CONTINGUTS I CRITÈRIS D’AVALUACIÓ DE LES ÀREES DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL i DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL (3r i 4t)

CONTINGUTS COMUNS CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  • Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació i de les tecnologies digitals (programes específics, simulacions…).
  • Cerca i contrast d’informació en diferents suports (textos científics, imatges, gràfics, mapes, plànols…).
  • Argumentació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació.
  • Comunicació de les informacions obtingudes utilitzant diferents llenguatges.
  • Utilització dels mecanismes de la participació activa, la cooperació i el diàleg en la construcció de tasques comunes i en la resolució de conflictes.
CRITERIS D’AVALUACIÓ CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL
CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  1. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica directa i indirecta i del recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
  2. Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació sobre un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos digitals de forma eficient.
  3. Valorar el treball en grup mostrant actitud de cooperació i participació responsable, acceptant les diferències amb respecte i tolerància envers les idees i aportacions dels altres en els diàlegs i els debats.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)

Iniciació a l’activitat científica

  • Interès per l’observació i la generació de preguntes científiques, així com per la construcció de respostes coherents amb el coneixement científic.
  • Disseny i realització de treballs experimentals. Anàlisi i comunicació dels resultats.
  • Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
  • Ús de les funcions del maquinari específic de ciències (sensors, càmera estereomicroscòpica).
  • Utilització de materials i tècniques específiques del laboratori tenint en compte les normes d’ús i de seguretat.

El món dels éssers vius

  • Caracterització de la funció de nutrició en els animals i plantes.
  • Caracterització de la funció de reproducció a partir de l’observació d’animals i plantes.
  • Caracterització de la funció de relació a partir de l’observació d’animals i plantes i relacionant aquests amb els seus hàbitats.
  • Classificació dels diferents grups d’animals i plantes de l’entorn proper. Ús de claus dicotòmiques senzilles.
  • Interès per l’observació, cura i protecció d’animals i plantes de l’entorn proper, i prevenció dels possibles riscos.
  • Activitats econòmiques relacionades amb la cria d’animals i el cultiu de plantes.

Les persones i la salut

  • Morfologia externa del cos.
  • Sistemes que participen en la funció de relació: locomotor i nerviós.
  • Aparells que intervenen en la funció de nutrició de l’ésser humà (aparells respiratori, digestiu, circulatori i excretor) i relació entre ells.
  • Principals malalties relacionades amb la funció de nutrició i de relació.
  • Hàbits d’higiene, de descans i d’exercici físic que afavoreixen una vida saludable.
  • Caracterització de l’alimentació variada i equilibrada com a bàsica per a una vida saludable.
  • Identificació de missatges publicitaris i pràctiques que afavoreixen o no el bon desenvolupament personal i la salut.
  • Avenços de la ciència en l’alimentació i la salut.
  • Expressió de sensacions i emocions personals.
  • Respecte davant de les sensacions i emocions dels altres.
  • Formulació de propostes d’activitats creatives per a la gestió dels temps de lleure, individual i col·lectiu.

Matèria i energia

  • Mesura, comparació i ordenació de propietats dels materials: longitud, massa, capacitat i temperatura.
  • Conservació de la massa i volum amb els canvis de forma.
  • Fonts d’energia i cadenes energètiques relacionades amb canvis observats a la vida quotidiana.
  • Ús responsable de les fonts d’energia.
  • Plantejament de preguntes, observació i experimentació sobre magnetisme.
  • Experimentació de la transmissió del so en els diferents medis.
  • Valoració del soroll i la contaminació acústica.
  • Experimentació dels canvis d’estat en l’aigua i la seva reversibilitat.
  • Relació del cicle natural i humà de l’aigua.
  • Ús responsable de l’aigua.
  • Reducció, reutilització i reciclatge de residus. Criteris de separació i selecció.

Entorn, tecnologia i societat

  • Fonts d’energia amb què funcionen algunes màquines.
  • Funcionament d’alguns operadors mecànics: eix, roda, politja, pla inclinat, engranatges i altres.
  • Utilització d’operadors mecànics per a la construcció d’estructures senzilles com ara elements de robòtica educativa.
  • Eines, màquines i fonts d’energia utilitzades en diferents èpoques històriques: relació amb les condicions de vida i de treball.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  1. Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, i mostrar una actitud de respecte pel medi.
  2. Classificar animals i plantes de l’entorn proper i reconèixer les característiques bàsiques d’acord amb criteris científics.
  3. Identificar les parts del cos que permeten el moviment, relacionar-les amb altres òrgans i comprendre el funcionament del cos humà des d’un sentit global. Relacionar la nutrició amb l’obtenció d’energia i el creixement.
  4. Valorar positivament la pràctica de determinats hàbits associats a la higiene, l’alimentació, l’exercici físic i el descans com a hàbits saludables que és recomanable mantenir, tot discernint les activitats que perjudiquen la salut.
  5. Saber muntar, desmuntar i utilitzar algunes màquines senzilles, analitzant el seu funcionament, posant atenció especial a l’energia que utilitzen. Valorar la importància de fer un ús responsable de les fonts d’energia.
  6. Observar i identificar les propietats d’alguns materials i relacionar-los amb els seus usos fent-se preguntes que permetin obtenir informacions rellevants.
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)

El món que ens envolta

  • Sistema Sol-Terra-Lluna.
  • Relacions entre els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions.
  • Relació entre la posició del Sol i les ombres.
  • Mesura de la temperatura, direcció i velocitat del vent i quantitat de precipitació.
  • Registre, representació gràfica i interpretació de dades meteorològiques bàsiques.
  • Formes de relleu i accidents geogràfics.
  • Localització de les formes de relleu i accidents geogràfics més rellevants de l’entorn.
  • Ús i elaboració de plànols i mapes senzills del poble, barri o ciutat.
  • Aplicació de tècniques d’orientació.
  • Relació de les principals característiques del clima de l’entorn amb les varietats climàtiques de Catalunya. Comparació amb altres climes.
  • Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l’entorn proper i llunyà.
  • Reconeixement dels elements naturals i humanitzats i de l’impacte de l’activitat humana en el paisatge.
  • Identificació i disseny d’actuacions responsables orientades a l’ús sostenible de l’entorn.

Persones, cultures i societats

  • Elements bàsics de l’estructura econòmica i de l’organització social, política i administrativa dels municipis i les comarques.
  • Valoració de la diversitat social, cultural i de gènere i respecte per les diferències.
  • Identificació de les manifestacions culturals com a elements de cohesió social.
  • Identificació i descripció d’alguns trets demogràfics i econòmics de l’entorn a partir de l’observació directa de l’entorn proper i de dades i representacions gràfiques.
  • Anàlisi i comparació de dades d’entorns rurals i urbans.
  • Anàlisi de missatges publicitaris i valoració de la seva incidència en la presa de decisions de la vida quotidiana.
  • Desenvolupament d’actituds de consum responsable.
  • Reconeixement de situacions relatives a la mobilitat viària que poden comportar risc.
  • Mesures que contribueixen a la seguretat personal i digital.
  • Nocions bàsiques per a la cura d’un mateix i de les persones de l’entorn.

Canvis i continuïtats en el temps

  • Identificació dels canvis en les persones al llarg del temps i de les diferents etapes personals.
  • Ús de tècniques de registre i representació de la història pròpia i del passat familiar proper.
  • Ús de fonts històriques diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuïtats al llarg del temps d’aspectes de la vida quotidiana i de l’entorn proper.
  • Ús d’unitats de mesura temporal i aplicació de les nocions de canvi i continuïtat.
  • Anàlisi de l’evolució d’algun aspecte de la vida quotidiana al llarg del temps: ús d’unitats de mesura temporal i aplicació de les nocions de canvi i continuïtat.
  • Anàlisi diacrònica i sincrònica de l’evolució d’alguns aspectes de la vida quotidiana (habitatge, ves­tit, utillatge…) al llarg del temps i comparant diverses cultures.
  • Identificació del paper dels homes i les dones, individualment i col·lectiva, en la història.
  • Descoberta i valoració del patrimoni comarcal, social i cultural.
  • Aplicació de nocions de canvi i continuïtat en els paisatges.
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL CICLE MITJÀ (3r i 4t)

 Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes i mostrar una actitud de respecte pel medi.

  1. Analitzar i descriure elements naturals i humanitzats del paisatge de l’entorn proper i establir comparacions amb altres tipus de paisatges.
  2. Utilitzar plànols i mapes, així com mecanismes d’orientació espacial per situar-se en l’entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.
  3. Conèixer i valorar el funcionament bàsic de les institucions municipals i comarcals i els mecanismes democràtics de participació, utilitzant-los per participar activament al centre escolar.
  4. Descriure alguns trets demogràfics i econòmics de l’entorn, identificar algunes manifestacions cultu­rals, valorar la seva diversitat i riquesa, i localitzar elements del patrimoni comarcal natural i cultural.
  5. Analitzar les situacions que poden comportar risc a nivell viari i proposar mesures de prevenció.
  6. Aplicar nocions de canvi i continuïtat a alguns aspectes de la vida quotidiana de les societats humanes i situar alguns fets històrics rellevants, d’acord amb els criteris de successió i duració temporals. Utilitzar fonts documentals i patrimonials per justificar aquests canvis i continuïtats.
  7. Identificar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i algunes de les conseqüències que se’n deriven. Analitzar l’impacte d’algunes activitats humanes sobre els recursos i en particular sobre l’aigua.