EINES PREVENTIVES d’educar sense mòbils.

Us passem una guia elaborada per la cooperativa som connexió que dona moltes eines i recomanacions de com introduir els mòbils amb els infants. És una guia elaborada per psicòlegs que dona eines per educar en les noves tecnologies. La llei sobre els mòbils és molt ambigua segons les recomanacions de l’ús del mòbil s’hauria d’introduir a partir del 16 anys, és clar, és una recomanació no una prohibició.

El que si queda clar és que la privacitat i el mòbil és d’un adult per tant hem de buscar com introduir en els infants i en els entorns educatius de forma segura i responsable.

El més important que destaquen els experts és que com a família i escola cal EDUCAR EN RESPONSABILITAT I AUTONOMIA i tenir en compte que hi ha també evidències sobre els riscos que suposa en la “preadolescència”.

GUIA PER A FAMÍLIES CRUELS i MALVADES

Evidències internacionals

La UNESCO, en l’Informe anual de 2023, apunta que les tecnologies digitals poden millorar la implicació de l’alumnat quan estan correctament aplicades (per exemple, a través de la gamificació, la interactivitat o l’ús de simuladors i d’eines de col·laboració). Això no obstant, també identifica riscos,  ja que l’ús excessiu de dispositius “pot tenir un impacte en el rendiment acadèmic“, i l’ús de mòbils i ordinadors “interromp” la classe i l’aprenentatge a casa, incrementa la distracció i el temps dedicat a activitats no acadèmiques durant les hores d’aprenentatge. “Les notificacions entrants o la proximitat d’un mòbil poden ser una distracció”, afirmen. Tot plegat afecta la memòria més recent o de treball i la comprensió. Des del punt de vista docent, l’informe cita estudis que conclouen que el predomini del mòbil genera dificultats en la gestió del grup, visita a webs no indicades pels docents i increment en el nivell de soroll de la classe.

Sobre la prohibició de mòbils en concret, l’informe cita que un de cada set països (sobretot de l’Àsia) ha introduït restriccions pel que fa a l’ús de mòbils a les escoles, i cita estudis que afirmen que eliminar-ne la presència millora el rendiment acadèmic, especialment dels estudiants amb resultats més baixos.

El comitè de Ciència i Tecnologia de la Cambra dels Comuns del Regne Unit va elaborar un informe, l’any 2019, titulat Impacte de les xarxes socials i ús de pantalles en la salut d’infants i joves. L’informe cita evidències segons les quals l’exclusió dels mòbils a classe té un impacte positiu en el rendiment educatiu: un estudi del London School of Economics va concloure que la prohibició dels mòbils va millorar els resultats dels alumnes al GCSE (exàmens per al certificat de secundària) l’equivalent a una hora setmanal de més, o a cinc dies més de curs.

MÉS INFORMACIÓ A LA WEB DEL DEPARTAMENT : https://educacio.gencat.cat/ca/actualitat/detall/article/us-mobil-centres-educatius