L’Aula d’acollida, la nova aula del món

Pakistan, Rússia, Algèria, Equador, Argentina, Uruguai, Brasil, Regne Unit, França, Països Baixos, Alemanya, Hongria, Rumania, Bulgaria o Veneçuela són entre d’altres, algunes de les nacionalitats que conviuen a la nostra a l’escola. Per tal de poder oferir una atenció personalitzada i inclusiva als alumnes d’aquests països, el Departament d’Educació ens ha concedit per aquest curs una dotació d’aula d’acollida a jornada completa. És el primer cop que podem gaudir, de setembre a juny, d’aquesta mesura de suport. Per això, des d’aquestes línies volem, a més de compartir amb tota la comunitat escolar aquesta gran notícia, fer cinc cèntims sobre el funcionament i l’organització d’una aula d’aquest tipus.

L’aula d’acollida està pensada per als alumnes nouvinguts a la nostra cultura- o el que és el mateix, alumnes nascuts a l’estranger- de 3r a 6è de Primària. Aquests alumnes durant dos o tres anys, depenent de la seva procedència, surten a les hores de català del seu grup classe, per anar a l’aula d’acollida, on aprenen, d’una manera pausada i efectiva, la nostra llengua i cultura en un entorn totalment adaptat a les seves característiques, interessos i necessitats. Es prioritza l’alumnat a partir de cicle mig per assegurar-los prou competència en la nostra llengua abans del seu pas a secundària.

Aquest curs, el mestre o tutor de l’aula d’acollida és el Sergi, un professional amb experiència en aquesta especialitat que fa la seva tasca amb delit. Cada dia dona classes a un total de dotze alumnes repartits en tres grups diferents. Durant els tres quarts d’hora o l’hora que dura la sessió, es combinen diverses activitats d’interacció i de comprensió oral, s’organitzen jocs per aprendre nou lèxic i s’anima a fer produccions escrites per iniciar-se en la gramàtica i la morfologia catalana. De la mateixa manera a l’aula d’acollida també hi ha moment per conèixer les tradicions catalanes, per tal que entenguin i comprenguin, d’una manera més clara i concisa, el nou món que els envolta i que vol, sobretot, acollir-los.

Però a l’aula d’acollida no només s’hi va per aprendre català, sinó també es tracta d’un espai intercultural on cohabiten i prenen importància llengües d’arreu del món. Unes llengües que es respecten i al mateix temps tenen presència, cabuda i reconeixement. És en definitiva un espai ideal per treballar la dimensió plurilingüe des d’una visió respectuosa, igualitària i compartida.

Com a nosaltres ens agrada dir:

“Benvinguts a l’aula d’acollida, benvingudes a l’aula del món”.