Els espais d’aprenentatge a Educació Infantil

Els ambients d’aprenentatge són una de les estratègies pedagògiques que defineixen la metodologia de l’Educació Infantil a la nostra escola. Actualment, ateses les condicions imposades per la pandèmia, els nostres AMBIENTS han passat a ser ESPAIS, en els quals respectem les interaccions entre grups-bombolla mirant de conservar al màxim la seva essència.

Els ambients d’aprenentatge es plantegen com a resposta a les teories de les intel·ligències múltiples i amb el convenciment que les interaccions entre iguals enriqueixen el desenvolupament de la canalla. Entenem l’escola com un ambient d’aprenentatge on, com ja deia en Loris Malaguzzi (mestre impulsor de la metodologia educativa de les escoles de Reggio Emilia), l’espai i els materials esdevenen un element educador de primer ordre. Així, els ambients ofereixen a la canalla oportunitats per a explorar, posar a prova, analitzar i desenvolupar les seves capacitats de manera compartida. Es produeix així un aprenentatge globalitzat.

Entre aquests espais d’aprenentatge, el cicle infantil proposa els següents: el d’experimentació i tecnològic; el de construcció; l’artístic; el matemàtic; i el lingüístic. Combinant-los es treballen de forma global les capacitats de la canalla

La dinàmica actual (com ja hem explicat, molt determinada per la pandèmia) es planteja a partir de la tria setmanal per part de cada nena i nen d’un espai d’aprenentatge, on trobarà diverses activitats que afavoreixen l’autonomia i l’aprenentatge entre iguals. L’exploració, manipulació i observació són la base dels aprenentatges, dissenyats perquè la canalla gaudeixi.

El nostre paper com a mestres consisteix a observar i acompanyar a qui ho necessiti en cada moment, així com anar planificant, analitzant i valorant les propostes d’espais dutes a terme i les que encara s’han de fer.

Us volem mostrar un tastet del dia a dia dels nostres espais d’aprenentatge amb aquest recull de fotos. Malgrat que desitgem que tot torni ben aviat a la normalitat i els nostres ambients tornin a l’escola, els espais que ocupen el seu lloc estan funcionant d’allò més bé!

Veure més fotos