CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA i LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA (5è i 6è)

CONTINGUTS LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)

Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula i de l’escola.
  • Normes que regeixen la interacció oral: torns de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
  • Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
  • Interacció en diàlegs o debats, de manera coherent i estructurada, aportant i defensant idees prò­pies i justificant-les amb arguments i contra arguments raonats.
  • Estratègies per a la producció de textos orals: planificació a partir d’un guió o esquema, utilització de suports digitals, memorització, assaig…
  • Producció de textos orals de diferents tipus i formats de l’àmbit personal i escolar amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
  • Adequació del registre (formal o informal) a la situació comunicativa.
  • Ús de llenguatges (verbal, gestual, icònic…) no discriminatoris i que respectin les diferències de gènere.
  • Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global i específic…
  • Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en els mitjans de comunicació.
  • Reelaboració i síntesi de textos orals de tipologia diversa.
  • Comprensió i interpretació crítica i raonada de textos orals.
  • Interès per participar en les converses i per expressar-se amb claredat i bona pronúncia.

Comprensió lectora

  • Comprensió del sentit global i específic d’un text de tipologia diversa en diferents formats i suports identificant les informacions literals i inferencials.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura: identificació de les intencions de l’autor del text, comprensió de vocabulari en el seu context, realització d’inferències; formulació, comprovació i reelaboració d’hipòtesis, captació de les idees principals.
  • Lectura i interpretació d’esquemes, gràfics i mapes conceptuals per saber extreure’n la idea principal i les relacions entre els elements.
  • Comprensió, reflexió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació per desenvolupar una actitud crítica.
  • Reelaboració de la informació d’un text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
  • Entonació, fluïdesa, velocitat en la lectura expressiva de textos d’acord amb la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la cerca d’informacions en fonts impreses (índexs i glossaris) o a Internet (mots clau, cercadors, fiabilitat de les fonts, referències a les fonts…).
  • Utilització de diccionaris en diferents formats per a la comprensió de mots i expressions.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre i de la localitat per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
  • Interès pels textos escrits com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Valoració crítica de la capacitat lectora d’un mateix.
  • Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (intencions, destinatari, contingut possible), escriure (organització de la informació en paràgrafs, ús de connectors, relectura contínua dels fragments escrits…) i revisar (comprovar si respon a la intenció primera, fer-ne una lectura global per comprovar-ne la coherència i la cohesió, i modificar el text a partir de treure, afegir-hi o inserir-hi fragments).
  • Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: narracions, explicacions, descripcions, diàlegs, notícies, receptes, còmics…
  • Coherència i cohesió en l’organització i estructura del text, segons la seva tipologia específica.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
  • Expressió d’idees de forma sintètica a través d’un esquema.
  • Elaboració del resum d’un text o fragment vinculat als continguts curriculars, dels mitjans de comunicació…
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
  • Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
  • Convencions pròpies de la comunicació digital.
  • Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
  • Interès per aplicar en la producció de textos escrits els coneixements apresos.
  • Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances i confiança en un mateix per poder millorar.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades segons el tipus de text.
  • Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
  • Reflexió sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia (lèxic i organització i estructura del text).
  • Normes ortogràfiques treballades en cursos anteriors.
  • Normes ortogràfiques constants i introducció de normes d’excepció i excepcions.
  • Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica.
  • Normes sobre l’accentuació gràfica.
  • Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
  • Aplicació d’instruments personals per revisar l’ortografia dels textos: regles conegudes, deducció per comparació, bases d’orientació…
  • Funcionament semàntic i morfològic de la llengua: mecanismes de derivació i composició, famílies de paraules, sentit figurat, comparació, metàfora, polisèmia…
  • Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
  • Categories gramaticals: determinants (articles i quantitatius, demostratius i possessius), nom (classes), adjectiu, pronom (funció de cohesió en els enunciats i en els textos, referents, normes fonamentals de funcionament), verb (temps i persona, aspectes perfectius i imperfectius), adverbi, preposi­cions i conjuncions.
  • Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
  • Reconeixement en un enunciat del grup nominal i del grup verbal: nom i complements, verb i complements.
  • Aplicació de la complementació a la descripció de persones, objectes, situacions, estats d’ànim, o paisatges.
  • Signes de puntuació: punt final, punt i a part, punt i seguit, punts suspensius, dos punts, coma, cometes, interrogant, admiració, guió i parèntesis.
  • Connectors per enllaçar oracions (i, però, perquè, sinó encara que, no obstant…).
  • Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
  • Revisió dels textos pel que fa a l’estructura i l’organització, la puntuació, el lèxic, i els elements para-textuals a partir d’algun tipus de suport.
  • Reflexió sobre el procés, l’organització i la planificació del treball, l’acceptació de l’error. Autocorrec­ció i autoavaluació de tot el procés.
  • Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
  • Audició, lectura, memorització i recitació de tot tipus de textos literaris (narracions, poemes, cançons, llegendes…).
  • Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, comparacions, metàfores, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
  • Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris: tema, trama, protagonistes, narrador…
  • Estratègies lectores per a la comprensió del text. Contextualització de l’autor, identificació del propòsit, lectura crítica…
  • Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.
  • Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris en lectures públiques.
  • Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant alguns recursos retòrics.
  • Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
  • Creació de jocs lingüístics amb paraules, sons o rimes, embarbussaments, cal·ligrames, rodolins entre altres).
  • Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
  • Dramatització de contes, poemes i altres textos literaris.
  • Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció, localitat i any d’edició.
  • Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guionista, actors, músics, productor, escenògraf, càmeres…
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre o de la localitat. Consulta del catàleg digital.
  • Expressió d’impressions personals després de les lectures i adopció d’una posició crítica.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
  • Valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció, com a fet cultural i com a possibilitat de gaudiment personal.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions) provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.
  2. Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les fun­cions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.
  3. Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.
  4. Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos es-crits de tipologia diversa i en diferents formats.
  5. Elaborar síntesis en forma d’esquema o mapa conceptual.
  6. Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió.
  7. Conèixer el funcionament d’una biblioteca —incloses les virtuals—, per localitzar llibres de coneixements i lectures literàries.
  8. Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.
  9. Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.
  10. Saber escriure textos de totes les tipologies amb un lèxic i estructura que s’avingui al tipus de text, a les intencions i al registre. Tenir capacitat per revisar i millorar els textos d’un mateix o dels altres i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
  11. Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext.
  12. Conèixer i aplicar l’estructura que determina la tipologia dels textos.
  13. Expressar idees a través d’esquemes.
  14. Utilitzar sistemes de comunicació digitals segurs i adequats a l’edat per comunicar-se amb d’altres.
  15. Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent.
  16. Aplicar l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció.
  17. Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com ara derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia.
  18. Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat.
  19. Mostrar progressiva autonomia en l’aprenentatge: reflexió sobre el procés, organització i planificació del treball, acceptació dels errors, autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
  20. Mostrar comprensió dels llibres de literatura llegits: saber explicar com són els protagonistes, la trama, els escenaris. Valorar el llenguatge i la il·lustració. Saber-ne fer una valoració global.
  21. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.
  22. Tenir interès per solucionar els problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en con­textos multilingües sabent adaptar els missatges.
  23. Saber comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.
  24. Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.
CONTINGUTS LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)

Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula i l’escola.
  • Normes que regeixen la interacció oral: torns de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
  • Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
  • Interacció en diàlegs o debats, de manera coherent i estructurada, aportant i defensant idees pròpies i justificant-les amb arguments i contra arguments raonats.
  • Estratègies per a la producció de textos orals: planificació a partir d’un guió o esquema, utilització de suports digitals, memorització, assaig…
  • Producció de textos orals de diferents tipus i formats de l’àmbit personal i escolar amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
  • Adequació del registre (formal o informal) a la situació comunicativa.
  • Ús de llenguatges (verbal, gestual, icònic…) no discriminatoris i que respectin les diferències de gènere.
  • Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global i específic…
  • Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en els mitjans de comunicació.
  • Reelaboració i síntesi de textos orals de tipologia diversa.
  • Comprensió i interpretació crítica i raonada de textos orals.
  • Interès per participar en les converses i per expressar-se amb claredat i bona pronúncia.

Comprensió lectora

  • Comprensió del sentit global i específic d’un text de tipologia diversa en diferents formats i suports identificant les informacions literals i inferencials.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura: identificació de les intencions de l’autor del text, comprensió de vocabulari en el seu context, realització d’inferències; formulació, comprovació i reelaboració d’hipòtesis, captació de les idees princi­pals.
  • Lectura i interpretació d’esquemes, gràfics i mapes conceptuals per saber extreure’n la idea principal i les relacions entre els elements.
  • Comprensió, reflexió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació per desenvolupar una actitud crítica.
  • Reelaboració de la informació d’un text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
  • Entonació, fluïdesa, velocitat en la lectura expressiva de textos d’acord amb la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la cerca d’informacions en fonts impreses (índex i glossaris) o a Internet (mots clau, cercadors, fiabilitat de les fonts, referències a les fonts…).
  • Utilització de diccionaris generals i bilingües en diferents formats per a la comprensió de mots i expressions.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre i de la localitat per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
  • Interès pels textos escrits com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Valoració crítica de la capacitat lectora d’un mateix.
  • Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (intencions, destinatari, contingut possible), escriure (organització de la informació en paràgrafs, ús de connectors, relectura continua dels fragments escrits…) i revisar (comprovar si respon a la intenció primera, fer-ne una lectura global per comprovar-ne la coherència i la cohesió, i modificar el text a partir de treure, afegir-hi o inserir-hi fragments).
  • Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: narracions, explicacions, descripcions, diàlegs, notícies, receptes, còmics…
  • Coherència i cohesió en l’organització i estructura del text, segons la seva tipologia específica.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
  • Expressió d’idees de forma sintètica a través d’un esquema.
  • Elaboració del resum d’un text o fragment vinculat als continguts curriculars, dels mitjans de comunicació…
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
  • Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
  • Convencions pròpies de la comunicació digital.
  • Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
  • Interès per aplicar en la producció de textos escrits els coneixements apresos.
  • Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances i confiança en un mateix per poder millorar.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades segons el tipus de text.
  • Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
  • Reflexió sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia (lèxic i organització i estructura del text).
  • Normes ortogràfiques treballades en cursos anteriors.
  • Normes ortogràfiques constants i introducció de normes d’excepció i excepcions.
  • Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica.
  • Normes sobre l’accentuació gràfica.
  • Normes d’ortografia diferencials respecte del català (pronoms enclítics, numerals…).
  • Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
  • Aplicació d’instruments personals per revisar l’ortografia dels textos: regles conegudes, deducció per comparació, bases d’orientació…
  • Funcionament semàntic i morfològic de la llengua: mecanismes de derivació i composició, famílies de paraules, sentit figurat, comparació, metàfora, polisèmia…
  • Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
  • Categories gramaticals: determinants (articles i quantitatius, demostratius i possessius), nom (classes), adjectiu, pronom (funció de cohesió en els enunciats i en els textos, referents, normes fonamentals de funcionament), verb (temps i persona, aspectes perfectius i imperfectius), adverbi, preposicions i conjuncions.
  • Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
  • Reconeixement en un enunciat del grup nominal i del grup verbal: nom i complements, verb i complements.
  • Aplicació de la complementació a la descripció de persones, objectes, situacions, estats d’ànim, o paisatges.
  • Signes de puntuació: punt final, punt i a part, punt i seguit, punts suspensius, dos punts, coma, cometes, interrogant, admiració, guió i parèntesis.
  • Connectors per enllaçar oracions (y, pero, porqué, aunque, a pesar de…).
  • Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
  • Revisió dels textos pel que fa a l’estructura i l’organització, la puntuació, el lèxic, i els elements para-textuals a partir d’algun tipus de suport.
  • Reflexió sobre el procés, l’organització i la planificació del treball, l’acceptació de l’error.
  • Autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
  • Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
  • Audició, lectura, memorització i recitació de tot tipus de textos literaris (narracions, poemes, cançons, llegendes…).
  • Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, comparacions, metàfores, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
  • Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris: tema, trama, protagonistes, narrador…
  • Estratègies lectores per a la comprensió del text. Contextualització de l’autor, identificació del propòsit, lectura crítica…
  • Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.
  • Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris en lectures públiques.
  • Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant alguns recursos retòrics.
  • Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
  • Creació de jocs lingüístics amb paraules, sons o rimes, embarbussaments, cal·ligrames, rodolins, entre altres.
  • Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
  • Dramatització de contes, poemes i altres textos literaris.
  • Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció, localitat i any d’edició.
  • Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guionista, actors, músics, productor, escenògraf, càmeres…
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre o de la localitat. Consulta del catàleg digi­tal.
  • Expressió d’impressions personals després de les lectures i adopció d’una posició crítica.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
  • Valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció, com a fet cultural i com a possibilitat de gaudiment personal.
CONTINGUTS COMUNS PLURILINGÜISME I INTERCULTURALITAT CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  • Valoració del coneixement de llengües per a la comunicació i per millorar la comprensió dels altres i del món i per valorar la pròpia llengua i cultura.
  • Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües per poder comunicar-se amb més gent, buscar informació i conèixer altres cultures.
  • Valoració de la pròpia identitat lingüística i cultural i assumpció d’una realitat multilingüe.
  • Coneixement de la varietat lingüística existent en el context social i escolar.
  • Valoració, actitud receptiva i de respecte cap a les persones que parlen altres llengües o variants del català i el castellà i tenen una cultura diferent a la pròpia.
  • Actitud crítica davant missatges discriminatoris i estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
  • Ús de llenguatges no discriminatoris i respectuosos amb les diferències.
  • Coneixement i valoració de les varietats lingüístiques del català i del castellà.
  • Valoració positiva de la varietat lingüística existent en el context social escolar i de les llengües que es parlen al món.
  • Coneixement i valoració de la diversitat de llengües que hi ha al món.
  • Motivació per comparar i estudiar el funcionament de les distintes llengües.
  • Identificació de les semblances i diferències en la manera de veure i entendre el món.
  • Comparació i identificació de les semblances i diferències entre diferents llengües (manlleus, “falsos amics”, aspectes fonètics…).
  • Coneixement d’algunes semblances i diferències en els costums quotidians i ús de les formes bàsiques de relació social als països on es parlen les llengües curriculars i presents en el centre.
  • Percepció de les dificultats de la comunicació plurilingüe i aplicació d’estratègies verbals i no verbals per resoldre les situacions i adaptar-se a l’interlocutor en contextos multilingües.
  • Participació en les diferents activitats culturals i lingüístiques del centre on s’utilitzen diverses llengües.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Comprendre i extreure la informació rellevant de textos i produccions adequades a l’edat, provinents de diferents mitjans (explicacions, lectures, audiovisuals), diferenciant idees principals i secundàries, identificant idees, opinions i valors no explícits.
  2. Participar de forma adequada en les situacions comunicatives, respectant les normes d’interacció oral.
  3. Realitzar exposicions orals amb ordre, coherència i claredat (coneixements, vivències, fets, idees, opinions), utilitzant adequadament recursos no lingüístics (gesticulació, suports visuals).
  4. Comprendre autònomament textos escrits (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) i audiovisuals (pel·lícules, anuncis, informatius). Saber respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit.
  5. Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.
  6. Extreure i contrastar informacions de textos escrits diversos i mostrar la comprensió per mitjà de la lectura en veu alta.
  7. Aplicar a les lectures les estratègies de comprensió treballades.
  8. Conèixer les paraules dels temes treballats a l’aula i les seves derivacions, o el seu ús amb diferents significats (polisèmia).
  9. Conèixer les normes ortogràfiques, apreciar el seu valor social.
  10. Conèixer i aplicar l’organització dels textos llegits i escrits a l’aula: descripcions, exposicions, instruc­cions, diàlegs, notícies, entre altres.
  11. Utilitzar els connectors per precisar el significat dels textos.
  12. Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
  13. Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat.
  14. Gaudir amb la lectura de textos tradicionals i de la literatura infantil adequats a l’edat.
  15. Escriure contes clars i ben estructurats, i poemes.
  16. Participar en representacions teatrals, aprendre el paper i declamar-lo bé.
  17. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.
  18. Saber comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.
  19. Tenir interès per solucionar els problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en con­textos multilingües sabent adaptar els missatges.
  20. Reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge, detectant errors i avenços.
  21. Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.