Història

L’escola Mn. Baldiri Reixach va iniciar les seves classes el dia 4 d’octubre del 1976. Així ho recull el Setmanari Àncora de l’època. La publicació diu textualment:

El pasado lunes (04.10.1976) tuvo lugar la entrada en funcionamiento del nuevo Colegio de E.G.B. «Mn. Baldiri Reixach» de nuestra ciudad, con capacidad para 640 alumnos, distribuidos en 16 aulas.
Poco después de las ocho de la mañana, puntualidad poco normal, el alumnado empezó a congregarse en el patio del grupo escolar. En las calles adyacentes, así como en las del grupo Francisco Franco, se notava un ambiente estudiantil nada común hasta ahora, y que en lo sucesivo habrá de ser nota dominante.
En la primera fotografía, puede observarse el alumnado reunido junto a la entrada principal del colegio, presto a dirigirse a clase. En la segunda nota gráfica, el interior de un aula, con los estudiantes realizando su tarea.
Próximamente nuesto Semanario publicará una entrevista con el director del nuevo colegio de E.G.B., señor Agustí Jornet, al objeto de dar a conocer a nuestros lectores más detallados pormenores del centro.
Por otra parte, debemos informar que seguirá funcionando la anterior Agrupación Escolar Mixta de Vilartagas, contigua al nuevo colegio, para los niños más pequeños.
La inauguración del colegio nacional «Mn. Baldiri Reixach» ha tenido efecto con aún determinados trabajos de puesta a punto por concluir, los cuales hemos de confiar se terminarán en los próximos días. Ponemos punto final para hacer una llamada al Ayuntamiento, para que cuanto antes proceda a la pavimentación asfáltica del principal acceso al colegio.
(Fotos: CARLOS ROMAN)

Però la història de l’Escola Mn. Baldiri Reixach comença força temps abans. L’any 1974 els arquitectes Arcadi Pla Masmiquel i Ramon Bosch Agustí van fer els plànols per a la construcció de la nova escola.

En aquest breu resum històric recollim alguns dels plànols que es van utilitzar per fer la construcció de l’edifici. Si voleu veure amb més detalls els plànols de construcció de l’edifici cliqueu aquest enllaç.

Una escola amb 3 classes ja estava funcionant al Barri de Vilartagues fins que es va construir la nova escola. Aquesta antiga escola és on ara hi trobem l’edifici d’educació infantil. I a partir d’aquell moment aquest edifici va acollir les classes de preescolar.

Antiga escola del Barri de Vilartagues

Les obres de construcció de l’escola Baldiri Reixach van començar el mes d’abril del 1975 i van acabar al voltant del mes d’octubre del 1976, quan es va inaugurar el nou centre.

El primer director de l’Escola Mn. Baldiri Reixach va ser el Sr. Antoni Agustí Jornet, al qual el Setmanari Àncora va fer una entrevista que va sortir publicada el 14 d’octubre del 1976.

El BOE, (Boletín Oficial del Estado) va publicar la constitució de l’escola el dia 5 d’abril del 1977, amb la curiositat que va establir el nom de l’escola en llengua castellana: “Mn. Baulidio Reixach”, atès que en aquella època, malgrat que el dictador Francisco Franco ja era mort, la llengua catalana encara no estava reconeguda oficialment per l’Estat Espanyol, que durant molts anys fou prohibida i perseguida.

BOE Baldiri

La publicació diu textualment:

Constitución del Colegio Nacional Mixto “Mn. Baudilio Reixach”, que contará con 18 unidades unidades escolares mixtas de Educación General Básica, tres unidades escolares de Educación Preescolar -párvulos- y Dirección con función docente. A tal efecto se crean 12 unidades escolares mixtas, tres unidades escolares de Educación Preescolar -párvulos- y la Dirección con función docente, y se integran convertidas en mixtas una unidad escolar de niños y tres unidades escolares de niñas que componían la Escuela graduada mixta de la calle Vilartagas que desaparece.

A finals dels anys 70 i principis del 80 el Baldiri Reixach era un espai de trobada de l’Associació de Veïns de Vilartagues i Tueda de Dalt, que reclamaven millores per al barri, com la millora del clavegueram, de l’aigua potable o de la il·luminació dels carrers.

Anys més tard, en una resolució publicada al DOGC (Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya) de data de 8 de maig de 1986 es produeix el canvi de nom, que estava en castellà “Baulidio Reixach”, i el Departament d’Ensenyament, a petició de la direcció del centre el catalanitza al nom propi en catala “Baldiri Reixach“.

Baldiri Reixach en català

A principis dels anys 1990 amb la reforma educativa LOGSE van arribar a les escoles de Primària els alumnes de 3 anys, els P3. L’any 1995 es van construir les actuals aules de P3 de l’edifici d’Educació infantil. El setembre d’aquell mateix any es van estrenar les noves classes.

Al llarg de la història de l’Escola Mn. Baldiri Reixach han estat molts els alumnes que han passat per les seves aules, molts els mestres que han impartit docència, moltes les anècdotes i aventures viscudes, molts records de molta gent…., impossible recollir-ho tot en una breu ressenya històrica.  Una petita mostra dels mestres que han passat per l’escola al llarg dels anys.

El Baldiri Reixach forma part de la memòria col·lectiva de la ciutat  de Sant Feliu de Guíxols. En aquest enllaç podeu trobar algunes publicacions a internet que s’han anat fent a llarg del temps.

Fonts d’informació: