Història de la Biblioteca

 

Els primers anys:

 

L’escola disposa de biblioteca des de finals dels anys 70. Es munta, sota el lideratge d’en Salvador Baig, mestre de l’Escola, quan aquesta era una cooperativa de famílies i mestres. A l’any 1983 la junta de la cooperativa se signa el primer pressupost per la biblioteca.

 

Els primers anys la Biblioteca ocupa una sala petita a la planta baixa. Se’n porta un registre manual i la catalogació es fa seguint la Classificació Decimal Universal (CDU), però amb moltes adaptacions i amb servei de préstec a càrrec de l’alumnat de 8è a les hores del pati. Tot això ho gestiona una comissió de biblioteca formada per un mestre (en Salvador Baig) i un grup de mares.

 

Amb el temps va creixent i l’any 1985 es registra el document número 3000 de la biblioteca. Aprofitant una remodelació dels espais de l’escola, es trasllada al primer pis, en una aula més gran. El funcionament és el mateix, però la Dolors Bundó s’afegeix a la comissió de biblioteca que continua sota la direcció del Salvador Baig i la col·laboració de mares del centre.

 

Cap a finals dels 80 s’inicien les sessions setmanals de biblioteca per fomentar la lectura, primer amb l’alumnat de cicle mitjà i, més endavant, amb el de cicle superior. Aquestes sessions són dinamitzades per la Dolors Bundó.

 

Cap al curs 1991-92, la Dolors Bundó assumeix la direcció de la Biblioteca. És en aquest mateix any que s’aconsegueix, a través de l’escola Miquel Utrillo de Sitges, un programa informàtic per fer la catalogació del fons de la biblioteca. Però passats tres anys, i quan s’havien informatitzat uns tres mil documents (quasi la meitat del fons de la biblioteca), el programa falla i es perd tot.

 

El replantejament:

 

Superats els primers moments de crisi, durant el curs 1995-96, la comissió de biblioteca inicia un procés de reflexió i replantejament profunds:

– S’acosta la implantació de la Reforma Educativa, a l’escola ja no hi hauria alumnes de 7è i 8è.

– El fons documental de la biblioteca no s’ajusta a les necessitats ni a l’edat de l’alumnat de l’escola.

– La catalogació no s’ajusta del tot a la Classificació Decimal Universal (CDU).

– Les diferències de catalogació i classificació entre la biblioteca de l’escola i la sala infantil de la biblioteca pública Joan Oliva dificulten la formació d’usuaris.

 

Es decideix tornar a començar; partir de zero i demanar ajuda. A principis del curs 1996-97 s’inicia el contacte amb l’Amic del Paper i se’ls demana que ens ajudin a  millorar la biblioteca. Ens proposen un programa d’assessorament a càrrec de la Carme Dastis, directora de la biblioteca Joan Oliva (biblioteca Central Urbana de Vilanova i la Geltrú). El programa consta de sis sessions de treball repartides al llarg del curs, de dues hores de durada cadascuna i en horari extraescolar. Hi participen els dos mestres encarregats de la biblioteca i les mares de la comissió.

Els objectius són:

– Planificar els espais físics de la biblioteca per crear zones diferenciades: llibres d’imaginació, de coneixements, col·lecció local, etc.

– Fer una esporgada del fons existent per adequar-lo a les necessitats i edat dels alumnes de l’escola.

– Adequar la Classificació Decimal Universal (CDU) al fons existent d’imaginació i de coneixements.

– Igualar la classificació dels llibres d’imaginació i de coneixements de la biblioteca de l’escola a la de la sala infantil de la biblioteca Joan Oliva.

– Procedir a la catalogació del fons mitjançant el programa informàtic Pèrgam.

– Formar els mestres i les mares de la comissió perquè adquireixin i coneguin els mètodes biblioteconòmics bàsics per aplicar a la biblioteca.

 

Per igualar la classificació dels llibres d’imaginació i de coneixements de la biblioteca de l’escola a la de la sala infantil de la biblioteca Joan Oliva, ens posem en contacte amb la Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, li presentem el Projecte de la nostra biblioteca i li demanem si és possible adquirir els pictogrames dissenyats per la Glòria Fort per a la classificació de matèries de la sala infantil de la biblioteca Joan Oliva.

 

La idea d’igualar la classificació de documents de la biblioteca escolar i de la biblioteca pública, interessa a la regidoria i és l’inici de la intervenció de l’Ajuntament a les biblioteques escolars: primer facilitant a totes les escoles de la ciutat els pictogrames dissenyats per a la sala infantil de la Joan Oliva i, més endavant, iniciant el Pla d’Animació a la Lectura (PAL) de la ciutat.

 

A partir del curs 1998-99 s’inclou el cicle inicial a les sessions setmanals de biblioteca i a l’escola elaborem un pla lectura per a tota la primària. També participem en el Pla d’Animació a la Lectura que l’Ajuntament organitza amb la biblioteca pública.

 

La biblioteca es consolida:

 

Durant el curs 2000-01 entrem a formar part del Projecte Biblioteca pública – Biblioteca escolar de la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. El projecte té tres fases:

1ª fase: adequació de la biblioteca escolar (mobiliari, ordinador, fons documental, etc.)

2ª fase: catalogació del fons amb el programa Pèrgam

3ª fase: formació d’usuaris

 

1ª fase:

  • Rebem de l’Ajuntament la quantitat de 460.000 pessetes per fer l’adequació de la biblioteca.
  • Ens instal·len un ordinador nou i la connexió a la xarxa d’Internet.
  • Es canvien les taules, es col·loquen uns estors opacs per enfosquir i  s’instal·la una pantalla per visualitzar diapositives i pel·lícules.
  • Es munta un espai per als més petits: el racó dels contes
  • Es compren nous llibres per ampliar el fons.

 

2ª fase:

S’acaba la catalogació del fons amb el programa Pèrgam: nosaltres ja hi havíem catalogat uns 2000 documents. Durant els mesos de juny i juliol ens envien una bibliotecària, la Cristina Torremorell, per acabar aquesta feina.

 

3ª fase:

Durant el mesos d’abril i maig l’alumnat de cicle inicial i cicle mitjà participen en la formació d’usuaris Exploradors de biblioteques, a càrrec de la bibliotecària Ester Callau. Es fan quatre sessions a l’escola i una a la biblioteca Joan Oliva.

 

Durant el curs 2001-02, amb la col·laboració del l’AMPA, s’inicia l’obertura de quatre hores setmanals de la biblioteca en horari extraescolar. S’obre dues tardes a la setmana, de 17 a 19 h. a càrrec de la mestra Dolors Bundó. S’instal·la un ordinador amb xarxa a Internet per a l’ús dels alumnes. Si aquest nou servei funciona i té usuaris, l’AMPA es compromet a contractar una persona.

La mestra de plàstica, la Marta Cucurella, fa una mascota de la biblioteca aprofitant el logo de l’escola: una estrella de mar que llegeix. Es fa una festa d’inauguració i l’AMPA imprimeix punts de llibre amb la mascota de la biblioteca.

 

Durant el curs 2002-03 es consolida el servei de biblioteca en horari extraescolar. L’AMPA contracta una monitora, l’Imma Escalona perquè en faci la dinamització i el servei de préstec durant aquella estona. S’inicien les activitats en aquest horari amb el Joc de l’Enigma, que té un èxit espectacular entre els alumnes.

El curs següent (2003-04) s’amplien les activitats a la biblioteca en l’horari extraescolar: es fan projeccions periòdiques de vídeos documentals i s’inicia l’hora del conte.

El moviment d’usuaris que té la biblioteca ens fa pensar en la necessitat i conveniència de canviar-la d’emplaçament i traslladar-la a la planta baixa, a prop de l’entrada de l’escola.

 

Nova etapa:

 

En iniciar el curs 2004-05 fem aquest trasllat. Hi participa l’alumnat de 6è.

L’AMPA fa una aportació econòmica per millorar la biblioteca: es compren cortines, coixins pel racó del conte, el bagul del contes, cartelleres i faristols. També es compren bucs de calaixos per la taula de la mestra-bibliotecària.

S’adequa un nou espai, el racó de les famílies, amb llibres i revistes relacionats amb l’educació dels fills i filles.

Es consolida l’hora del conte en l’horari extraescolar. Se’n fa una cada mes i hi participen mestres, mares i àvies de l’escola.

 

El curs 2005-06 entrem en el Programa d’innovació biblioteca escolar “puntedu”. Aquest programa aporta:

– Maquinari: 3 ordinadors, impressora, escàner i lector òptic.

– Mitja jornada de mestra-bibliotecària amb dedicació a la biblioteca i tres cursos de formació per a la persona responsable.

– Dotació econòmica de 2000 €

– Tres cursos de formació

 

El mateix curs ens presentem al “Concurso Nacional de Buenas Prácticas para la dinamización e innovación de las bibliotecas de los centros escolares” i ens donen un tercer premi, que consisteix en 6000 €.

Amb aquests diners s’encarrega un estudi a l’empresa de mobiliari per a biblioteques i es renova més de la meitat del mobiliari de la biblioteca el juny del 2007. El curs següent, l’AMPA fa una aportació econòmica extraordinària per renovar la resta de mobiliari el juny de 2008.

 

També durant el curs 2005-2006, s’inicia El club de lectura Cossetània (que durarà fins a l’any 2019). Està format per pares i mares de l’escola i el dinamitza el Josep Soldevila (mestre de l’escola jubilat, especialista en llengües i llicenciat en pedagogia). Es reuneixen el primer divendres de cada mes, de 15 a 16,30 h. a la biblioteca, per compartir l’experiència d’haver llegit tots el mateix llibre. A cada sessió es proposa un nou llibre per llegir que es presenta amb una guia de lectura que conté:

– Breu biografia de l’autor/a

– Bibliografia de les seves obres

– Sinopsi del llibre escollit

– Una cita relacionada amb el fet de llegir

En col·laboració amb la biblioteca pública Armand Cardona i Torrandell, els pares i les mares agafen en préstec de la BP tots els exemplars que necessiten del llibre escollit per llegir.

 

També durant aquest curs, el mateix Josep Soldevila passa a fer-se càrrec de la dinamització de la biblioteca durant l’horari extraescolar (16:30-17:30h).

 

Durant el curs 2007-08 la Rosa Ramírez –mestra de plàstica- construeix la mascota de la biblioteca a partir de la il·lustració anterior. Es fa un concurs per posar-li nom en el qual participen totes les classes de l’escola. Guanya la proposta del grup de P5 i neix la Teka.

La festa de Sant Jordi gira entorn d’aquest esdeveniment. S’escriuen contes sobre la Teka. Es produeix l’agermanament de la Teka i la Ratoliva (mascota de les biblioteques públiques de Vilanova).

 

Aquest mateix curs s’inicia l’activitat Llegir en família, adreçada a les famílies de l’alumnat d’educació infantil i cicle inicial, amb l’objectiu de incentivar la lectura en l’àmbit familiar.

També es fa per primera vegada la Fira d’intercanvi de llibres per Sant Jordi. I s’introdueixen dins l’horari lectiu 30 minuts de lectura personal a tot el centre.

 

En finalitzar el curs 2007-08 s’acaben els tres anys de biblioteca “puntedu” i el Departament ens retira la dotació de mitja jornada de la mestra responsable de dedicació de a la biblioteca. La direcció de l’escola, amb el suport del claustre, decideix mantenir-la igualment per garantir la continuïtat del nostre projecte.

 

Aquest mateix curs, i a partir de la formació del “puntedu”, la biblioteca esdevé el motor per a iniciar el Pla de Lectura de Centre (PLEC). Es planteja una necessitat de formació del claustre que es concreta en dos assessoraments: la competència informacional (2008-09) i la competència lectora (2009-10).

 

El curs 2008-09 la Fundación Germán Sánchez Ruipérez fa un estudi de bones pràctiques en la integració de la biblioteca al centres educatius. L’escola és un dels deu centres escollits de l’Estat Espanyol.

L’experiència de ser un centre estudiat és molt gratificant i n’aprenem molt. El Ministerio de Educación va publicar les conclusions de l’estudi amb el títol  Bibliotecas escolares “entre comillas”.

 

En començar el curs 2009-10 es crea el grup biblioTICa amb l’objectiu de liderar la gestió del projecte de biblioteca escolar 2.0 i de facilitar la incorporació de les TIC en tots els àmbits educatius del centre.

També s’inicia l’activitat Lectures per compartir amb l’objectiu de fomentar l’hàbit lector entre el professorat i el personal no docent de l’escola.

 

Entre els anys 2010 i 2018, el projecte de la Biblioteca es consolida com el pilar central del Pla de Lectura de Centre i com a principal font d’informació i de coneixement pels projectes d’investigació de l’Escola.

 

La Comissió de Biblioteca es consolida amb persones dues mestres que mostren interès i sensibilitat per la literatura infantil, la Maria Rodríguez i la Marta March. Aquesta última es forma en funcionament de biblioteques escolars per a poder ésser el relleu natural de la Dolors.

 

També es consolida l’obertura de la biblioteca extraescolar, cada tarda de dilluns a divendres, de 16:30 a 17:30 h. La incorporació de la Maria Bascuñana (2013) com a persona dinamitzadora en aquest horari, i la seva formació, permet avançar molt en la coordinació d’activitats amb l’escola i la divulgació de les activitats de la Biblioteca a les xarxes socials i a la pàgina web.

 

El novembre del 2017 s’inaugura el Jardí de lectura. Un espai de lectura informal gestionat i pensat des de la Comissió per amplair el projecte més enllà de les parets de l’aula de la Biblioteca.

 

El curs 2018-2019 la Dolors Bundó es jubila i, tot que segueix col·laborant en la gestió interna de la Biblioteca, la direcció d’aquesta recau en la Marta March. També s’amplia la comissió de biblioteca amb més mestres com el Ramón Fuentes, la Núria Cortina i l’Elisabet Merino.

Es reparteixen totes les feines que feia la Dolors com a responsable de la biblioteca:

  • Coordinació general, gestió i dinamització de la BE: Marta March amb ajuda de la Maria Bascuñana
  • Sessions d’animació a la lectura i formació d’usuaris de biblioteca: les mestres de cada cicle coordinats per la comissió.
  • Catalogació i manteniment del catàleg ePèrgam: Dolors Bundó.

 

El curs 2021-22 s’inaugura el balcó de lectura i, el curs següent s’inaugura el banc de lectura, dos espais més de lectura informal als passadissos, però amb el seguiment i la tria de llibres per part de la comissió de Biblioteca.

 

Present i futur:

 

Amb els anys el projecte de la biblioteca ha anat creixent i adaptant-se a les necessitats de l’escola i de la comunitat educativa. La biblioteca promou i és receptora de propostes i activitats que tenen per objectiu fomentar la lectura i la competència informacional.

La biblioteca ha esdevingut un centre de recursos per a la informació, el foment de la lectura i de suport al currículum. Un espai d’aprenentatge i de lleure més enllà de les seves parets; un espai alhora físic i virtual present en el dia a dia de la nostra petita comunitat. Alhora, també es converteix en un espai que compensa desigualtats socials, que fomenta l’esperit crític i promou la imaginació la rebeldía de l’esperit per intentar construir un món millor.

 

Tot aquest projecte tira endavant i ha estat possible gràcies a la voluntat i esforç de les persones que, dia a dia, hi han dedicat moltes hores i esforç a fer-lo possible malgrat la nul·la inversió del Departament a dia d’avui. Aquest projecte és fruit del treball i la voluntat de mestres, l’AFA, persones voluntàries, treballadores i els Equips Directius de l’Escola.

 

Registres de la biblioteca: