Rotllanes, Assemblees i Educació Emocional

A l’etapa d’Educació Infantil les rutines són situacions d’aprenentatge que els nens/es realitzen diàriament. En aquestes edats és bàsic respectar els principis del desenvolupament cognitiu i sociocultural, mantenint una organització del temps tan natural com sigui possible, sense forçar el ritme de l’activitat i mantenint determinades constants temporals. Aquestes constants estan marcades per les rutines diàries que a l’escola es converteixen en situacions definides i sistemàtiques que s’aniran donant regularment al llarg de la jornada a l’Escola.

Aquestes rutines són les activitats d’entrada i comiat on es vol crear un clima agradable i de confiança. A l’inici del dia a l’educació infantil es duu a terme una entrada tranquil·la (de 9 a 9.30 h) on els nens/es es troben amb els seus companys/es i amb el/la seu/va tutor/a per començar l’estona de trobada de grup (rotllana, rutines i hàbits d’inici del dia).

Les rutines sempre es fan a la rotllana, és un espai fonamental a les aules d’infantil. Es tracta d’un espai de l’aula que constitueix una zona de reunió entre la mestra i els infants situats al centre de l’aula utilitzant una catifa i unes dinàmiques que estan especificades al document d’organització del cicle de petits. Aquí és on els infants expressen sentiments i vivències, treballen les rutines diàries i duen a terme activitats col·lectives. És en aquest espai on s’estructurarà la resta activitats que s’aniran fent al llarg del dia.

Aquesta rotllana evoluciona cap a l’educació primària en assemblees d’aula, que ens ajudarà a canalitzar les inquietuds de l’alumnat de primària. Aquest serà un dels moments en què l’alumnat disposarà d’un espai on podrà exposar la seva opinió i dialogar entre ells/es, tot fent propostes de millora, tant pel grup com per l’Escola, suggeriments i arribar així a acords de grup-classe.

Per aconseguir que un infant creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició d’aprenentatges. L’educació és un procés d’aprenentatge per a la vida i les emocions són molt importants i cal que les tinguem en compte.

L’educació emocional afecta el desenvolupament dels infants, ja que afavoreix l’autoconeixement, predisposa a actituds positives, millora les relacions, incentiva la motivació i afavoreix el seu creixement de manera integral. Com a mestres és important que acompanyem a l’alumnat a anar adquirint una bona intel·ligència emocional perquè siguin infants competents emocionalment capaços d’afrontar-se als reptes de la vida.

Podeu veure una mostra clicant en aquesta imatge.