CONTINGUTS COMUNS CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació i de les tecnologies digitals (programes específics, simulacions…).
- Plantejament de preguntes a partir d’observacions.
- Ús de taules simples per recollir dades i comparar-les.
- Justificació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
- Comunicació de les informacions obtingudes utilitzant diferents llenguatges.
CRITERIS D’AVALUACIÓ CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Col·laborar en les tasques del treball en grup, contrastant i valorant les explicacions dels altres i les pròpies amb respecte.
- Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, utilitzant estratègies de cerca de dades i comunicar els resultats de la recerca oralment i/o gràficament.
CONTINGUTS ESPECÍFICS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
Els continguts de l’àrea s’organitzen en cinc blocs:
- Iniciació a l’activitat científica.
- El món dels éssers vius.
- Les persones i la salut.
- Matèria i energia.
- Entorn, tecnologia i societat.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
Iniciació a l’activitat científica
- Exploració d’aspectes de l’entorn a partir d’una qüestió rellevant.
- Utilització de les tecnologies digitals per cercar i seleccionar informació i simular processos científics.
- Comunicació oral de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.
- Utilització de material i tècniques específiques de laboratori tenint en compte les normes d’ús i de seguretat.
- Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
El món dels éssers vius
- Observació, utilitzant mètodes directes i indirectes, d’organismes i d’objectes inerts, per identificar-ne les diferències.
- Caracterització dels éssers vius per la seva capacitat de realitzar les funcions bàsiques: nutrició, reproducció i relació.
- Observació a ull nu d’un organisme en el seu medi natural o reproduint el medi a l’aula.
- Animals i plantes de l’entorn. Classificació segons diferents criteris observables.
- Responsabilitat envers els animals domèstics i plantes.
- Característiques i comportaments d’animals i plantes per adaptar-se al medi.
Les persones i la salut
- Caracterització de l’ésser humà com a ésser viu.
- Identificació de les principals parts del cos.
- Diferències i semblances, canvi i continuïtat entre persones.
- Nutrició: relació amb el creixement, recanvi i manteniment de la vida.
- Parts del cos que permeten la relació amb el medi.
- Malalties principals relacionades amb els òrgans dels sentits.
- Percepció de la llum i el so.
- Diferents tipus d’aliments.
- Valoració d’una alimentació sana i variada.
- Valoració i justificació de la necessitat de la higiene i del descans personal.
- Valoració del bon ús del temps de lleure.
- Expressió raonada de sensacions personals i respecte davant les opinions dels altres.
Matèria i energia
- Observació i descripció d’interaccions que produeixin canvis en un sistema.
- Observació, descripció i classificació de materials en funció d’algunes propietats tot relacionant-les amb els seus usos.
- Distinció entre objectes d’un sol tipus de material o de diferents.
- Reducció, reutilització i reciclatge de residus. Criteris de separació i selecció.
- Experimentació de la transmissió de la llum en els diferents medis.
- Valoració de la contaminació lumínica.
Entorn, tecnologia i societat
- Observació del funcionament d’aparells habituals de casa i de l’escola, de les parts que els componen i reconeixement de l’energia que utilitzen.
- Utilització de peces modulars per a la construcció d’estructures senzilles, com una primera aproximació a la robòtica educativa.
- Cura de les eines i dels materials
- Muntatge i desmuntatge de joguines i identificació de les parts que componen alguns objectes.
- Elements que poden ocasionar riscos.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Observar l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part, distingint els elements humanitzats i els naturals. Valorar la importància de respectar i protegir el medi.
- Distingir éssers vius i objectes inerts i relacionar característiques (nutrició, relació, reproducció) d’animals i plantes propers amb la seva identificació com a éssers vius.
- Reconèixer i classificar amb criteris elementals els éssers vius de l’entorn i identificar algunes relacions que estableixen amb el medi, utilitzant els instruments adequats i mostrant una actitud de respecte per la natura i pel material.
- Reconèixer les principals parts del cos humà i relacionar-les amb la seva funció i amb els canvis físics que es produeixen al llarg de la vida. Identificar semblances i diferències entre les persones i valorar la seva diversitat física.
- Valorar positivament la relació entre la salut i el benestar de la persona i la pràctica de determinats hàbits associats a la higiene, l’alimentació variada i equilibrada, l’exercici físic i el descans.
- Observar i identificar les propietats d’alguns materials i relacionar-les amb els seus usos fent-se preguntes que permetin obtenir informacions rellevants. Resoldre situacions quotidianes vers la reducció, reaprofitament i reciclatge dels materials.
- Desmuntar i tornar a muntar objectes senzills i joguines, diferenciar els diferents components, manipulant-los amb precaució i descriure algunes característiques del seu funcionament.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
El món que ens envolta
- Observació d’elements i fenòmens naturals.
- Comunicació de les observacions utilitzant formes de representació bàsiques.
- Orientació mitjançant l’observació d’elements naturals i humanitzats de l’entorn.
Persones, cultures i societats
- Organització social propera a l’alumnat: família, amics, escola, barri, localitat…
- Participació i coresponsabilitat en les tasques de la vida domèstica, escolar i social. Superació d’estereotips sexistes.
- Elements característics de l’entorn, els serveis i els espais comuns. Valoració de la responsabilitat personal en el seu ús.
- Formes d’organització de l’escola i de l’entorn proper.
- Valoració la importància de la convivència.
- Reconeixement dels drets i deures de les persones del grup, així com la importància del diàleg en la resolució de conflictes.
- Manifestacions culturals de l’entorn. Valoració de la seva diversitat i riquesa.
- Procedència geogràfica i activitat econòmica dels avantpassats propers.
- Mesures que contribueixen a la seguretat personal i digital.
Canvis i continuïtats en el temps
- Observació dels canvis en les persones al llarg del temps. Etapes de la vida.
- Ús de fonts orals, documentals i materials per reconstruir la pròpia història.
- Ús de les nocions bàsiques de temps (abans/després, passat/present/futur, durada).
- Ús de les unitats de mesura bàsiques (dia, setmana, mes i any).
- Canvis i continuïtats en fets quotidians de la pròpia experiència i en elements del patrimoni.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Observar l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part, distingint els elements humanitzats i els naturals. Valorar la importància de respectar i protegir el medi.
- Conèixer alguns valors fonamentals de la convivència democràtica, especialment aplicats a l’escola i la necessitat de respectar les normes bàsiques com a ciutadans i ciutadanes.
- Reconèixer, identificar i posar exemples de les responsabilitats i de les tasques que desenvolupen les persones a l’entorn, superant els estereotips sexistes.
- Valorar el paper de les famílies i descriure alguns aspectes de la vida personal i familiar. Ordenar temporalment alguns fets rellevants. Descriure altres fets quotidians i elements patrimonials aplicant nocions temporals bàsiques.
- Utilitzar croquis, així com referents d’orientació espacial per situar-se en l’entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.