Escoles + Sostenibles

CURS 2012-2013

L’Escola va iniciar la seva participació a l’Agenda 21, un programa pensat per a facilitar la implicació dels centres educatius en l’ambiciós projecte planetari d’imaginar i construir un món millor i més sostenible començant per la intervenció en l’entorn més immediat.

A l’Escola vam començar amb un projecte d’esmorzars saludables i embolcalls sostenibles adreçat a que els nens i les nenes mengessin d’una manera més saludable alhora que ajudessin a millorar el medi ambient tenint cura dels residus que podien evitar produir.

CURS 2013-2014

Durant el curs 2013-2014 es va iniciar l’hort escolar.

Alumnat i mestres vam plantar cebes, alls, porros, cols, faves, enciams, escaroles, bledes, maduixes i patates!

I, és clar, com que la feina ben feta no tenia fronteres, vam fer les primeres collites i vam seguir plantant cap a final de curs tomàquets!

CURS 2014-2015

I així es va seguir treballant en el projecte. Vam continuar plantant i plantant cols, enciams, faves, maduixes, bledes… i l’èxit sorprenia a la pròpia empresa. Podeu veure els resultats, clicant a l’enllaç següent: L’hort en marxa

CURS 2017-2018

El curs 2016-2017 vam acabar amb una valoració del projecte ‘L’hort i l’entorn’ molt superior a les expectatives que hi havia. Vam implicar molta més gent i es van generar unes sinèrgies molt positives que de cara al curs 2017-2018 volíem potenciar i, també, sistematitzar.

Un dels molts reptes de millora era fer efectiu el procés de participació de tota la comunitat educativa en els diferents àmbits del projecte. S’ha de dir que aquest fet va tenir en la figura del mestre que se n’ocupava massa pes i, per això, tocava fer efectiva aquesta participació de la qual parlàvem amb la creació d’una comissió i un hàbit de reunió que fes que el projecte estigués més ben arrelat i creixés fort.

ELS ÀMBITS DEL PROJECTE SÓN:

-Hort de l’escola.
-Ambient educatiu de l’hort
-Dinamització dels patis
-Embolcalls sostenibles i esmorzars saludables
-Fruita a l’escola
-Projecte multidisciplinari dels orígens de l’Escola

CURS 2018-2019

El curs 2018-2019 es va iniciar establint uns grans objectius de cara a anar treballant al llarg de tot el curs escolar:

-Convertir l’hort de l’Escola en un ambient educatiu.

-Dinamitzar la resta dels espais a l’aire lliure que hi ha a l’Escola.
-Realitzar accions sobre els murs i les parets de l’Escola.

CURS 2019-2020

Durant el curs 2019-2020 van establir uns objectius per intentar integrar l’hort dins de la vida escolar de l’alumnat i fer-lo partícip de la seva evolució.

Des de la comissió d’hort es van establir els següents objectius:

-Creació d’una comissió amb alumnes, mestres, famílies i, si s’escau, exalumnes o les seves famílies.
-Recuperar, reinventar i explotar escolarment a l’àrea de matemàtiques el projecte d’embolcalls sostenibles i esmorzars saludables.
-Iniciar amb l’alumnat un projecte multidisciplinar sobre els orígens de l’Escola Tomàs Moro lligat al procés de canvi que volem implantar.
-Recuperar el projecte de ‘La fruita a l’escola’.
-Buscar col·laboracions amb institucions, persones i entitats del barri.

OBJECTIUS ESPECÍFICS:

-Dinamitzar els patis. Àmbit: Organització interna i clima social.
-Realitzar accions pictòriques sobre els murs i les parets de l’Escola. Àmbit: Millora de l’entorn escolar.
-Fomentar entre l’alumnat els embolcalls sostenibles. Àmbit: Ideari del centre.
-Fomentar entre l’alumnat els esmorzars saludables. Àmbit: Ideari del centre.
-Recuperar el projecte: La fruita a l’escola. Àmbit: Ideari del centre.
-Conèixer els orígens de l’Escola Tomàs Moro al barri. Àmbit: Relacions amb l’exterior del centre.
-Crear una comissió de gestió del projecte ‘Escoles + Sostenibles’. Àmbit: Organització interna i clima social.
-Introduir a les àrees instrumentals dades i aspectes relacionats amb el projecte. Àmbit: Ideari del centre.
-Aprofitar i explotar el nou espai d’escalada exterior. Àmbit: Gestió dels recursos al centre.
-Seguir treballant en la conservació i la millora de les zones verdes i l’hort, en ambdós casos, de l’Escola. Àmbit: Gestió dels recursos al centre.
-Buscar col·laboracions i sinèrgies amb institucions, persones i entitats del barri. Àmbit: Relacions amb l’exterior del centre.

CURS 2020-2021

Davant la parada, al mes de març del 2020, amb la arribada de la nova normalitat amb la Covid-19 els nostres objectius i les ganes de treballar i continuar tirant endavant un projecte tan maco que porta tants anys amb nosaltres ha fet que engresquem a tota la comunitat educativa i anem reprenent els objectius replantejats els curs passat.