La música que esscoltem: COTI X COTI de THE TYETS

Aquesta setmana a l’escola escoltem el tema Coti x Coti, del grup musical The Tyets.

The Tyets, també coneguts com Els Tiets, és un grup de música català format pels mataronins Oriol de Ramon i Xavier Coca. Es van donar a conèixer l’any 2018 amb el seu primer disc, Trapetón. Finalment, l’estiu del 2019 van guanyar força popularitat amb el senzill «RRHH (Tinc una casa)».

Una de les peculiaritats d’aquest grup és l’estil de les seves lletres, que es distancien de les temàtiques habituals del reggaeton i del trap. Destaquen per les lletres humorístiques o les referències a la tradició i la cultura catalanes. Ells mateixos encasellen el seu gènere musical dins de l’etiqueta de «trapeton».

Pel que fa a la promoció del català, se’ls ha lloat per la normalització del català en l’àmbit de la música urbana i per haver contribuït a revifar i renovar el panorama musical catalanoparlant, amb sons que segueixen les tendències internacionals de la dècada del 2020. Tanmateix, també han rebut crítiques per l’ús de castellanismes per tal d’aconseguir fer les rimes de les cançons.

El 17 de febrer de 2023 van fer públic el videoclip de la cançó «Coti x coti», en la qual barregen estils de música urbana com el reggaeton i de música tradicional com la sardana. La cançó de seguida va situar-se a les primeres posicions de les llistes musicals de les emissores de ràdio dels Països Catalans  Al llarg del mes de juny del 2023, es van convertir en el primer grup en català de la història en obtenir 1 milió d’oients mensuals a la plataforma Spotify.

The Tyets són l’exemple que la música en català pot ser moderna i exitosa. La persona que ha triat poder escoltar una cançó d’aquest grup de música reivindica la música en català i ens diu:

Txarango, Tyets… la música en general m’encanta!

I vosaltres, us animeu a ballar una sardana a ritme de Coti x Coti?