CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ ÀREA D’EDUCACIÓ ARTÍSTICA: VISUAL I PLÀSTICA, MÚSICA I DANSA (5è i 6è)

CONTINGUTS ÀREA D’EDUCACIÓ ARTÍSTICA: VISUAL I PLÀSTICA, MÚSICA I DANSA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)

PERCEBRE I EXPLORAR

CONTINGUTS COMUNS
  • Percepció i exploració sensorial dels elements presents en l’entorn natural, cultural i artístic: els objectes, els materials, els sons…
  • Expressió en diferents llenguatges de les idees, emocions i experiències que desvetllen les manifes­tacions artístiques i culturals.
  • Interès pel coneixement del patrimoni artístic de Catalunya i el d’altres cultures.
  • Interès i curiositat per descobrir, gaudir i participar de les manifestacions artístiques que ofereix l’entorn: exposicions, espectacles, actuacions…
  • Paper social, cultural i religiós del patrimoni i les manifestacions artístiques. Incidència en la vida quotidiana de les persones i en la forma de pensar.
  • Influència de l’experiència cultural de l’entorn en la comprensió, interpretació i creació visuals, musicals i escèniques.
  • Apreciació de les habilitats i la imaginació dels creadors.
  • Valoració i respecte de les produccions d’un mateix i dels altres.
  • Satisfacció i emoció per l’experiència artística.
  • Percepció que a través de la implicació, de la resolució de problemes i de la constància s’arriba a la satisfacció en la comprensió, interpretació i creació artístiques.
  • Utilització dels mitjans de comunicació i d’Internet per obtenir informació sobre qüestions relacionades amb l’art i els contextos de producció i exposició artística.
  • Percepció que a través de la implicació, de la resolució de problemes i de la constància s’arriba a la satisfacció en la comprensió, interpretació i creació artístiques.
CONTINGUTS D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
  • Propietats dels materials, els colors, les formes (volums, línies, contorns, textures, grandàries i perspectives…) en les imatges, els objectes i en les obres artístiques.
  • Recursos formals del llenguatge audiovisual i de la seva funció expressiva i estètica (enquadrament, planificació, punt de vista, il·luminació).
  • Relació entre les qualitats perceptibles i el que pretenen les imatges i els objectes (informar, fer pensar, convèncer, persuadir).
  • Reconeixement de maneres de viure, de formes d’organització social i d’atribucions de temps i lloc en les imatges i els objectes.
  • Característiques (formals, materials i tecnològiques) en la creació d’objectes i d’imatges que han can-viat o es mantenen al llarg del temps.
CONTINGUTS DE MÚSICA I DANSA
  • Possibilitats sonores dels recursos digitals, de la interacció de diferents mitjans i llenguatges artís­tics i de les famílies i les agrupacions instrumentals.
  • Reconeixement bàsic de formes musicals, d’instruments i de formacions instrumentals i vocals.
  • Possibilitats corporals comunicatives.
  • Escolta de peces instrumentals i vocals catalanes i d’arreu de diferents autors i estils.
  • Estructures de simultaneïtat en produccions musicals i artístiques de complexitat creixent.
  • Grafia musical convencional en la lectura, interpretació i creació de partitures.
  • Presència de la música en els mitjans de comunicació i en les produccions audiovisuals.
  • Reconeixement i escriptura de ritmes i melodies, emprant la grafia musical convencional.

INTERPRETAR I CREAR

CONTINGUTS COMUNS
  • Terminologia que s’empra en la pràctica i la vivència de l’expressió artística visual, sonora i corporal.
  • Interès, valoració i respecte pel fet artístic i per les produccions artístiques pròpies i alienes.
  • Valoració de l’avenç en el propi aprenentatge.
  • Produccions artístiques (plàstiques, musicals i corporals) amb diverses tècniques i procediments a partir de la percepció sensorial, les experiències, la realitat, les idees i les emocions.
  • Creativitat i imaginació en l’expressió i comunicació artística.
CONTINGUTS D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
  • Possibilitats comunicatives d’imatges, objectes, elements naturals, estructures geomètriques, ma­terials i recursos digitals; possibilitats espacials en la intervenció bidimensional i tridimensional; accions que permeten els materials; possibilitats de la llum i dels mitjans artístics del passat i del present (imatge digital, vídeo, fotografia, instal·lació).
  • Construcció i caracterització de personatges, recreació d’espais imaginats, creació d’estructures, maquetes, decorats i exposicions.
  • Creació de missatges visuals mitjançant materials plàstics i tecnologies de la comunicació (imatge digital, vídeo, fotografia, instal·lació).
  • Equilibri, moviment, punts de vista, pla (general, mitjà, de detall), format (vertical, horitzontal, rodó).
  • Reutilització d’objectes i imatges de l’entorn amb la finalitat d’explicar visualment experiències, desitjos i valoracions crítiques.
  • Ús de representacions culturals (imatgeria popular i mediàtica, fotografies, objectes) en projectes artístics.
  • Terminologies pròpies dels llenguatges visuals: pintura, dibuix, escultura, espectacle visual, instal·lació, còmic, cartellisme, arquitectura, publicitat, gravat, collage, modelatge, construcció, fotografia, imatge digital, cinema-vídeo.
CONTINGUTS DE MÚSICA I DANSA
  • Possibilitats de comunicació del cos, dels sons, de les músiques, dels instruments i dels recursos digitals.
  • Interpretació, improvisació i creació de cançons, danses i jocs motrius.
  • Interpretació col·lectiva: coordinació amb els acompanyants en el cant i la dansa col·lectius i atenció al director.
  • Afinació, dicció, tècnica vocal, instrumental i corporal.
  • Tècniques bàsiques de moviment i utilització d’estructures sonores en la improvisació i composició coreogràfiques.
  • Sincronitzacions de música i moviment.
  • Creació de missatges sonors i corporals amb l’ús de recursos digitals a partir de la combinació de diversos mitjans i tecnologies de la comunicació.
  • Elaboració de produccions a partir de la percepció sensorial, la imaginació, les experiències, la realitat, les idees i les emocions.
  • Terminologia pròpia del llenguatge musical: grafia musical convencional en la lectura, interpretació i creació de partitures.
  • Terminologia pròpia de la pràctica i de la vivència de la dansa.
CRITERIS D’AVALUACIÓ ÀREA D’EDUCACIÓ ARTÍSTICA: VISUAL I PLÀSTICA, MÚSICA I DANSA CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
  1. Identificar i reconèixer en les diverses formes d’expressió artística alguns trets socials, culturals, religiosos, formals, estructurals, ideològics, psicològics, semiòtics i de gènere.
  2. Formular opinions i argumentacions i cercar creences i idees al voltant de les manifestacions artístiques i culturals.
  3. Comunicar de forma visual, sonora i corporal coneixement, pensament, emocions i experiències, tot aplicant i combinant les possibilitats de comunicació del cos, dels sons, de les músiques, de les imatges, dels objectes, de les figures geomètriques i dels recursos digitals.
  4. Elaborar produccions artístiques que promoguin la valoració crítica del nostre entorn.
  5. Planificar els processos de producció pel que fa a la previsió de recursos, materials, moments de revisió i a l’assumpció de responsabilitats en el treball cooperatiu.
  6. Interpretar cançons i danses apreses utilitzant les tècniques bàsiques de la veu i del moviment.
  7. Crear cançons i participar en creacions individuals i col·lectives emprant degudament la terminologia i grafia corresponents.
  8. Llegir i interpretar petites partitures amb els elements musicals apresos.