Decàleg de l’ús digital a l’escola

Arrel  la pandèmia les escoles ens hem vist obligades a crear a marxes forçades un EVA (Entorn Virtual d’Aprenentatge). Una eina de treball que en el món actual es fa indispensable tant en època de pandèmia com no.

El Departament d’Educació ha creat un desplegament digital per tal que totes les escoles públiques puguin garantir aquest servei. Les alternatives que proposa per crear l’EVA als centres educatius és el Moodle o les Eines G Suite (Drive, Gmail, Classroom, Google Docs…). El nostre centre ha escollit l’entorn d’aprenentatge Google per tot el conjunt d’eines que inclou, funcionalitat i seguretat.

Per tal de dur a terme aquesta transformació digital, tot l’equip docent s’ha formant per tal de fer un ús correcte d’aquest entorn, amb una formació interna de centre proporcionada pel CRP (Centre de Recursos Pedagògics) del Maresme.

Les dades facilitades a l’administració d’aquest entorn són únicament el nom, primer cognom, curs  per crear un correu electrònic per a cada membre de la comunitat educativa. Pel que fa als usuaris, l’escola gestiona i permet l’accés d’aquests als diferents recursos existents, d’aquesta manera només dona accés a eines i aplicacions d’entorn d’aprenentatge.

El correu creat a  l’alumnat està restringit per edat de forma predeterminada i, tal com  ja hem dit, gestionem l’escola. Serveix per poder fer ús de les Eines G Suite anomenades i s’utlitza amb finalitats pedagògiques i didàctiques. El correu de l’alumnat amb el domini @lalio.cat té restringit rebre o fer correus a mails d’altres dominis; tampoc el poden fer servir per inscriure’s en xarxes socials, per exemple, on es demana “confirmar contrasenya” perquè no reben cap mail extern.

G Suite en l’àmbit escolar cedeix el control de les dades i l’administració a l’escola. El procés de registre és exhaustiu, obliga al centre educatiu a presentar informació que demostri que aquestes eines seran utilitzades en un context educatiu i són contrastades abans de la seva activació.

Us volem facilitar una sèrie d’enllaços que us poden acabar d’aclarir i donar més informació referent a G-Suite for Education  i la seva protecció de dades:

• Centro Criptológico Nacional: Enllaç Sobre la seguretat i compliment normatiu de Classroom.
  • Ieducando:Enllaç Article de Ieducando (consultor educatiu de Google) que resol dubtes sobre la seguretat de GSuite.
  • Google –> Centre de privacitat i seguretat de Google:Enllaç Referent a preguntes i qüestions sobre GSuite per l’educació.

Tenim l’encàrrec com a docents de ser competents digitalment i fer que el nostre alumnat també ho sigui. L’ús de les eines digitals i el seu bon ús és un dels nostres objectius pedagògics; hem de provocar les situacions d’aprenentatge necessàries per tal que  l’alumnat les utilitzi , en conegui el seu funcionament, els riscos que poden comportar, siguin crítics amb les informacions trobades i sàpiguen fer-ne un bon ús. A casa, les famílies també han d’intervenir i ajudar en aquests objectius. Es pot consultar la seguretat i recomanacions per a famílies en aquest enllaç.