CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA i LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA (1r i 2n)

CONTINGUTS LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)

 Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
  • Normes bàsiques que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres…
  • Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions).
  • Producció de textos propis (exposicions, explicacions) amb diferents suports, si s’escau, com les eines TAC.
  • Entonació, pronúncia, to de veu i gest: adequats a la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la comprensió i la producció orals: comprensió del lèxic, identificació de la tasca comunicativa, planificació…
  • Comprensió de textos orals de tipologia diversa en diferents formats i mitjans.

Comprensió lectora

  • Comprensió de les informacions escrites en diferents formats més habituals de l’aula i de la vida quotidiana.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats i de tipologia diversa, entre els quals els vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
  • Lectura individual silenciosa o en veu alta.
  • Comprensió reflexiva dels textos de tipologia diversa, entre els quals els audiovisuals (publicitat de joguines i de productes d’alimentació, entre altres).
  • Utilització dels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar, escriure i revisar.
  • Producció de textos escrits de tipologia diversa, en diferents formats i suports.
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos curts, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de presentacions.
  • Normes bàsiques per a la bona presentació dels textos escrits.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua en la producció de textos escrits.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita.
  • Reflexió lingüística bàsica sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Discriminació fonètica de sons, síl·labes i accents en les paraules.
  • Correspondències entre els sons i les grafies.
  • Separació correcta de les paraules.
  • Normes ortogràfiques més senzilles i d’ús més freqüent.
  • Escriptura de paraules d’ús habitual a la classe, en els aprenentatges i en els textos propis.
  • Mecanismes de derivació i composició.
  • Ordre adequat i concordança (gènere i nombre) dels mots en una frase.
  • Categories gramaticals bàsiques (nom, verb, article).
  • Sinònims i antònims: coneixement i ús.
  • Sentit literal i sentit figurat dels mots i les expressions.
  • Signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).
  • Valoració del progrés del dia a dia en escriptura. Opinió ajustada de les pròpies capacitats, sense infravalorar-se ni sobrevalorar-se.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris (contes, poemes, cançons…) aplicant les estratègies de lectura treballades.
  • Coneixement de la literatura de tradició oral: rondalles, llegendes, cançons, dites…
  • Comprensió de les figures literàries més bàsiques així com del llenguatge figurat.
  • Reproducció oral de textos literaris memoritzats.
  • Lectura expressiva en veu alta de textos literaris marcant el ritme i la rima en el cas dels poemes.
  • Dramatització de contes i altres textos literaris.
  • Producció de textos literaris a partir dels models observats i analitzats.
  • Elements fonamentals d’un relat (personatges, espais, accions).
  • Utilització de la biblioteca d’aula i del centre per a la cerca de textos literaris d’interès propi de tot tipus i format (àlbums il·lustrats, còmics, contes, poemes…) i en diferents suports.
  • Comunicació de les preferències personals sobre els temes i textos literaris.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.

 

CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
  1. Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’apre­nentatge i vida quotidiana, i en diferents suports.
  2. Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  3. Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix.
  4. Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis.
  5. Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.
  6. Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre.
  7. Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
  8. Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques.
  9. Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
  10. Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
  11. Ser capaç d’observar el funcionament de la llengua: canvis d’ordre dels elements, formació de paraules, formes literàries, analogia, entre altres.
  12. Mostrar interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per la bona presen­tació dels treballs.
  13. Escriure textos narratius de caràcter poètic (contes, poemes, endevinalles, refranys, rodolins) basant-se en models observats i analitzats.
  14. Saber utilitzar algun recurs propi del llenguatge poètic per explicar sentiments, emocions, estats d’ànim: sentit figurat, sinònims, comparacions, entre altres.
  15. Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
  16. Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper.
  17. Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.
CONTINGUTS LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)

Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
  • Normes bàsiques que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres…
  • Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions).
  • Producció de breus exposicions a classe amb l’ajut de diferents suports si s’escau, com les eines TAC.
  • Entonació, pronúncia, to de veu i gest: adequats a la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la comprensió i la producció orals: comprensió del lèxic, identificació de la tasca comunicativa, planificació…
  • Comprensió de textos orals de tipologia diversa en diferents formats i mitjans.

Comprensió lectora

  • Comprensió de les informacions escrites en diferents formats més habituals de l’aula i de la vida quotidiana.
  • Comprensió de textos escrits breus en diferents formats i de tipologia diversa, entre els quals els vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’auto-correcció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
  • Lectura individual silenciosa o en veu alta.
  • Comprensió reflexiva dels textos de tipologia diversa, entre els quals els audiovisuals (publicitat de joguines i de productes d’alimentació, entre altres).
  • Utilització dels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits senzills: planificar, escriure i revisar.
  • Producció de textos escrits senzills de tipologia diversa, en diferents formats i suports.
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos senzills, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de presentacions.
  • Normes bàsiques per a la bona presentació dels textos escrits senzills.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua en la producció de textos escrits senzills.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita.
  • Reflexió lingüística bàsica sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Discriminació fonètica de sons, síl·labes i accents en les paraules.
  • Correspondències entre els sons i les grafies.
  • Semblances i diferències entre els sons castellans i els catalans i les seves grafies: c/z, j/g, ix, ç, ch, ñ…
  • Separació correcta de les paraules.
  • Normes ortogràfiques més senzilles i d’ús més freqüent.
  • Escriptura de paraules d’ús habitual a la classe, en els aprenentatges i en els textos propis.
  • Mecanismes de derivació i composició.
  • Ordre adequat i concordança (gènere i nombre) dels mots en una frase.
  • Categories gramaticals bàsiques (nom, verb, article).
  • Sinònims i antònims: coneixement i ús.
  • Sentit literal i sentit figurat dels mots i les expressions.
  • Diferències entre els signes de puntuació en català i en castellà (interrogant, admiració).

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris senzills (contes, poemes, cançons…) aplicant les estratègies de lectura treballades.
  • Coneixement de la literatura de tradició oral: rondalles, llegendes, cançons, dites…
  • Comprensió de les figures literàries més bàsiques així com del llenguatge figurat.
  • Reproducció oral de textos literaris senzills memoritzats.
  • Lectura expressiva en veu alta de textos literaris senzills marcant el ritme i la rima en el cas dels poemes.
  • Dramatització de contes i altres textos literaris senzills.
  • Producció de textos literaris senzills a partir dels models observats i analitzats.
  • Elements fonamentals d’un relat (personatges, espais, accions).
  • Utilització de la biblioteca d’aula i del centre per a la cerca de textos literaris d’interès propi de tot tipus i format (àlbums il·lustrats, còmics, contes, poemes…) i en diferents suports.
  • Comunicació de les preferències personals sobre els temes i textos literaris.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE INICIAL (1r i 2n)
  1. Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals adequades a l’edat, i de diferents suports utilitzats a l’aula.
  2. Participar adequadament en interaccions a classe amb les nenes i els nens i els mestres en diferents situacions comunicatives.
  3. Respectar les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  4. Mostrar l’actitud i l’atenció adequades quan s’explica o es llegeix un conte, un poema, una cançó.
  5. Realitzar breus exposicions orals sobre coneixements, vivències o fets.
  6. Comprendre informacions rellevants de missatges escrits breus i mostrar comprensió per mitjà d’ex­plicacions orals o altres representacions que s’hagin treballat a classe: contestar preguntes, completar un text, escollir un dibuix.
  7. Mostrar interès i llegir contes adequats a la seva competència lectora.
  8. Escriure missatges relacionats amb temes d’aprenentatge i experiències pròpies. Redactar amb cla­redat i ortografia adequada als seus aprenentatges.
  9. Conèixer les paraules dels temes treballats a l’aula.
  10. Mostrar coneixement en la correspondència so-grafia i tenir assolida l’ortografia de base i algunes regles bàsiques d’ortografia en els escrits fets a l’aula.
  11. Ser capaç d’escriure textos curts amb intenció literària.
  12. Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
  13. Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper.
  14. Tenir una actitud crítica cap a estereotips lingüístics que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.