ALGORÍSMIA I PROGRAMACIÓ A L’INSTITUT ELS ALFACS

Isabel Asensi Moisés

Aquest mes de juny, l’institut Els Alfacs va encetar una iniciativa destinada a ofertar als alumnes continguts i activitats més dinàmiques i/o properes als seus interessos. Les activitats havien estat pensades, programades i impartides, de manera general, pel professorat del centre. Tanmateix una de les activitats va ser impartida per un formador extern. Es tracta del curs d’Algorísmia i Programació, que va impartir Èric Milesi Vidal. Aquest enginyer informàtic i matemàtic per la UPC, ja havia participat com a col·laborador en diverses edicions del curs d’estiu d’Algorísmia i Programació de característiques similars que es realitza des de fa anys a les aules de la UPC a Barcelona. Per als que tingueu curiositat per saber què és l’algorísmia i la programació, podeu mirar el  vídeo següent.

L’objectiu general del curs era aprendre a programar en el llenguatge C++, i a resoldre problemes algorísmics amb l’ordinador. Més en concret, es pretenia que els estudiants arribessin a escriure amb fluïdesa programes que resolguessin problemes interessants, com els que apareixen a l’Olimpíada Informàtica Espanyola. Aquestes habilitats són útils en altres àrees, en particular en les matemàtiques i l’enginyeria. Els continguts treballats equivalen als que es treballen els dos primers mesos de  l’assignatura de programació de moltes enginyeries.
Els estudiants als quuals s’adreçava el curs corresponien a estudiants de segon cicle d’ESO i de batxillerat, en particular aquells amb facilitat per a les matemàtiques i bona capacitat de raonament. No era necessari tenir coneixements previs de programació per assistir al curs, ja que el curs partia de nivell inicial. Després de quatre dies resolent problemes de diferent complexitat, el darrer dia van realitzar un petit concurs amb problemes senzills que havien aparegut a l’Olimpíada Informàtica Espanyola o al curs d’estiu d’Algorísmia i Programació.

Ha estat un repte per als alumnes participants afrontar una disciplina d’aquestes característiques però ho han superat donant mostra d’una alta competència digital, cientificotecnològica i matemàtica, a més d’altres competències tranversals com són la competència d’aprendre a aprendre, i la d’autonomia i iniciativa personal.

En finalitzar el curs els alumnes han rebut les eines per poder continuar ampliant els seus coneixements sobre el tema, treballant de manera autònoma però amb l’assessorament del professor formador. Esperem que aquesta iniciativa serveixi per engrescar els nostres alumnes dins d’aquest món apassionant.

Per últim, donar les gràcies a Eric Milesi Vidal per les facilitats que ha donat en tot moment al centre, a l’AMPA de l’INS Els Alfacs per subvencionar part d’aquesta iniciativa i al Dr. Miquel Moretó Planas (UPC) per realitzar les gestions perquè aquest curs fos possible.