Quin avió serà el més ràpid?

El passat trimestre els nens i nenes de 3r B vam voler fer un experiment:
Teníem les instruccions per muntar uns avions de paper i uns fulls de colors molt xulos. Per equips vam construir els diferents avions que es deien “Fletxa”, “Torpedo”, “Clàssic” i “Planejador” i vam voler investigar quin d’aquests avions volaria més ràpid. Pensant entre tots vam adonar-nos que havíem de tenir en compte dues coses: la distància que volarien els avions i el temps que estarien volant. I que aquestes dades ens dirien la velocitat a la que volava cada avió.
Vam dissenyar el nostre experiment i vam anar apuntant a les nostres llibretes què necessitàvem per fer aquest experiment: quin material faríem anar, quins passos havíem de seguir i quines hipòtesis fèiem. Per suposat ens vam repartir la feina; un membre del grup seria el secretari/a i anotaria les dades, un altre/a s’encarregaria de llençar l’avió, un altre/a de cronometrar els segons que està volant i un altre/a mesuraria amb la roda mètrica la distància recorreguda per l’avió. Durant el procés vam tenir algun contratemps perquè un dels avions no volar. El vam haver de canviar per un altre.
Quan ja vam tenir totes les dades recollides vam comparar els resultats i vam veure que l’avió més ràpid havia estat el “Clàssic”.
En el procés de raonar i pensar el nostre experiment també va sorgir un dubte: a quina velocitat som capaços de córrer nosaltres? I un cotxe o un avió, a quina velocitat van? Vam començar a fer hipòtesis però per saber-ho del cert el millor era mesurar-ho i sortir de dubtes. I així ho vam fer. Vam mesurar el camp de futbol gran amb la roda mètrica per saber quants metres recorreríem (que eren 27) i la Irene va mesurar amb un cronòmetre els segons que tardàvem a fer aquests metres. Un cop a la classe, vam conèixer que per calcular la velocitat havíem de fer una divisió; dividir els metres recorreguts entre els segons que estàvem corrent. Vam ser conscients que la distància seria la mateixa per tots però el temps canviaria per cadascú de nosaltres i que si estàvem més segons corrent la nostra velocitat seria més baixa i si estàvem menys segons corrent la nostra velocitat seria més alta.
Finalment, per acabar la nostra experiència vam treballar unes fitxes tècniques d’uns avions i vam poder veure a quina velocitat volen. La nostra velocitat la vam mesurar en metres per segon però la velocitat dels cotxes i els avions es mesura en quilòmetres per hora!!