PROJECTES ODS A CICLE SUPERIOR

Aquest any en el marc dels projectes interdisciplinaris, vam acordar treballar amb l’alumnat de Cicle Superior de Primària els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) ja que tracten moltes temàtiques interessants i enriquidores per al seu dia a dia, ja que seran ells els agents que canviaran el futur de tots.

Primerament vam fer un projecte interdisciplinar sobre els ODS en general per saber què eren, d’on sortien i quin era el seu objectiu. El qual va tenir una molt bona acollida per part de l’alumnat.

Per posar-nos en matèria i començar a treballar cadascun dels 17 ODS, vam fer una enquesta a través del Classroom per veure quins eren els que els motivaven i interessaven més i a partir d’aquests resultats vam posar a dissenyar diferents projectes, cada un relacionat amb un dels ODS.

Cal aclarir que es tracta de projectes curts, amb una durada d’una o dues setmanes. Tots segueixen el mateix format, amb diferents reptes que han d’anar resolent, l’últim dels quals l’han de fer des de casa utilitzant el Classroom.

Cada projecte és interdisciplinar i integra gran part de les àrees en un o altre repte. En alguns reptes hi ha comprensió oral, ja que després de veure vídeos han de respondre preguntes a la llibreta. En altres reptes integrem les matemàtiques, intentant treballar continguts que estem veient en aquell moment en l’assignatura, com per exemple els càlculs de percentatges, les fraccions, la interpretació de gràfiques de barres i de sectors, etc. També hi ha reptes on predomina l’expressió oral, ja que l’alumnat, bé en grups o individualment, han de fer exposicions orals a classe per ensenyar a la resta allò que han après. I per últim, també integrem la part visual i plàstica en un dels reptes, a través de pintures, cartells, murals o manualitats relacionades amb l’ODS que estem treballant.

En aquest primer trimestre hem treballat l’ODS5 (Igualtat de gènere), l’ODS 12 (Producció i consum responsable), l’ODS 3 (salut i benestar) i l’ODS 10 (reducció de les desigualtats). I aquests treball ens ha ajudat a veure altres temes relacionats com posar en marxa l’hort escolar o fins i tot tractar els orígens de La Ràpita (i el paper de la dona als inicis del S.XX).