EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES

Aquest any l’alumnat de 4t C de primària  de l’escola torna a participar en el programa “El gust per la lectura” en la seva  XXIXa edició.

La participació consisteix a llegir i treballar una de les obres proposades en cada categoria.

• Número d’inscripció: 4634

CATEGORIA B

Modalitat B2. Autora: Tina Vallès

VALLÈS, Tina; INARANJA, Christian (il·lustrador). Els pòstits del senyor Nohisóc. La Galera, 2020 (La Galera. Grumets)

Durant el procés, l’alumnat té una posició activa respecte del seu propi aprenentatge, perquè haurà d’investigar, construir el coneixement amb la resta de companyes i companys i proposar solucions als problemes plantejats.

Actualment, la llengua catalana ha entrat en un procés de substitució cada cop més accelerat. A l’escola, l’alumnat es comunica cada vegada menys en català, sobretot quan es van fent més grans. Per això, aquest curs ens ha agradat molt el llibre que hem llegit. Com a resultat de la lectura del llibre, l’alumnat proposa fer també mitjançant els pòstits la trobada de paraules que no saben el significat i el treball de les frases fetes. Per tant, amb aquesta situació d’aprenentatge es vol promoure la lectura, l’aprenentatge amb la lectura, el gust literari, la llengua com a ús d’aprendre i a través d’ella la utilització d’eines digitals.

Dins del pla lector, la classe de 4t C hem llegit el llibre de la Tina Vallés “Els pòstits del senyor Nohisóc”.

Vídeo presentació del llibre per l’autora

Els seus breus capítols ens han ajudat per poder treballar-los correctament.

Ens hem anat engrescant i motivant capítol a capítol.

Hem anat reproduint tots els pòstits a mesura que anàvem llegint, finalment hem completat un mural de pòstits, entre tots, per seguir el fil conductor del llibre.

Aquí tenim la fotografia del mural que ens ha quedat després de la lectura del llibre.

Aquí tenim diferents fotografies més concretes del que diu la Clàudia (esquerra), el Jacint (dreta) i dels pòstits que escriuen els dos (estan al mig), També tenim la llista de pistes que s’apunta la Clàudia i ordenats per ordre d’escriptura. Amb això ha estat molt fàcil seguir el fil conductor del llibre.

Quan hem acabat la lectura, després de fer els debats, hipòtesis, dubtes a cada capítol, l’alumnat li ha sorgit la curiositat que a cada capítol han preguntat molt sobre el significat de les paraules i frases fetes que surten. Així doncs, hem decidit treballar les paraules que no coneixem!

TREBALL DE VOCABULARI (s’ha fet la publicació al Classroom perquè tots els alumnes ho puguin treballar)

Vocabulari

Al final de la lectura de cada capítol, apunteu aquelles paraules que no heu entès  i no coneixem en un pòstit (jamboard).

Després busquem el significat i les explicarem.

Donem un capítol per alumne i van posant els pòstits… busquen informació de què vol dir la paraula.

Recull d’expressions i frases fetes

Escriviu a la pissarra (jamboard) totes aquelles expressions que han sortit durant la lectura del llibre i que heu anat comentant (tocar el dos, lligar caps, girar cua, fugir d’estudi, fer les coses d’esma, parlar amb un fil de veu…).

Després busquem el que signifiquen i ho explicarem als altres companys amb exemples…

Així doncs, us deixo el Jamboard a PDF perquè pugueu veure el nostre treball de la llengua.

També tenim les nostres presentacions i exposicions orals que cadascú ha fet per explicar el significat de les seves paraules i frases fetes.

Capítol 1

Capítol 19

Capítol 20

Capítol 21

Finalment, així sabem que un bon coneixement del vocabulari és essencial per a una bona comprensió i per adquirir els nivells formals de la llengua. Cal dedicar temps a l’ensenyament explícit i directe del vocabulari, que permeti el desenvolupament d’un bon corpus lèxic propi. Cal relacionar el vocabulari nou amb els coneixements previs de l’alumne i amb altres mots (relacionar, connectar). S’ha d’afavorir la lectura independent i la lectura en veu alta del vocabulari nou. Cal conscienciar l’alumne de la importància d’adquirir vocabulari i convidar-lo a estudiar els mots, jugar-hi, etc. Per tot això, cal remarcar la importància que té accedir al significat del vocabulari per arribar a una bona comprensió lectora d’un text. En aquest sentit, una bona didàctica de la lectura hauria de tenir en compte aquest fet i
incorporar el tractament del vocabulari durant el procés lector: abans de llegir, durant la lectura i després de llegir.

Creiem que amb aquesta lectura i treball, l’alumnat ha pogut millorar el seu vocabulari, el procés lector, el treball digital i l’aprenentatge de la llengua.