25anys

L’escola pública Joan Miró funciona des del setembre del curs 1986 -1987, fruit de la col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que havia recuperat feia poc les seves competències (aquest centre va formar part del primer grup de noves construccions que assumia a la ciutat).

L’Escola està situada a la cantonada dels carrers d’Entença i Diputació, en una zona extrema de l’Eixample barceloní, a cavall entre els barris de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni. Ocupa una part del solar d’unes antigues cotxeres de tramvies.

La nova escola va respondre a una doble reivindicació ciutadana: la de l’Associació de Veïns del barri de l’Esquerra de l’Eixample, que plantejava la necessitat de construir una escola pública en aquesta zona, i la de la veïna Escola Elaia, que era una de les cooperatives escolars que formava part del Col·lectiu d’Escoles per l’Escola Pública (CEPEPC), en lluita per aconseguir, amb el canvi democràtic, una àmplia xarxa d’escola pública, catalana i de qualitat.

L’escola forma part d’un complex d’equipaments públics educatius i esportius amb l’institut de Secundària Ernest Lluch i el Poliesportiu Joan Miró, els tres situats a la mateixa illa de cases. El parc de l’antic Escorxador, amb la biblioteca Joan Miró, i el proper centre cívic de Golferichs, són altres exemples de la xarxa d’equipaments de barri existent, fruit de la transformació produïda en aquests anys.

De l’escola Joan Miró n’és titular el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, però el solar i l’edifici són propietat de l’Ajuntament de Barcelona, que és qui en té les competències de manteniment. Un i altre en fan una gestió conjunta des del nou Consorci d’Educació de Barcelona creat amb l’aprovació de la Carta Municipal de la ciutat.

Cliqueu a la imatge del 25 aniversari per veure un petit documental sobre l’escola.