CONTINGUTS LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
Comunicació oral
- Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula i de l’escola.
- Normes que regeixen la interacció oral: torns de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
- Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
- Interacció en diàlegs o debats, de manera coherent i estructurada, aportant i defensant idees pròpies i justificant-les amb arguments i contra arguments raonats.
- Estratègies per a la producció de textos orals: planificació a partir d’un guió o esquema, utilització de suports digitals, memorització, assaig…
- Producció de textos orals de diferents tipus i formats de l’àmbit personal i escolar amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
- Adequació del registre (formal o informal) a la situació comunicativa.
- Ús de llenguatges (verbal, gestual, icònic…) no discriminatoris i que respectin les diferències de gènere.
- Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global i específic…
- Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en els mitjans de comunicació.
- Reelaboració i síntesi de textos orals de tipologia diversa.
- Comprensió i interpretació crítica i raonada de textos orals.
- Interès per participar en les converses i per expressar-se amb claredat i bona pronúncia.
Comprensió lectora
- Comprensió del sentit global i específic d’un text de tipologia diversa en diferents formats i suports identificant les informacions literals i inferencials.
- Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
- Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura: identificació de les intencions de l’autor del text, comprensió de vocabulari en el seu context, realització d’inferències; formulació, comprovació i reelaboració d’hipòtesis, captació de les idees principals.
- Lectura i interpretació d’esquemes, gràfics i mapes conceptuals per saber extreure’n la idea principal i les relacions entre els elements.
- Comprensió, reflexió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació per desenvolupar una actitud crítica.
- Reelaboració de la informació d’un text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
- Entonació, fluïdesa, velocitat en la lectura expressiva de textos d’acord amb la situació comunicativa.
- Estratègies per a la cerca d’informacions en fonts impreses (índexs i glossaris) o a Internet (mots clau, cercadors, fiabilitat de les fonts, referències a les fonts…).
- Utilització de diccionaris en diferents formats per a la comprensió de mots i expressions.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre i de la localitat per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
- Interès pels textos escrits com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Valoració crítica de la capacitat lectora d’un mateix.
- Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…
Expressió escrita
- Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (intencions, destinatari, contingut possible), escriure (organització de la informació en paràgrafs, ús de connectors, relectura contínua dels fragments escrits…) i revisar (comprovar si respon a la intenció primera, fer-ne una lectura global per comprovar-ne la coherència i la cohesió, i modificar el text a partir de treure, afegir-hi o inserir-hi fragments).
- Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: narracions, explicacions, descripcions, diàlegs, notícies, receptes, còmics…
- Coherència i cohesió en l’organització i estructura del text, segons la seva tipologia específica.
- Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
- Expressió d’idees de forma sintètica a través d’un esquema.
- Elaboració del resum d’un text o fragment vinculat als continguts curriculars, dels mitjans de comunicació…
- Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
- Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
- Convencions pròpies de la comunicació digital.
- Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
- Interès per aplicar en la producció de textos escrits els coneixements apresos.
- Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances i confiança en un mateix per poder millorar.
Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades segons el tipus de text.
- Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
- Reflexió sobre la construcció de paraules, frases i textos.
- Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia (lèxic i organització i estructura del text).
- Normes ortogràfiques treballades en cursos anteriors.
- Normes ortogràfiques constants i introducció de normes d’excepció i excepcions.
- Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica.
- Normes sobre l’accentuació gràfica.
- Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
- Aplicació d’instruments personals per revisar l’ortografia dels textos: regles conegudes, deducció per comparació, bases d’orientació…
- Funcionament semàntic i morfològic de la llengua: mecanismes de derivació i composició, famílies de paraules, sentit figurat, comparació, metàfora, polisèmia…
- Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
- Categories gramaticals: determinants (articles i quantitatius, demostratius i possessius), nom (classes), adjectiu, pronom (funció de cohesió en els enunciats i en els textos, referents, normes fonamentals de funcionament), verb (temps i persona, aspectes perfectius i imperfectius), adverbi, preposicions i conjuncions.
- Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
- Reconeixement en un enunciat del grup nominal i del grup verbal: nom i complements, verb i complements.
- Aplicació de la complementació a la descripció de persones, objectes, situacions, estats d’ànim, o paisatges.
- Signes de puntuació: punt final, punt i a part, punt i seguit, punts suspensius, dos punts, coma, cometes, interrogant, admiració, guió i parèntesis.
- Connectors per enllaçar oracions (i, però, perquè, sinó encara que, no obstant…).
- Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
- Revisió dels textos pel que fa a l’estructura i l’organització, la puntuació, el lèxic, i els elements para-textuals a partir d’algun tipus de suport.
- Reflexió sobre el procés, l’organització i la planificació del treball, l’acceptació de l’error. Autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
- Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.
Educació literària
- Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
- Audició, lectura, memorització i recitació de tot tipus de textos literaris (narracions, poemes, cançons, llegendes…).
- Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, comparacions, metàfores, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
- Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris: tema, trama, protagonistes, narrador…
- Estratègies lectores per a la comprensió del text. Contextualització de l’autor, identificació del propòsit, lectura crítica…
- Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.
- Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris en lectures públiques.
- Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant alguns recursos retòrics.
- Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
- Creació de jocs lingüístics amb paraules, sons o rimes, embarbussaments, cal·ligrames, rodolins entre altres).
- Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
- Dramatització de contes, poemes i altres textos literaris.
- Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció, localitat i any d’edició.
- Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guionista, actors, músics, productor, escenògraf, càmeres…
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre o de la localitat. Consulta del catàleg digital.
- Expressió d’impressions personals després de les lectures i adopció d’una posició crítica.
- Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
- Valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció, com a fet cultural i com a possibilitat de gaudiment personal.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions) provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.
- Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.
- Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.
- Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos es-crits de tipologia diversa i en diferents formats.
- Elaborar síntesis en forma d’esquema o mapa conceptual.
- Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió.
- Conèixer el funcionament d’una biblioteca —incloses les virtuals—, per localitzar llibres de coneixements i lectures literàries.
- Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.
- Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.
- Saber escriure textos de totes les tipologies amb un lèxic i estructura que s’avingui al tipus de text, a les intencions i al registre. Tenir capacitat per revisar i millorar els textos d’un mateix o dels altres i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
- Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext.
- Conèixer i aplicar l’estructura que determina la tipologia dels textos.
- Expressar idees a través d’esquemes.
- Utilitzar sistemes de comunicació digitals segurs i adequats a l’edat per comunicar-se amb d’altres.
- Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent.
- Aplicar l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció.
- Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com ara derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia.
- Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat.
- Mostrar progressiva autonomia en l’aprenentatge: reflexió sobre el procés, organització i planificació del treball, acceptació dels errors, autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
- Mostrar comprensió dels llibres de literatura llegits: saber explicar com són els protagonistes, la trama, els escenaris. Valorar el llenguatge i la il·lustració. Saber-ne fer una valoració global.
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.
- Tenir interès per solucionar els problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en contextos multilingües sabent adaptar els missatges.
- Saber comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.
- Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.
CONTINGUTS LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
Comunicació oral
- Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula i l’escola.
- Normes que regeixen la interacció oral: torns de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
- Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
- Interacció en diàlegs o debats, de manera coherent i estructurada, aportant i defensant idees pròpies i justificant-les amb arguments i contra arguments raonats.
- Estratègies per a la producció de textos orals: planificació a partir d’un guió o esquema, utilització de suports digitals, memorització, assaig…
- Producció de textos orals de diferents tipus i formats de l’àmbit personal i escolar amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
- Adequació del registre (formal o informal) a la situació comunicativa.
- Ús de llenguatges (verbal, gestual, icònic…) no discriminatoris i que respectin les diferències de gènere.
- Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global i específic…
- Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en els mitjans de comunicació.
- Reelaboració i síntesi de textos orals de tipologia diversa.
- Comprensió i interpretació crítica i raonada de textos orals.
- Interès per participar en les converses i per expressar-se amb claredat i bona pronúncia.
Comprensió lectora
- Comprensió del sentit global i específic d’un text de tipologia diversa en diferents formats i suports identificant les informacions literals i inferencials.
- Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
- Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura: identificació de les intencions de l’autor del text, comprensió de vocabulari en el seu context, realització d’inferències; formulació, comprovació i reelaboració d’hipòtesis, captació de les idees principals.
- Lectura i interpretació d’esquemes, gràfics i mapes conceptuals per saber extreure’n la idea principal i les relacions entre els elements.
- Comprensió, reflexió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació per desenvolupar una actitud crítica.
- Reelaboració de la informació d’un text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
- Entonació, fluïdesa, velocitat en la lectura expressiva de textos d’acord amb la situació comunicativa.
- Estratègies per a la cerca d’informacions en fonts impreses (índex i glossaris) o a Internet (mots clau, cercadors, fiabilitat de les fonts, referències a les fonts…).
- Utilització de diccionaris generals i bilingües en diferents formats per a la comprensió de mots i expressions.
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre i de la localitat per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
- Interès pels textos escrits com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Valoració crítica de la capacitat lectora d’un mateix.
- Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…
Expressió escrita
- Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (intencions, destinatari, contingut possible), escriure (organització de la informació en paràgrafs, ús de connectors, relectura continua dels fragments escrits…) i revisar (comprovar si respon a la intenció primera, fer-ne una lectura global per comprovar-ne la coherència i la cohesió, i modificar el text a partir de treure, afegir-hi o inserir-hi fragments).
- Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: narracions, explicacions, descripcions, diàlegs, notícies, receptes, còmics…
- Coherència i cohesió en l’organització i estructura del text, segons la seva tipologia específica.
- Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
- Expressió d’idees de forma sintètica a través d’un esquema.
- Elaboració del resum d’un text o fragment vinculat als continguts curriculars, dels mitjans de comunicació…
- Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
- Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
- Convencions pròpies de la comunicació digital.
- Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
- Interès per aplicar en la producció de textos escrits els coneixements apresos.
- Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances i confiança en un mateix per poder millorar.
Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge
- Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades segons el tipus de text.
- Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
- Reflexió sobre la construcció de paraules, frases i textos.
- Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia (lèxic i organització i estructura del text).
- Normes ortogràfiques treballades en cursos anteriors.
- Normes ortogràfiques constants i introducció de normes d’excepció i excepcions.
- Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica.
- Normes sobre l’accentuació gràfica.
- Normes d’ortografia diferencials respecte del català (pronoms enclítics, numerals…).
- Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
- Aplicació d’instruments personals per revisar l’ortografia dels textos: regles conegudes, deducció per comparació, bases d’orientació…
- Funcionament semàntic i morfològic de la llengua: mecanismes de derivació i composició, famílies de paraules, sentit figurat, comparació, metàfora, polisèmia…
- Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
- Categories gramaticals: determinants (articles i quantitatius, demostratius i possessius), nom (classes), adjectiu, pronom (funció de cohesió en els enunciats i en els textos, referents, normes fonamentals de funcionament), verb (temps i persona, aspectes perfectius i imperfectius), adverbi, preposicions i conjuncions.
- Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
- Reconeixement en un enunciat del grup nominal i del grup verbal: nom i complements, verb i complements.
- Aplicació de la complementació a la descripció de persones, objectes, situacions, estats d’ànim, o paisatges.
- Signes de puntuació: punt final, punt i a part, punt i seguit, punts suspensius, dos punts, coma, cometes, interrogant, admiració, guió i parèntesis.
- Connectors per enllaçar oracions (y, pero, porqué, aunque, a pesar de…).
- Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
- Revisió dels textos pel que fa a l’estructura i l’organització, la puntuació, el lèxic, i els elements para-textuals a partir d’algun tipus de suport.
- Reflexió sobre el procés, l’organització i la planificació del treball, l’acceptació de l’error.
- Autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
- Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.
Educació literària
- Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
- Audició, lectura, memorització i recitació de tot tipus de textos literaris (narracions, poemes, cançons, llegendes…).
- Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, comparacions, metàfores, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
- Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris: tema, trama, protagonistes, narrador…
- Estratègies lectores per a la comprensió del text. Contextualització de l’autor, identificació del propòsit, lectura crítica…
- Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.
- Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris en lectures públiques.
- Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant alguns recursos retòrics.
- Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
- Creació de jocs lingüístics amb paraules, sons o rimes, embarbussaments, cal·ligrames, rodolins, entre altres.
- Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
- Dramatització de contes, poemes i altres textos literaris.
- Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció, localitat i any d’edició.
- Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guionista, actors, músics, productor, escenògraf, càmeres…
- Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula, del centre o de la localitat. Consulta del catàleg digital.
- Expressió d’impressions personals després de les lectures i adopció d’una posició crítica.
- Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
- Valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció, com a fet cultural i com a possibilitat de gaudiment personal.
CONTINGUTS COMUNS PLURILINGÜISME I INTERCULTURALITAT CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Valoració del coneixement de llengües per a la comunicació i per millorar la comprensió dels altres i del món i per valorar la pròpia llengua i cultura.
- Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües per poder comunicar-se amb més gent, buscar informació i conèixer altres cultures.
- Valoració de la pròpia identitat lingüística i cultural i assumpció d’una realitat multilingüe.
- Coneixement de la varietat lingüística existent en el context social i escolar.
- Valoració, actitud receptiva i de respecte cap a les persones que parlen altres llengües o variants del català i el castellà i tenen una cultura diferent a la pròpia.
- Actitud crítica davant missatges discriminatoris i estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
- Ús de llenguatges no discriminatoris i respectuosos amb les diferències.
- Coneixement i valoració de les varietats lingüístiques del català i del castellà.
- Valoració positiva de la varietat lingüística existent en el context social escolar i de les llengües que es parlen al món.
- Coneixement i valoració de la diversitat de llengües que hi ha al món.
- Motivació per comparar i estudiar el funcionament de les distintes llengües.
- Identificació de les semblances i diferències en la manera de veure i entendre el món.
- Comparació i identificació de les semblances i diferències entre diferents llengües (manlleus, “falsos amics”, aspectes fonètics…).
- Coneixement d’algunes semblances i diferències en els costums quotidians i ús de les formes bàsiques de relació social als països on es parlen les llengües curriculars i presents en el centre.
- Percepció de les dificultats de la comunicació plurilingüe i aplicació d’estratègies verbals i no verbals per resoldre les situacions i adaptar-se a l’interlocutor en contextos multilingües.
- Participació en les diferents activitats culturals i lingüístiques del centre on s’utilitzen diverses llengües.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
- Comprendre i extreure la informació rellevant de textos i produccions adequades a l’edat, provinents de diferents mitjans (explicacions, lectures, audiovisuals), diferenciant idees principals i secundàries, identificant idees, opinions i valors no explícits.
- Participar de forma adequada en les situacions comunicatives, respectant les normes d’interacció oral.
- Realitzar exposicions orals amb ordre, coherència i claredat (coneixements, vivències, fets, idees, opinions), utilitzant adequadament recursos no lingüístics (gesticulació, suports visuals).
- Comprendre autònomament textos escrits (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) i audiovisuals (pel·lícules, anuncis, informatius). Saber respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit.
- Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.
- Extreure i contrastar informacions de textos escrits diversos i mostrar la comprensió per mitjà de la lectura en veu alta.
- Aplicar a les lectures les estratègies de comprensió treballades.
- Conèixer les paraules dels temes treballats a l’aula i les seves derivacions, o el seu ús amb diferents significats (polisèmia).
- Conèixer les normes ortogràfiques, apreciar el seu valor social.
- Conèixer i aplicar l’organització dels textos llegits i escrits a l’aula: descripcions, exposicions, instruccions, diàlegs, notícies, entre altres.
- Utilitzar els connectors per precisar el significat dels textos.
- Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
- Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat.
- Gaudir amb la lectura de textos tradicionals i de la literatura infantil adequats a l’edat.
- Escriure contes clars i ben estructurats, i poemes.
- Participar en representacions teatrals, aprendre el paper i declamar-lo bé.
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.
- Saber comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.
- Tenir interès per solucionar els problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en contextos multilingües sabent adaptar els missatges.
- Reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge, detectant errors i avenços.
- Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.