CONTINGUTS PRIMERA LLENGUA ESTRANGERA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
Comunicació oral
- Comprensió d’instruccions de treball i d’actuació a l’aula.
- Comprensió i participació en situacions d’intercanvi social a l’aula: saludar, acomiadar-se, felicitar, disculpar-se, demanar permís, donar les gràcies… i de textos orals relacionats amb temes curriculars.
- Identificació del lèxic i d’expressions bàsiques d’un tema específic.
- Comprensió global i específica de textos orals de tipologia diversa en diferents suports i formats, i extracció d’informació per a la realització d’una tasca concreta o com a reforç/ampliació dels coneixements.
- Memorització i reproducció de textos orals com ara cançons, poemes, rimes, narracions, textos breus relacionats amb continguts curriculars d’altres àrees, emprant el llenguatge verbal i no verbal.
- Pronunciació, entonació i ritme adequats en les interaccions orals habituals seguint les pautes de la llengua estrangera.
- Reconeixement per l’entonació de la modalitat de la frase (interrogació, exclamació…).
- Producció de missatges d’intercanvi social a l’aula i relacionats amb contingut temàtic: preguntes, respostes, instruccions de treball…
- Normes que regeixen la comunicació i la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les intervencions dels altres…
- Ús de les estructures pròpies de la llengua estrangera en les produccions orals.
- Exposició oral individual o en grup de temes treballats i utilitzant suports visuals i digitals.
- Disposició per superar les dificultats que poden sorgir en una interacció tot utilitzant estratègies que facilitin la comunicació (repetició, utilització d’exemples, gest, imatges).
- Interès i esforç per comprendre les produccions orals a l’aula.
- Valoració de les produccions orals com a expressió del propi aprenentatge.
Comprensió lectora
- Comprensió d’informacions relacionades amb continguts de diferents àrees curriculars i presentades en diferents suports.
- Estratègies de lectura apreses de les altres llengües del centre que ajuden a la comprensió del text i que permeten la deducció del significat dels mots i expressions (predicció, suposició).
- Lectura de textos de tipologia diversa, en suport paper i digital, per copsar el sentit general i extreure’n informació específica.
- Entonació, seguint les pautes rítmiques de la llengua estrangera, en la lectura expressiva de textos senzills.
- Utilització de diccionaris en format paper i digital per a la comprensió de mots i expressions.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre i de la localitat com a font d’informació en diferents suports escrits en llengua estrangera.
- Ús d’eines digitals per a la recerca guiada de la informació en la realització de tasques específiques.
- Interès per la lectura de textos reals i adaptats, com a font d’informació i de plaer.
Expressió escrita
- Estratègies i recursos de producció escrita apreses de les altres llengües curriculars, per a la producció de textos escrits de tipologia diversa.
- Producció de textos breus relacionats amb situacions de la vida quotidiana.
- Utilització d’expressions i frases treballades a l’aula en la producció de textos escrits (descripcions, diàlegs, narracions, poemes) amb el suport, quan calgui, dels recursos TAC.
- Ús de les estructures pròpies de la llengua estrangera en les produccions escrites.
- Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua estrangera (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
- Utilització de sistemes de comunicació digitals segurs i adequats a l’edat per establir canals de comunicació en la llengua estrangera i per a la presentació, edició i publicació de textos.
- Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades segons el tipus de text.
- Associació de grafia, pronunciació i significat.
- Habilitats i estratègies per aprendre nou lèxic, expressions i estructures (repetició, memorització, as-sociació, utilització de suports multimèdia) i reflexió sobre el propi aprenentatge.
- Reconeixement i ús de lèxic, formes i estructures bàsiques pròpies de la llengua estrangera.
- Recursos TAC per al treball de vocabulari bàsic i d’ampliació i d’estructures lingüístiques de la llengua estrangera.
- Aplicació dels coneixements sobre aspectes lingüístics coincidents apresos de les altres llengües curriculars: signes de puntuació.
- Normes ortogràfiques bàsiques.
- Escriptura de mots habituals amb dificultat ortogràfica.
- Connectors bàsics: and, but, then, because…
- Similituds i irregularitats bàsiques i formes gramaticals pròpies de la llengua estrangera: reconeixement i ús des d’una visió comunicativa.
- Formes verbals (present, passat, futur) adequades al tipus de text.
- Valoració i confiança en la pròpia capacitat per aprendre una llengua estrangera com a instrument per a la realització de tasques, com a eina d’aprenentatge i d’accés al coneixement i com a llengua de comunicació dins i fora de l’aula.
Educació literària
- Comprensió de textos literaris senzills reals o adaptats.
- Audició, lectura, memorització i recitació de textos literaris senzills (poemes, cançons, llegendes, refranys o dites).
- Lectura en veu alta de textos literaris senzills, tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu i a les pautes bàsiques d’entonació de la llengua estrangera.
- Reproducció oral de textos literaris breus memoritzats com ara cançons, poemes, rimes, amb acompanyament d’elements no verbals.
- Escriptura de jocs lingüístics i textos literaris senzills: cançons, poemes, còmics, petites narracions… a partir de models.
- Dramatitzacions, explicació de contes dialogats i recitacions de poemes o cançons.
- Respecte per les produccions dels altres.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre o de la localitat per a la cerca de textos literaris en diferents suports.
- Interès i curiositat per llegir contes o llibres (en diferents suports) escrits en la llengua estrangera.
CRITERIS D’AVALUACIÓ PRIMERA LLENGUA ESTRANGERA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Captar el missatge global i específic de produccions i interaccions orals variades procedents de diferents contextos relacionats amb els alumnes i el seu entorn més proper.
- Expressar-se amb certa fluïdesa en les produccions i interaccions orals més habituals en l’àmbit escolar i personal.
- Participar amb naturalitat en les interaccions orals (fer preguntes, demanar aclariments o disculpes, donar les gràcies) i mostrar interès en les produccions orals pròpies i respecte per les produccions orals dels altres.
- Emprar la llengua estrangera amb correcció tenint en compte l’entonació, el ritme i les estructures pròpies per transmetre informacions diverses d’acord amb una finalitat comunicativa i emprant els recursos disponibles.
- Fer petites exposicions orals individuals o en grup de temes relacionats amb les diferents àrees del coneixement.
- Comprendre el sentit global i la informació específica de textos escrits de tipologia diversa i en diferents suports i formats.
- Elaborar textos escrits senzills tant en suport paper com digital segons un model i tenint en compte el destinatari, el tipus de text i la finalitat comunicativa.
- Mostrar cura i interès per les produccions escrites així com dels elements que en són propis (correcció, planificació, contextualització, revisió).
- Reproduir oralment poemes, cançons o breus textos dramàtics atenent a la pronunciació, ritme, entonació.
- Comprendre poemes, cançons, llegendes, refranys o dites escrits.
- Saber comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.
- Tenir interès per solucionar els problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en contextos multilingües, sabent adaptar els missatges.
- Valorar la llengua estrangera com a instrument de comunicació amb altres persones i cultures, interessant-se per les produccions tradicionals i actuals en llengua estrangera.
- Valorar i reconèixer les diferents estratègies que ajuden a prendre consciència del propi aprenentatge i mostrar un cert grau d’autonomia a l’hora de resoldre situacions d’aprenentatge.
- Actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès per comprendre-les.
- Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.