Erasmus + CO-EDU

La comunitat educativa com a agent socialitzador té com a objectiu transmetre sabers i valors perquè les futures generacions sàpiguen encarar reptes socials de manera crítica, justa i equitativa. A Barcelona s’han impulsat accions que promouen un procés de renovació pedagògica en el que la perspectiva de gènere és un dels eixos principals. El projecte CO-EDU, impulsat des del Centre de Recursos Pedagògics de l’Eixample (CRP), s’alimenta d’aquesta dinàmica per tal de formar part de l’engranatge del canvi i aconseguir una societat més justa i igualitària.

La nostra escola ha col·laborat activament en el projecte Escoles Coeducadores, rebent una formació en matèria de coeducació i atenció a la diversitat. Gràcies a aquest canvi de mirada, l’Escola ha començat a visualitzar i dialogar al voltant de les relacions de gènere i la diversitat. Fruit d’aquesta formació, s’ha començat a prendre consciència i a posar de manifest les relacions de desigualtat i situacions de discriminació per raó de gènere a les relacions, a les aules, als diferents espais del centre (retolació) i per excel·lència; el pati de l’escola.

Des de la necessitat d’un canvi respecte a aquestes desigualtats, el conjunt de la comunitat educativa ha participat en el Projecte Pati. Aquest ha consistit en un procés participatiu de sensibilització, formació i redisseny de l’espai, que avui dia gaudeix d’un plànol conceptual consensuat amb la comunitat educativa. Aquesta transformació ens ha permès atendre millor les necessitats reals dels infants i la seva interrelació en els diferents espais (espai tranquil, espai creatiu, espai de moviment, espai d’experimentació, sorral) i a la vegada, canviar la manera que l’equip docent els acompanya.

Durant els següents anys, l’Escola Joan Miró participarà, juntament amb el CRP i altres centres de l’Eixample, en el projecte Erasmus + K101- CO-EDU. Aquest projecte consisteix a promoure l’educació des d’una perspectiva de gènere a través de pràctiques educatives innovadores europees, per tal de conèixer i transferir experiències coeducatives per Europa que reverteixin al districte. El projecte CO-EDU es centra en l’educació infantil i primària, ja que són etapes en les quals l’alumnat s’inicia en l’adquisició de valors mitjançant la interacció social.

Totes i cada una de les accions que es duran a terme en aquest projecte asseguren un recorregut formatiu que nodreix des de l’arrel el treball coeducatiu, millorant, enriquint i difonent la perspectiva de gènere més enllà del marc escolar. Per aquest motiu, estem convençuts que CO-EDU promourà i enfortirà les bases d’una Europa més igualitària i encarada als reptes del segle XXI.