El pati: dels jocs tradicionals als jocs olímpics

Projecte pedagògic de l’Escola Ramon Llull. Curs 2018-2019

PRESENTACIÓ

Estem educant a alumnes perquè siguin més competents, treballant tots per potenciar les seves habilitats, ampliar els seus coneixements i que s’enriqueixin de valors que l’escola també pot ajudar a educar.

Els espais d’aprenentatge a l’escola són molt variats.

L’escola Ramon Llull és una escola que gaudeix d’un gran espai interior on els alumnes gaudeixen tant dels jocs com d’activitats esportives: un pati de més de 8.000 m2.

Els models de jocs que actualment tenen la majoria dels nostres alumnes surten d’una pantalla digital, de la tablet, de les consoles.

Creiem que l’escola pot aportar nous jocs, recuperant-ne d’altres, donant oportunitat a jocs desconeguts. On el protagonista sigui el propi cos i no només uns ulls mirant una pantalla i uns dits movent un nunchuk d’una consola.

En aquest procés, volem continuar convertint l’esbarjo en un espai motriu amb diversitat d’oferta de jocs, tant de jocs tradicionals com algun d’ olímpic. Treballant valors d’equip i de repte personal.

Les fites de l’escola que queden recollides en l’ Acord de Corresponsabilitat signat amb el Departament d’Educació són la millora dels resultats educatius i la cohesió social i millora de la imatge de l’escola.

Amb aquestes premises, tant l’AMPA com els docents de l’escola anem de la mà perquè el nostre pati sigui un espai on els alumnes millorin els seus aprenentatges, on l’esbarjo continuï sent un espai inclusiu vetllant per la cohesió social i afavorint, amb inversions en les instal·lacions, millorar la imatge de l’escola.

ACTUACIONS

El pati de la nostra escola té moltes possibilitats: pista de futbol i bàsquet, una pista de terra, pati de sorra pels més petits, un espai amb estructures de fusta. Hi ha, però, altres espais horitzontals i verticals que se’n pot treure molt més profit i crear nous espais de joc. També invertir en materials esportius específics per l’estona d’esbarjo, pintar al terra jocs tradicionals i instal·lar un rocòdrom en una de les parets de l’edifici de parvulari.

Aquestes inversions queden a l’escola; no és una activitat puntual sinó que durarà en el temps i formarà part del Ramon Llull.

Els mateixos alumnes han manifestat que no a tots els hi agrada jugar a fútbol o a básquet i ens hem trobat que desconeixen altres jocs. El seu joc lliure és limitat. Per tant, es tracta d’oferir materials variats, aprendre jocs tradicionals i poder disposar d’un rocòdrom. Està previst fer apadrinaments de jocs.

La participació de les famílies, com tot projecte de centre, és fonamental. L’AMPA té un projecte per pintar al pati jocs tradicionals i d’altres perquè el pati en gaudim i llueixi molt més.

L’objectiu d’aquest projecte també és la millora de l’èxit escolar. Una comunitat educativa més cohesionada afavoreix l’èxit escolar. La participació, l’autoestima, el treball en grup, la cooperació, la inclusió són bases de la personalitat dels nostres alumnes. Oferir a tots els nens i nenes les mateixes oportunitats de joc, és vetllar per l’equitat.

Aquest curs els alumnes ens han continuat sorprenent. Els alumnes de 3r d’educació primària van participar en la I Rubimpíades. Gràcies a aquesta activitat, van descobrir l’esperit olímpic, van gaudir d’oportunitats de joc diferents a les que estaven acostumats i això ens ha donat també idees perquè aquest esperit quedi a l’esbarjo. Volem que les activitats d’educació física traspassin l’horari d’aquesta àrea i s’integrin en l’ esbarjo.

Volem potenciar també la competència plurilingüe i cultural. Els jocs tradicionals són un patrimoni lúdic i cultural, fomentant l’esperit creatiu.

El moments de jocs són dels més rics lingüísticament parlant: a través del joc els nens i les nenes amplien vocabulari, descriuen les seves pròpies emocions i prenen acords. Desenvolupen una habilitat comunicativa que mobilitza tota la seva experiència lingüística en la qual els coneixements que té s’interrelacionen.