CONTINGUTS LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
Comunicació oral
- Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
- Normes bàsiques que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres…
- Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions).
- Producció de textos propis (exposicions, explicacions) amb diferents suports, si s’escau, com les eines TAC.
- Entonació, pronúncia, to de veu i gest: adequats a la situació comunicativa.
- Estratègies per a la comprensió i la producció orals: comprensió del lèxic, identificació de la tasca comunicativa, planificació…
- Comprensió de textos orals de tipologia diversa en diferents formats i mitjans.
Comprensió lectora
- Comprensió de les informacions escrites en diferents formats més habituals de l’aula i de la vida quotidiana.
- Comprensió de textos escrits en diferents formats i de tipologia diversa, entre els quals els vinculats a continguts curriculars.
- Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
- Lectura individual silenciosa o en veu alta.
- Comprensió reflexiva dels textos de tipologia diversa, entre els quals els audiovisuals (publicitat de joguines i de productes d’alimentació, entre altres).
- Utilització dels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
Expressió escrita
- Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar, escriure i revisar.
- Producció de textos escrits de tipologia diversa, en diferents formats i suports.
- Utilització de programari informàtic per escriure textos curts, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de presentacions.
- Normes bàsiques per a la bona presentació dels textos escrits.
- Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua en la producció de textos escrits.
Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita.
- Reflexió lingüística bàsica sobre la construcció de paraules, frases i textos.
- Discriminació fonètica de sons, síl·labes i accents en les paraules.
- Correspondències entre els sons i les grafies.
- Separació correcta de les paraules.
- Normes ortogràfiques més senzilles i d’ús més freqüent.
- Escriptura de paraules d’ús habitual a la classe, en els aprenentatges i en els textos propis.
- Mecanismes de derivació i composició.
- Ordre adequat i concordança (gènere i nombre) dels mots en una frase.
- Categories gramaticals bàsiques (nom, verb, article).
- Sinònims i antònims: coneixement i ús.
- Sentit literal i sentit figurat dels mots i les expressions.
- Signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).
- Valoració del progrés del dia a dia en escriptura. Opinió ajustada de les pròpies capacitats, sense infravalorar-se ni sobrevalorar-se.
Educació literària
- Comprensió de textos literaris (contes, poemes, cançons…) aplicant les estratègies de lectura treballades.
- Coneixement de la literatura de tradició oral: rondalles, llegendes, cançons, dites…
- Comprensió de les figures literàries més bàsiques així com del llenguatge figurat.
- Reproducció oral de textos literaris memoritzats.
- Lectura expressiva en veu alta de textos literaris marcant el ritme i la rima en el cas dels poemes.
- Dramatització de contes i altres textos literaris.
- Producció de textos literaris a partir dels models observats i analitzats.
- Elements fonamentals d’un relat (personatges, espais, accions).
- Utilització de la biblioteca d’aula i del centre per a la cerca de textos literaris d’interès propi de tot tipus i format (àlbums il·lustrats, còmics, contes, poemes…) i en diferents suports.
- Comunicació de les preferències personals sobre els temes i textos literaris.
- Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i en diferents suports.
- Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.
- Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
- Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.
- Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre.
- Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
- Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques.
- Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
- Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
- Ser capaç d’observar el funcionament de la llengua: canvis d’ordre dels elements, formació de paraules, formes literàries, analogia, entre altres.
- Mostrar interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per la bona presentació dels treballs.
- Escriure textos narratius de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins) basant-se en models observats i analitzats.
- Saber utilitzar algun recurs propi del llenguatge poètic per explicar sentiments, emocions, estats d’ànim: sentit figurat, sinònims, comparacions, entre altres.
- Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
- Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper.
- Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.
CONTINGUTS LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
Comunicació oral
- Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
- Normes bàsiques que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres…
- Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions).
- Producció de breus exposicions a classe amb l’ajut de diferents suports si s’escau, com les eines TAC.
- Entonació, pronúncia, to de veu i gest: adequats a la situació comunicativa.
- Estratègies per a la comprensió i la producció orals: comprensió del lèxic, identificació de la tasca comunicativa, planificació…
- Comprensió de textos orals de tipologia diversa en diferents formats i mitjans.
Comprensió lectora
- Comprensió de les informacions escrites en diferents formats més habituals de l’aula i de la vida quotidiana.
- Comprensió de textos escrits breus en diferents formats i de tipologia diversa, entre els quals els vinculats a continguts curriculars.
- Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’auto-correcció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
- Lectura individual silenciosa o en veu alta.
- Comprensió reflexiva dels textos de tipologia diversa, entre els quals els audiovisuals (publicitat de joguines i de productes d’alimentació, entre altres).
- Utilització dels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
Expressió escrita
- Estratègies per a la producció de textos escrits senzills: planificar, escriure i revisar.
- Producció de textos escrits senzills de tipologia diversa, en diferents formats i suports.
- Utilització de programari informàtic per escriure textos senzills, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de presentacions.
- Normes bàsiques per a la bona presentació dels textos escrits senzills.
- Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua en la producció de textos escrits senzills.
Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita.
- Reflexió lingüística bàsica sobre la construcció de paraules, frases i textos.
- Discriminació fonètica de sons, síl·labes i accents en les paraules.
- Correspondències entre els sons i les grafies.
- Semblances i diferències entre els sons castellans i els catalans i les seves grafies: c/z, j/g, ix, ç, ch, ñ…
- Separació correcta de les paraules.
- Normes ortogràfiques més senzilles i d’ús més freqüent.
- Escriptura de paraules d’ús habitual a la classe, en els aprenentatges i en els textos propis.
- Mecanismes de derivació i composició.
- Ordre adequat i concordança (gènere i nombre) dels mots en una frase.
- Categories gramaticals bàsiques (nom, verb, article).
- Sinònims i antònims: coneixement i ús.
- Sentit literal i sentit figurat dels mots i les expressions.
- Diferències entre els signes de puntuació en català i en castellà (interrogant, admiració).
Educació literària
- Comprensió de textos literaris senzills (contes, poemes, cançons…) aplicant les estratègies de lectura treballades.
- Coneixement de la literatura de tradició oral: rondalles, llegendes, cançons, dites…
- Comprensió de les figures literàries més bàsiques així com del llenguatge figurat.
- Reproducció oral de textos literaris senzills memoritzats.
- Lectura expressiva en veu alta de textos literaris senzills marcant el ritme i la rima en el cas dels poemes.
- Dramatització de contes i altres textos literaris senzills.
- Producció de textos literaris senzills a partir dels models observats i analitzats.
- Elements fonamentals d’un relat (personatges, espais, accions).
- Utilització de la biblioteca d’aula i del centre per a la cerca de textos literaris d’interès propi de tot tipus i format (àlbums il·lustrats, còmics, contes, poemes…) i en diferents suports.
- Comunicació de les preferències personals sobre els temes i textos literaris.
- Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
- Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals adequades a l’edat, i de diferents suports utilitzats a l’aula.
- Participar adequadament en interaccions a classe amb les nenes i els nens i els mestres en diferents situacions comunicatives.
- Respectar les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Mostrar l’actitud i l’atenció adequades quan s’explica o es llegeix un conte, un poema, una cançó.
- Realitzar breus exposicions orals sobre coneixements, vivències o fets.
- Comprendre informacions rellevants de missatges escrits breus i mostrar comprensió per mitjà d’explicacions orals o altres representacions que s’hagin treballat a classe: contestar preguntes, completar un text, escollir un dibuix.
- Mostrar interès i llegir contes adequats a la seva competència lectora.
- Escriure missatges relacionats amb temes d’aprenentatge i experiències pròpies. Redactar amb claredat i ortografia adequada als seus aprenentatges.
- Conèixer les paraules dels temes treballats a l’aula.
- Mostrar coneixement en la correspondència so-grafia i tenir assolida l’ortografia de base i algunes regles bàsiques d’ortografia en els escrits fets a l’aula.
- Ser capaç d’escriure textos curts amb intenció literària.
- Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
- Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper.
- Tenir una actitud crítica cap a estereotips lingüístics que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.