CONTINGUTS I CRITÈRIS D’AVALUACIÓ DE LES ÀREES DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL i DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL (5è i 6è)

CONTINGUTS COMUNS CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  • Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació i de les tecnologies digitals (programes específics, simulacions…).
  • Argumentació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
  • Comunicació de les informacions obtingudes utilitzant diferents llenguatges.
  • Elaboració d’un informe per comunicar el procés i els resultats.
  • Estratègies per al treball en xarxa.
CRITERIS D’AVALUACIÓ CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació.
  2. Plantejar-se interrogants sobre determinats problemes socialment rellevants. Valorar la relació de proximitat que proporcionen les tecnologies digitals amb altres llocs del planeta.
  3. Obtenir informació i recollir dades a partir de l’observació directa i indirecta utilitzant diferents tipus de fonts documentals (textuals, patrimonials, orals) i experimentals.
  4. Interpretar i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
  5. Trobar estratègies que millorin el treball cooperatiu a partir de l’anàlisi de les actuacions pròpies i la dels altres.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)

Iniciació a l’activitat científica

  • Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació.
  • Argumentació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
  • Utilització de material i tècniques específiques de laboratori.
  • Cerca i contrast d’informació en diferents suports (lectura de textos científics, d’imatges, gràfics…).
  • Planificació d’experiències per comprovar propietats dels materials i el seu comportament.
  • Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
  • Utilització de la lupa binocular per a l’observació de petits organismes o part d’ells.
  • Ús del microscopi per a l’observació d’alguns microorganismes.
  • Instruments i objectes d’ús habitual al laboratori: coneixement i utilització.
  • Normes de seguretat en el laboratori: coneixement i aplicació.

El món dels éssers vius

  • Relació entre funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs.
  • Criteris per a l’observació científica d’éssers viu.
  • Claus i guies per a la classificació d’organismes.
  • Reconeixement dels microorganismes com a altres formes de vida.
  • Valoració de la intervenció dels microorganismes en alguns processos quotidians.
  • Observació i descripció d’alguns éssers vius i de la seva interacció amb el medi.
  • Relació entre funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs.

Les persones i la salut

  • Visió integrada dels aparells i sistemes que possibiliten les funcions dels cos humà.
  • Canvis que comporta el creixement en el desenvolupament físic, personal i relacional.
  • Funcions de reproducció i relació en els éssers humans i òrgans, aparells i sistemes que hi intervenen.
  • Reconeixement de la dimensió afectiva de la sexualitat i d’algunes malalties relacionades amb la funció de reproducció.
  • Valoració critica dels comportaments individuals que afecten la salut dels altres i la pròpia.
  • Riscos del consum de tabac i alcohol.
  • Hàbits d’higiene i estils de vida saludables.
  • Actuacions de primers auxilis per ajudar-se i ajudar els altres.
  • Coneixement i valoració dels avenços de la ciència en l’alimentació i la salut.
  • Expressió raonada de les valoracions pròpies i contrast amb les valoracions dels altres sobre decisions que afavoreixen un comportament responsable i saludable.

Matèria i energia

  • Mesura i comparació de masses i volums de materials diversos.
  • Observació, experimentació i descripció de materials amb diferents densitats.
  • Anàlisi dels efectes d’una força o diferents forces sobre un objecte. Aplicació a l’estudi de màquines simples que s’utilitzen habitualment a l’escola o a casa.
  • Fonts d’energia més utilitzades en la societat.
  • Diferenciació entre energies renovables i no renovables.
  • Planificació i realització d’experiències sobre el comportament de materials davant de la llum, el so, la calor, la humitat i l’electricitat.
  • Propietats dels diferents materials d’una mescla relacionant-les amb l’ús de diferents tècniques de separació de substàncies: imantació, filtració, decantació, evaporació i destil·lació.
  • Propietats de l’aigua com a dissolvent.
  • Canvis químics en relació amb fenòmens quotidians: combustions, oxidacions i fermentacions. Aplicació a la prevenció del foc i obtenció de compost.
  • Reducció, reutilització i reciclatge de residus. Criteris de separació i selecció.

Entorn, tecnologia i societat

  • Valoració de l’impacte del desenvolupament tecnològic en les condicions de vida i en el treball.
  • Components d’un circuit elèctric.
  • Disseny i construcció de circuits elèctrics senzills.
  • Valoració de la importància d’adoptar comportaments que minimitzin el consum elèctric.
  • Avenços, productes i materials que intervenen en el progrés de la societat.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Analitzar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i de les fonts d’energia, així com algunes conseqüències dels usos inadequats.
  2. Reconèixer i explicar la presència ubiqua dels microorganismes en el medi.
  3. Relacionar l’estructura d’un ésser viu amb les funcions que realitza. Identificar els principals òrgans del cos humà i les funcions que realitzen tot relacionant l’adequat funcionament del cos amb de-terminats hàbits de salut. Conèixer les repercussions dels hàbits incorrectes sobre la salut.
  4. Planificar i portar a terme experiències senzilles sobre alguns fenòmens físics i químics de la matèria: plantejar-se hipòtesis, seleccionar el material necessari, registrar els resultats i comunicar les conclusions, amb diferents llenguatges per mitjans convencionals i amb l’ús de les TAC.
  5. Planificar i realitzar projectes de construcció d’alguns objectes, maquetes i aparells senzills, seleccionant els materials pertinents, demostrant responsabilitat en les tasques individuals i actitud cooperativa per al treball en grup i vetllant per la pròpia seguretat i la dels altres.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)

El món que ens envolta

  • La Terra, planeta del sistema solar.
  • Lectura i interpretació de dades del temps atmosfèric en diferents representacions.
  • Identificació de la relació entre clima, vegetació i relleu.
  • Principals riscos mediambientals relacionats amb el clima.
  • Identificació i localització de les principals unitats de relleu i la hidrografia de Catalunya, d’Espanya i del món.
  • Utilització i interpretació de diferents representacions cartogràfiques (plànols, fotos aèries, croquis…), en diferents suports, per localitzar elements importants del medi físic.
  • Reconeixement dels usos socials d’algunes roques i minerals.
  • Anàlisi dels elements naturals i antròpics que influeixen en la configuració del paisatge.
  • Identificació d’alguns fenòmens naturals: els terratrèmols i les avingudes d’aigua.
  • Valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi.

Persones, cultures i societats

  • Participació activa a l’escola com a aprenentatge per a la vida en democràcia.
  • Reconeixement de la diversitat d’opinions.
  • Ús de diferents canals per a l’intercanvi d’opinions i difusió d’informacions.
  • Organització territorial de Catalunya, Espanya i Europa.
  • Principals institucions democràtiques i organitzacions polítiques.
  • Valoració del paper de les administracions en la garantia dels serveis públics.
  • Reconeixement i valoració de la diversitat cultural i lingüística de Catalunya i d’Espanya.
  • Coneixement dels símbols que identifiquen Catalunya en el marc europeu.
  • Valoració dels drets i deures ciutadans i del paper individual i col·lectiu en la construcció d’un món més just i equitatiu.
  • Valoració de la necessitat d’un compromís per a la resolució de problemàtiques socials.
  • Rebuig dels estereotips i prejudicis, així com de les situacions d’injustícia i discriminació, per raons de gènere, orientació afectiva, origen i creences, desenvolupant sentiments d’empatia i respecte amb els altres.
  • Observació, identificació i descripció d’alguns trets demogràfics, econòmics i culturals i religiosos de la societat catalana i espanyola.
  • Trets principals de l’espai geogràfic mundial relatius als moviments migratoris i la globalització. El diàleg entre cultures i religions.
  • Activitats econòmiques del territori i sectors de producció. Tipus d’empresa i la seva organització.
  • Valoració de la influència de les vies de comunicació i transport en el desenvolupament de l’economia del territori.
  • Valoració de la viabilitat d’una idea emprenedora per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant diferents fonts d’informació.
  • Interpretació de la realitat a través dels mitjans de comunicació.
  • Anàlisi crítica de la influència de la publicitat sobre els hàbits de consum.
  • Consum responsable i valoració de l’ús del diner.
  • Identitat digital. Gestió de la privacitat de les dades.
  • Mesures que contribueixen a la seguretat personal i digital.
  • Nocions bàsiques per a la cura d’un mateix i de les persones de l’entorn.
  • Prevenció de la violència masclista i de qualsevol fanatisme.

Canvis i continuïtats en el temps

  • Comprensió del temps cronològic: identificació de la durada, simultaneïtat i successió d’esdeveniments històrics.
  • Ús de representacions gràfiques per situar fets i etapes de l’evolució històrica.
  • Ús de diferents fonts històriques (orals, documentals, materials) per contrastar informacions sobre un mateix esdeveniment i obtenir elements per explicar les accions humanes.
  • Valoració de la pròpia història personal i col·lectiva per a la comprensió del passat i del present i la construcció del futur.
  • Valoració de l’intercanvi intergeneracional d’experiències.
  • Anàlisi del paper de les dones com a subjectes individuals o col·lectius de la història al llarg del temps i valoració de la seva aportació al patrimoni i a la cultura.
  • Anàlisi de l’evolució d’algun element patrimonial de l’entorn proper mostrant-hi respecte.
  • Caracterització de les formes de vida prehistòriques.
  • Romanització a la península Ibèrica. Fets bàsics de l’edat antiga al territori actual de Catalunya.
  • Trets bàsics de l’estructura social, política i econòmica de l’edat mitjana a la península Ibèrica en el marc de l’Europa feudal. Naixement i expansió de la Catalunya medieval.
  • Trets bàsics de l’estructura social, política i econòmica de l’edat moderna a la península Ibèrica. L’època dels descobriments. Catalunya dins la monarquia hispànica.
  • L’època de les revolucions polítiques i econòmiques a Espanya i Europa (segles xviii i xix). La revolució industrial a Catalunya.
  • El món contemporani. Anàlisi dels fets bàsics de la història de Catalunya, Espanya i el món al llarg dels segles xx i xxi per comprendre la societat actual.
  • Estudi de diferents avenços tecnològics i científics. La seva repercussió en el món contemporani.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Analitzar els elements físics i humanitzats dels paisatges i dels principals factors de canvi produïts per processos naturals i per l’activitat humana al llarg del temps. Reconèixer la diversitat de paisatges de Catalunya i Espanya i la necessitat de preservar la riquesa paisatgística i patrimonial.
  2. Valorar, entre d’altres recursos, l’aigua com un bé escàs, i conèixer maneres diferents de prevenir o reduir l’impacte de les activitats humanes sobre el medi.
  3. Utilitzar plànols i mapes a diferents escales interpretant els diferents signes convencionals, així com fotografies aèries. Elaborar croquis i plànols senzills com a mitjà per analitzar elements del territori i comunicar els resultats de les observacions i interpretacions.
  4. Conèixer, analitzar i valorar els mecanismes de funcionament i de participació de les societats demo­cràtiques, aplicats als òrgans de govern de diferents institucions, assumint responsabilitats en el si del marc escolar.
  5. Reconèixer i respectar la diversitat de manifestacions culturals de l’entorn, de Catalunya i Espanya. Identificar les normes de convivència dels grups i respectar els drets i deures fonamentals de les persones.
  6. Identificar, descriure i analitzar processos de canvi i transformació socials, culturals, econòmics i tecnològics en l’entorn, en especial, els canvis provocats per la globalització, identificant i valorant algunes de les causes de les desigualtats en el món actual.
  7. Utilitzar diferents tipus de fonts documentals (textuals, patrimonials, orals) i arqueològiques per obtenir informació sobre els trets significatius de la societat d’èpoques passades, situant els fets en línies de temps.
  8. Valorar la viabilitat d’un projecte emprenedor relacionat amb un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos digitals de forma eficient.