aquests 9 anys han treballat instruments de percussió  indeterminada (I3, I4, I5),percussió determinada (1r i 2n), corda pinçada i rascada (3r i 4t) i vent (5è i 6è). L’objectiu principal és que estimin i gaudeixin la música. Un altre objectiu és l’aprenentatge del llenguatge musical, l’aprenentatge bàsic dels carillons i xilòfons,  l’ukelele, el flabiol i el tamborino. Cantar, ballar i interpretar instruments en concerts.

A l’etapa d’Infantil bàsicament l’infant canta, balla, toca instruments de percussió petita indeterminada (bastons, panderos, cròtals, castanyoles, caixes xines, maraques, sonalls, cascavells, …) i escolta audicions. Tot això jugant. A partir de jocs proposats l’infant aprèn a tocar, cantar, reconèixer i identificar patrons rítmics, instruments i el seu timbre. Es dóna ènfasi a treballar la pulsació, ja que la necessitaran al llarg de tota la primària.

A 1r i 2n treballem els instruments Orff concretament carillons i xilòfons a partir del Subprojecte la Xilofonada Poètica. Seguim amb la família de percussió. Aquí prenen conciència de la pulsació, el primer contacte amb el llenguatge musical, tant a figures com a notes musicals. També seguim cantant, ballant i escoltant audicions.

A 3r i 4t deixem la família de percussió per treballar un instrument de la família de corda, concretament l’Ukelele, i s’hi estan dos anys. Aprenen allò més bàsic i necessari per tocar acompanyar cançons amb acords i puntejar alguna melodia. També seguim cantant, ballant i escoltant audicions. Aquí treballem el llenguatge musical a partir d’un quadernet i amb l’ajuda del suport digital. Ells van treballant al ritme que necessita cada infant, ja que és un treball autònom, tot i que també el poden fer per parelles o per grups interactius. L’infant és qui ho tria.

A 5è i 6è  deixem la família de corda per treballar un instrument de la família de vent i percussió, concretament el flabiol i el tamborino o guitarra de canyes. També seguim cantant, ballant i escoltant audicions.

Utilitzem diverses maneres d’entendre i d’aprendre a tocar el flabiol, ja que no tots els infants aprenen de la mateixa manera, com més ventall oferim, més podran escollir com aprendre. La repetició amb l’ajuda dels vídeos és una (aquesta la poden fer individual cadascú segueix el seu ritme), la de repetició de la mestra tots junts, la d’introduir pictogrames i colors amb les figures i notes.

L’aprenentatge del flabiol i el tamborino és molt complerta, ja que estan tocant dos instruments al mateix temps. A més a més té sentit haver d’aprendre’l, ja que a les cercaviles pel poble, ells toquen acompanyant al bestiari de l’escola. ENLLAÇ AL VÍDEO DE CERCAVILA

Al mateix temps fem Subprojectes a diversos cursos que seguidament explico:

EL MEU CANÇONER FAMILIAR el fem a 6è. Consisteix en crear unes cançons pels pares i per un mateix. L’objectiu d’aquest projecte, és per un costat aprendre a fer anar un editor de partitures, crear una cançó i per un altre costat és un reconeixement i agraïment  als pares per haver-los donat la vida, prendre la força de les arrels per obtenir les ales per volar cap a la nova etapa de vida.

ENLLAÇ AL VÍDEO DOCUMENTAL

CANTATA “A MUNT A MUNT” es fa a 5è. Per treballar l’orgue de Valls, s’ha composat una cantata que la canten junt amb altres escoles de Valls. Aquest projecte és nou. Encara no s’ha estrenat la cantata.

XILOFONADA POÈTICA es fa a 4t, projecte organitzat per l’Escola de Música Robert Gerhard de Valls. Cada any, des de fa 10 anys, els infants de 4t junt amb altres escoles de Valls i pobles del voltant, participen a aquest concert extraordinari.

ENLLAÇ XILOFONADA 2022

BALTICANTATA es fa a tota la comunitat educativa des d’I3 a 6è. Cada any al llarg del primer trimestre, es treballa una cantata que s’interpreta en concert al Teatre Principal de Valls al final del 1r trimestre.

ENLLAÇ AL VÍDEO DE LA BALTICANTATA 2022

GARROTINS PER SANTA CECÍLIA es fa a Primària. Des de l’aula, a la tutoria, cada curs inventa garrotins que es canta en un concert. Aquests garrotins els acompanyen els de 4t amb els ukeleles.

ENLLAÇ 1 A GARROTINS DE L’ESCOLA

ENLLAÇ 2 A GARROTINS DE L’ESCOLA

CONCERTS INTERCICLES els fan els d’Infantil i els de 3r i 4t. Per la setmana de la festa de l’escola, els d’infantil canten un repertori de cançons que han estat treballant al llarg del curs, mentre els acompanyen amb els ukeleles els de 3r i 4t.

CONCERTS DE XILOFONADA POÈTICA A L’ESCOLA els fan els de 1r i 2n, també per la setmana de la festa de l’escola, aquests infants interpreten cantant i tocant la xilofonada poètica que han estat aprenent al llarg del curs.