CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ ÀREA DE MATEMÀTIQUES (1r i 2n)

CONTINGUTS MATEMÀTIQUES CICLE INICIAL (1r i 2n)

NUMERACIÓ I CÀLCUL

Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració

  • Comprensió i ús del comptatge amb significat de quantitats discretes.
  • Descripció oral, gràfica i escrita dels processos de comptatge i de càlcul.
  • Ús dels llenguatges verbal, gràfic i simbòlic per representar els nombres (aproximadament fins al miler).
  • Interpretació i elaboració de gràfics a partir del comptatge.
  • Visualització geomètrica de nombres utilitzant materials.
  • Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes.
  • Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos significatius.
  • Ús de diferents models per comparar i ordenar els nombres (aproximadament fins al miler).
  • Situació dels nombres sobre la recta numèrica.
  • Arrodoniment de quantitats.
  • Ús de les fraccions un mig i un quart en contextos significatius.
  • Ús del sistema monetari en contextos reals. L’euro.
  • Interpretació dels nombres com a identificadors en situacions properes.
  • Classificació dels nombres segons diferents criteris (d’una xifra, de dues, de la família del 4, del 10, etc.).
  • Cerca de regularitats en els nombres.
  • Automatització de les taules de multiplicar del 2, el 5 i el 10.
  • Observació de patrons a les taules de multiplicar del 3 i del 4.

Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre unes i altres

  • Diferents significats de la suma i la resta amb nombres naturals.
  • Relació que hi ha entre la suma i la resta amb nombres naturals.
  • Identificació de les situacions d’agrupament com a multiplicació i les accions de repartiment com a divisió.
  • Interpretació d’operacions de nombres naturals mitjançant la recta numèrica.

Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l’estimació

  • Agilitat mental: descomposició additiva dels 20 primers nombres naturals.
  • El doble i la meitat d’un nombre.
  • Estratègies bàsiques de càlcul mental.
  • Explicació verbal de les estratègies pròpies emprades i assaig de les alienes.
  • Establiment d’analogies entre càlculs.
  • Estimació dels resultats de sumes i restes.
  • Realització de la suma i la resta (sense portar) utilitzant algoritmes estàndard i mètodes propis.
  • Ús de jocs de taula, de les TAC i calculadores per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.

RELACIONS I CANVI

Comprensió i anàlisi dels patrons, relacions i canvis

  • Descripció de canvis qualitatius i quantitatius entre dues situacions. Selecció, classificació i ordenació d’objectes segons diferents criteris. Seguiment de sèries (de sons, numèriques, geomètriques).
  • Cerca de regularitats en els nombres i les formes.

Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions

  • Representació d’una sèrie de forma material, verbal i gràfica.
  • Lectura i escriptura de frases matemàtiques amb significat propi que continguin el signe =.
  • Modelització amb objectes o gràficament de situacions relacionades amb la suma i la resta.

ESPAI I FORMA

Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques

  • Reconeixement de figures de tres i dues dimensions en objectes de la realitat.
  • Construcció i denominació de figures de tres i dues dimensions: esfera, prisma, cilindre, cub; trian­gle, rectangle, quadrat, cercle.
  • Coneixement i ús del vocabulari adequat per descriure les figures, els seus elements i les seves pro­pietats.
  • Comparació i classificació de figures de tres i dues dimensions segons les seves semblances i diferències: cares planes, cares corbes, vèrtexs, costats, angles.
  • Composició i descomposició de figures tridimensionals i planes amb suports físics i virtuals.

Localització i descripció de relacions espacials

  • Descripció, denominació i interpretació de posicions relatives a l’espai, en referència a un mateix i a altres punts.
  • Descripció i interpretació de la direcció en els desplaçaments a l’espai.
  • Representació i elaboració d’itineraris senzills, laberints o plànols.
  • Interpretació d’operacions de nombres naturals mitjançant la recta numèrica.
  • Ús del vocabulari bàsic (a prop, lluny, sobre, sota, darrere, davant, entre) i de recursos digitals per orientar-se a través de laberints i plànols.

Identificació i aplicació de transformacions geomètriques

  • Reconeixement de moviments (desplaçaments, simetries i girs).
  • Exploració de moviments utilitzant materials físics (tessel·les, miralls, plegat de paper) i suports virtuals.
  • Reconeixement i creació de figures que tinguin simetries.

Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes

  • Creació d’imatges mentals de figures geomètriques utilitzant la memòria i la visualització espacial.
  • Visualització geomètrica de nombres utilitzant materials.
  • Utilització de recursos digitals per girar, reduir i deformar figures de dues i tres dimensions.
  • Reconeixement i representació de figures des de diferents perspectives.
  • Visualització i descripció del camí seguit en un itinerari senzill abans de realitzar-lo.
  • Reconeixement de formes i d’estructures geomètriques a l’entorn, i determinació de la seva situació.

MESURA

Comprensió de les magnituds mesurables, de les unitats i del procés de mesurar

  • Reconeixement de les magnituds de longitud, capacitat, massa i temps.
  • Diferenciació de les magnituds discretes i les magnituds contínues relacionades amb l’ús dels nombres.
  • Comparació directa i indirecta i ordenació de mesures de les diferents magnituds.
  • Mesura de les diferents magnituds utilitzant unitats no convencionals i convencionals (longitud: m; massa: kg; capacitat: l; temps: dia, setmana, mes, hora).
  • Selecció de la unitat i de l’instrument adequats, d’acord amb la magnitud a mesurar.
  • Expressió, mitjançant pictogrames i taules, de mesures preses.
  • Lectura i escriptura de mesures en contextos reals.

Aplicació de tècniques i d’instruments per mesurar

  • Aplicació del procés de mesurar, tot utilitzant una unitat de forma repetida i un instrument adequat: cinta mètrica, regle, rellotge analògic, balança de plats.
  • Desenvolupament de referents comuns que facilitin la comparació, la mesura i l’estimació.
  • Descripció oral del procés de mesura i d’estimació.

ESTADÍSTICA I ATZAR

Formulació de preguntes abordables amb dades i recollida, organització i presentació de dades rellevants per respondre-les

  • Elaboració de preguntes sobre temes propers a la pròpia experiència i recollida de les respostes donades.
  • Planificació de recollides de dades amb mostres més petites de 30.
  • Lectura de la freqüència absoluta.
  • Organització i representació de dades obtingudes a partir d’experiències de comptatge i d’ordenació, mitjançant objectes concrets, dibuixos i gràfics.
  • Utilització d’un vocabulari per descriure els atributs i per classificar segons criteris determinats.

Selecció i ús de mètodes estadístics per analitzar dades

  • Comparació quantitativa de dades numèriques.
  • Elecció del tipus de gràfic o representació més convenient.
  • Elaboració de qüestions relatives al comptatge i aplicació a la resolució de problemes.

Treure conclusions i fer prediccions basades en dades

  • Reflexió sobre si es poden aplicar o no les conclusions obtingudes de les dades d’una població, a una altra població.

Comprensió i aplicació de conceptes bàsics d’atzar

  • Ús d’expressions com possible o impossible en resposta a preguntes relacionades amb les experiències pròpies sobre la probabilitat de successos.
  • Reconeixement de l’atzar mitjançant la realització d’experiments amb materials (extracció de fitxes de colors d’una bossa, tirar daus, ruletes…).
CRITERIS D’AVALUACIÓ MATEMÀTIQUES CICLE INICIAL (1r i 2n)
  1. Reconèixer i utilitzar nombres (cardinals, ordinals, identificadors) en situacions familiars i en altres àrees.
  2. Cercar semblances i diferències entre objectes i situacions (en particular, els canvis que es produeixen en una seqüència), i classificar i ordenar objectes d’acord amb diferents criteris.
  3. Comprendre situacions-problema relacionades amb aspectes concrets i vinculats a la pròpia experiència. Emprendre la resolució de forma autònoma i expressar la solució i el procés seguit.
  4. Usar l’assaig-error per cercar solucions als problemes i a les exploracions.
  5. Formular preguntes en situacions conegudes. Comunicar oralment coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul, mesura, resolució de problemes).
  6. Usar el llenguatge verbal per interpretar gràfics, nombres i signes matemàtics.
  7. Interpretar, representar (amb materials diversos) i utilitzar els nombres naturals (inferiors a 1.000) en contextos de la vida quotidiana. Comparar, ordenar i descompondre els nombres utilitzant diferents models.
  8. Mostrar agilitat en el càlcul mental (descomposició additiva dels 20 primers nombres, dobles, estratègies personals…). Usar els algorismes de suma i resta (sense portar), la calculadora i altres dispositius digitals per calcular i cercar regularitats dels nombres i operacions.
  9. Definir la situació d’un objecte a l’espai i d’un desplaçament en relació amb un mateix, tot utilitzant els conceptes: davant-darrere; prop-lluny; dalt-baix; dreta-esquerra.
  10. Identificar, analitzar i descriure objectes i espais amb formes geomètriques tridimensionals i planes. Buscar semblances i diferències entre dues figures.
  11. Mesurar objectes, espais i temps familiars amb unitats no convencionals (pams, peus, passes…) i convencionals (kg, m, l, dia i hora) tot utilitzant instruments propers i adequats a cada situació.
  12. Interpretar i construir gràfics (pictogrames i diagrames de barres) amb dades sobre fets coneguts relatius a la vida quotidiana i a altres àrees.