Orientacions del Departament per Educació Primària

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

●  Activitats de l’àmbit lingüístic:

○  Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…

○  Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).

○  Planificar i fer un còmic

○  Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…

○  Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients

○  Escoltar audiollibres

○  Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…

○  Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.

○  Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.

○  Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.

○  Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).

○  Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.

●  Activitats de l’àmbit matemàtic:

○  Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.

○  Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.

○  Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

○  On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.

○  Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

○  Materials autocorrectius de Edu 365.

○  Aprenent geometria.

●  Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:

○  Els virus

Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

○  Les vacunes

Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

○  Seguiment de la pandèmia

Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).

○  Visitar ciutats i llocs del món a través del Google Earth

●  Activitat d’experimentació i art:

○  Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo

○  Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…

○  Observar, fer fotografies i recollir al diari.

○  Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.

○  Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i lesescoles del futur (smart school)

○  Dinamiks

●  Activitats amb el mòbil o tauleta:

○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…

○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació.

• Suport a les tasques de casa:

○ Col·laborar en la neteja de la llar

○ Endreçar l’habitació

○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar… 

○  Parar taula i recollir-la

○  Plegar i classificar la roba…