CONTINGUTS COMUNS CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació i de les tecnologies digitals (programes específics, simulacions…).
- Argumentació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
- Comunicació de les informacions obtingudes utilitzant diferents llenguatges.
- Elaboració d’un informe per comunicar el procés i els resultats.
- Estratègies per al treball en xarxa.
CRITERIS D’AVALUACIÓ CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació.
- Plantejar-se interrogants sobre determinats problemes socialment rellevants. Valorar la relació de proximitat que proporcionen les tecnologies digitals amb altres llocs del planeta.
- Obtenir informació i recollir dades a partir de l’observació directa i indirecta utilitzant diferents tipus de fonts documentals (textuals, patrimonials, orals) i experimentals.
- Interpretar i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
- Trobar estratègies que millorin el treball cooperatiu a partir de l’anàlisi de les actuacions pròpies i la dels altres.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
Iniciació a l’activitat científica
- Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació.
- Argumentació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
- Utilització de material i tècniques específiques de laboratori.
- Cerca i contrast d’informació en diferents suports (lectura de textos científics, d’imatges, gràfics…).
- Planificació d’experiències per comprovar propietats dels materials i el seu comportament.
- Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
- Utilització de la lupa binocular per a l’observació de petits organismes o part d’ells.
- Ús del microscopi per a l’observació d’alguns microorganismes.
- Instruments i objectes d’ús habitual al laboratori: coneixement i utilització.
- Normes de seguretat en el laboratori: coneixement i aplicació.
El món dels éssers vius
- Relació entre funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs.
- Criteris per a l’observació científica d’éssers viu.
- Claus i guies per a la classificació d’organismes.
- Reconeixement dels microorganismes com a altres formes de vida.
- Valoració de la intervenció dels microorganismes en alguns processos quotidians.
- Observació i descripció d’alguns éssers vius i de la seva interacció amb el medi.
- Relació entre funcions vitals i estructura d’alguns animals, plantes i fongs.
Les persones i la salut
- Visió integrada dels aparells i sistemes que possibiliten les funcions dels cos humà.
- Canvis que comporta el creixement en el desenvolupament físic, personal i relacional.
- Funcions de reproducció i relació en els éssers humans i òrgans, aparells i sistemes que hi intervenen.
- Reconeixement de la dimensió afectiva de la sexualitat i d’algunes malalties relacionades amb la funció de reproducció.
- Valoració critica dels comportaments individuals que afecten la salut dels altres i la pròpia.
- Riscos del consum de tabac i alcohol.
- Hàbits d’higiene i estils de vida saludables.
- Actuacions de primers auxilis per ajudar-se i ajudar els altres.
- Coneixement i valoració dels avenços de la ciència en l’alimentació i la salut.
- Expressió raonada de les valoracions pròpies i contrast amb les valoracions dels altres sobre decisions que afavoreixen un comportament responsable i saludable.
Matèria i energia
- Mesura i comparació de masses i volums de materials diversos.
- Observació, experimentació i descripció de materials amb diferents densitats.
- Anàlisi dels efectes d’una força o diferents forces sobre un objecte. Aplicació a l’estudi de màquines simples que s’utilitzen habitualment a l’escola o a casa.
- Fonts d’energia més utilitzades en la societat.
- Diferenciació entre energies renovables i no renovables.
- Planificació i realització d’experiències sobre el comportament de materials davant de la llum, el so, la calor, la humitat i l’electricitat.
- Propietats dels diferents materials d’una mescla relacionant-les amb l’ús de diferents tècniques de separació de substàncies: imantació, filtració, decantació, evaporació i destil·lació.
- Propietats de l’aigua com a dissolvent.
- Canvis químics en relació amb fenòmens quotidians: combustions, oxidacions i fermentacions. Aplicació a la prevenció del foc i obtenció de compost.
- Reducció, reutilització i reciclatge de residus. Criteris de separació i selecció.
Entorn, tecnologia i societat
- Valoració de l’impacte del desenvolupament tecnològic en les condicions de vida i en el treball.
- Components d’un circuit elèctric.
- Disseny i construcció de circuits elèctrics senzills.
- Valoració de la importància d’adoptar comportaments que minimitzin el consum elèctric.
- Avenços, productes i materials que intervenen en el progrés de la societat.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Analitzar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i de les fonts d’energia, així com algunes conseqüències dels usos inadequats.
- Reconèixer i explicar la presència ubiqua dels microorganismes en el medi.
- Relacionar l’estructura d’un ésser viu amb les funcions que realitza. Identificar els principals òrgans del cos humà i les funcions que realitzen tot relacionant l’adequat funcionament del cos amb de-terminats hàbits de salut. Conèixer les repercussions dels hàbits incorrectes sobre la salut.
- Planificar i portar a terme experiències senzilles sobre alguns fenòmens físics i químics de la matèria: plantejar-se hipòtesis, seleccionar el material necessari, registrar els resultats i comunicar les conclusions, amb diferents llenguatges per mitjans convencionals i amb l’ús de les TAC.
- Planificar i realitzar projectes de construcció d’alguns objectes, maquetes i aparells senzills, seleccionant els materials pertinents, demostrant responsabilitat en les tasques individuals i actitud cooperativa per al treball en grup i vetllant per la pròpia seguretat i la dels altres.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
El món que ens envolta
- La Terra, planeta del sistema solar.
- Lectura i interpretació de dades del temps atmosfèric en diferents representacions.
- Identificació de la relació entre clima, vegetació i relleu.
- Principals riscos mediambientals relacionats amb el clima.
- Identificació i localització de les principals unitats de relleu i la hidrografia de Catalunya, d’Espanya i del món.
- Utilització i interpretació de diferents representacions cartogràfiques (plànols, fotos aèries, croquis…), en diferents suports, per localitzar elements importants del medi físic.
- Reconeixement dels usos socials d’algunes roques i minerals.
- Anàlisi dels elements naturals i antròpics que influeixen en la configuració del paisatge.
- Identificació d’alguns fenòmens naturals: els terratrèmols i les avingudes d’aigua.
- Valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi.
Persones, cultures i societats
- Participació activa a l’escola com a aprenentatge per a la vida en democràcia.
- Reconeixement de la diversitat d’opinions.
- Ús de diferents canals per a l’intercanvi d’opinions i difusió d’informacions.
- Organització territorial de Catalunya, Espanya i Europa.
- Principals institucions democràtiques i organitzacions polítiques.
- Valoració del paper de les administracions en la garantia dels serveis públics.
- Reconeixement i valoració de la diversitat cultural i lingüística de Catalunya i d’Espanya.
- Coneixement dels símbols que identifiquen Catalunya en el marc europeu.
- Valoració dels drets i deures ciutadans i del paper individual i col·lectiu en la construcció d’un món més just i equitatiu.
- Valoració de la necessitat d’un compromís per a la resolució de problemàtiques socials.
- Rebuig dels estereotips i prejudicis, així com de les situacions d’injustícia i discriminació, per raons de gènere, orientació afectiva, origen i creences, desenvolupant sentiments d’empatia i respecte amb els altres.
- Observació, identificació i descripció d’alguns trets demogràfics, econòmics i culturals i religiosos de la societat catalana i espanyola.
- Trets principals de l’espai geogràfic mundial relatius als moviments migratoris i la globalització. El diàleg entre cultures i religions.
- Activitats econòmiques del territori i sectors de producció. Tipus d’empresa i la seva organització.
- Valoració de la influència de les vies de comunicació i transport en el desenvolupament de l’economia del territori.
- Valoració de la viabilitat d’una idea emprenedora per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant diferents fonts d’informació.
- Interpretació de la realitat a través dels mitjans de comunicació.
- Anàlisi crítica de la influència de la publicitat sobre els hàbits de consum.
- Consum responsable i valoració de l’ús del diner.
- Identitat digital. Gestió de la privacitat de les dades.
- Mesures que contribueixen a la seguretat personal i digital.
- Nocions bàsiques per a la cura d’un mateix i de les persones de l’entorn.
- Prevenció de la violència masclista i de qualsevol fanatisme.
Canvis i continuïtats en el temps
- Comprensió del temps cronològic: identificació de la durada, simultaneïtat i successió d’esdeveniments històrics.
- Ús de representacions gràfiques per situar fets i etapes de l’evolució històrica.
- Ús de diferents fonts històriques (orals, documentals, materials) per contrastar informacions sobre un mateix esdeveniment i obtenir elements per explicar les accions humanes.
- Valoració de la pròpia història personal i col·lectiva per a la comprensió del passat i del present i la construcció del futur.
- Valoració de l’intercanvi intergeneracional d’experiències.
- Anàlisi del paper de les dones com a subjectes individuals o col·lectius de la història al llarg del temps i valoració de la seva aportació al patrimoni i a la cultura.
- Anàlisi de l’evolució d’algun element patrimonial de l’entorn proper mostrant-hi respecte.
- Caracterització de les formes de vida prehistòriques.
- Romanització a la península Ibèrica. Fets bàsics de l’edat antiga al territori actual de Catalunya.
- Trets bàsics de l’estructura social, política i econòmica de l’edat mitjana a la península Ibèrica en el marc de l’Europa feudal. Naixement i expansió de la Catalunya medieval.
- Trets bàsics de l’estructura social, política i econòmica de l’edat moderna a la península Ibèrica. L’època dels descobriments. Catalunya dins la monarquia hispànica.
- L’època de les revolucions polítiques i econòmiques a Espanya i Europa (segles xviii i xix). La revolució industrial a Catalunya.
- El món contemporani. Anàlisi dels fets bàsics de la història de Catalunya, Espanya i el món al llarg dels segles xx i xxi per comprendre la societat actual.
- Estudi de diferents avenços tecnològics i científics. La seva repercussió en el món contemporani.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Analitzar els elements físics i humanitzats dels paisatges i dels principals factors de canvi produïts per processos naturals i per l’activitat humana al llarg del temps. Reconèixer la diversitat de paisatges de Catalunya i Espanya i la necessitat de preservar la riquesa paisatgística i patrimonial.
- Valorar, entre d’altres recursos, l’aigua com un bé escàs, i conèixer maneres diferents de prevenir o reduir l’impacte de les activitats humanes sobre el medi.
- Utilitzar plànols i mapes a diferents escales interpretant els diferents signes convencionals, així com fotografies aèries. Elaborar croquis i plànols senzills com a mitjà per analitzar elements del territori i comunicar els resultats de les observacions i interpretacions.
- Conèixer, analitzar i valorar els mecanismes de funcionament i de participació de les societats democràtiques, aplicats als òrgans de govern de diferents institucions, assumint responsabilitats en el si del marc escolar.
- Reconèixer i respectar la diversitat de manifestacions culturals de l’entorn, de Catalunya i Espanya. Identificar les normes de convivència dels grups i respectar els drets i deures fonamentals de les persones.
- Identificar, descriure i analitzar processos de canvi i transformació socials, culturals, econòmics i tecnològics en l’entorn, en especial, els canvis provocats per la globalització, identificant i valorant algunes de les causes de les desigualtats en el món actual.
- Utilitzar diferents tipus de fonts documentals (textuals, patrimonials, orals) i arqueològiques per obtenir informació sobre els trets significatius de la societat d’èpoques passades, situant els fets en línies de temps.
- Valorar la viabilitat d’un projecte emprenedor relacionat amb un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos digitals de forma eficient.