VÍDEO ORÍGENS

CONTINGUT DEL VÍDEO

Noèlia Borràs, professora del departament de Socials de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que l’any 1778 el rei Carles III autoritza el port dels Alfacs a comercialitzar amb Amèrica i comença així la vertadera història del nostre poble?

Andrea Reverté, alumna de 1r de batxillerat de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que la Ràpita va nàixer aproximadament amb uns 500 habitants i 100 anys més tard, l’any 1900, havia arribat a la xifra de 3.843 habitants i 923 cases?

Mamen Garcia, professora del departament de Socials de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que a principis del segle XX, ja tenim notícies de les primeres escoles públiques de la Ràpita: l’Escola Nacional de Graduades i l’Escola Nacional del Pòsit Marítim i que l’edifici de les Escoles Carles III es va construir l’any 1927?

Maria Bernaltes, alumna de 1r de batxillerat de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que, segons apunta la historiadora i professora Noèlia Borràs, la Ràpita va ser la destinació durant els anys de la Segona República (1931-1936) de colònies escolars?

Joan Faus, professor del departament de Ciències de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que els assentaments humans a la serra del Montsià provenen de molt antic, fins i tot de l’ època prehistòrica i que, a principis de segle XX, la vida al Montsià es feia als masos, dels quals destaquen el mas de Comú, mas de Mulet i el de Mata-redona?

Miquel Reverté, professor del departament de Llengua castellana i literatura de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que, quan un parla, la llegua meneja i que es poden fer fins a 56 versos, i més i tot, sobre l’efemèride d’Orígens i moltes coses més que tenen a veure amb la Ràpita a principis del segle XX?

Nàdia Fischer, alumna de 1r de batxillerat de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que, segons afirma l’historiador Paco Carles, a principi del segle XX, els cantadors o enversadors eren autèntics ídols populars, amb seguidors incondicionals a gairebé totes les poblacions i arribaven a complir una clara funció social (facilitar un festeig, conciliar conflictes familiars…)?

Paco Brunet, director i professor del departament de Tecnologia de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que, segons l’historiador Josep Pitarch, l’estiu de 1904 a la Ràpita, un grup de mariners de les barques de bou inicien una de les primeres vagues en protesta per les seues condicions laborals?

Carme Cruelles, professora del departament de Llengua catalana i literatura de l’INS Els Alfacs:
• Sabies que Lluís de Montsià, Joan Torné Balagué, fou el primer poeta rapitenc nascut el 1890 a banda de ser el primer estudiós i coneixedor de la història de la Ràpita?

Muntatge: Alfred Porres