CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ ÀREA DE MATEMÀTIQUES (3r i 4t)

CONTINGUTS MATEMÀTIQUES CICLE MITJÀ (3r i 4t)

NUMERACIÓ I CÀLCUL

Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració

  • Comprensió del valor posicional de les xifres en el sistema de numeració decimal.
  • Descripció oral, gràfica i escrita sobre la comprensió del sistema de numeració decimal i del càlcul.
  • Ús de diferents llenguatges (verbal, gràfic, simbòlic…) per representar el sistema de numeració decimal. Contrast de diferents representacions.
  • Interpretació de nombres d’altres sistemes de numeració. La numeració romana.
  • Reconeixement i ús de representacions equivalents d’un nombre.
  • Lectura i escriptura dels nombres fins al milió.
  • Ús i contrast de diferents models per comparar i ordenar els nombres fins al milió.
  • Reconeixement de la fracció com a part d’una unitat i d’una col·lecció.
  • Ús de diferents models de representació de les fraccions.
  • Situació dels nombres naturals i fraccionaris més comuns (1/2, 1/3, 1/4) sobre la recta numèrica.
  • Arrodoniment de nombres en context.
  • Aplicació dels nombres decimals en contextos reals.
  • Coneixement i ús del sistema monetari: l’euro i els cèntims.
  • Interpretació i ús de les unitats de mesura.
  • Ús i relació dels decimals i fraccions com a nombres que aproximen més la mesura.
  • Cerca i anàlisi de peculiaritats dels nombres (parells, senars, de la taula del…).
  • Interpretació dels nombres naturals i de codis numèrics en taules i gràfics.
  • Elaboració de gràfics i taules a partir del comptatge i la mesura.
  • Ús de propietats numèriques per recollir, descriure i interpretar dades.

Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre unes i altres

  • Diferents significats de la multiplicació i divisió amb nombres naturals.
  • Comprensió de la relació que hi ha entre la multiplicació i la divisió.
  • Identificació i ús de les operacions inverses: suma i resta; multiplicació i divisió.
  • Exploració de les propietats de les operacions.

Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l’estimació

  • Agilitat mental en la descomposició additiva i factorial dels nombres.
  • Doble, meitat, triple i terç d’un nombre.
  • Automatització de les taules de multiplicar fins al 10 i construcció de taules amb nombres més grans.
  • Representació geomètrica dels nombres i del producte relacionada amb la descomposició facto-rial.
  • Ús de les relacions entre les operacions per agilitzar el càlcul mental. Establiment d’analogies entre càlculs.
  • Explicació i contrast de les estratègies de càlcul mental emprades.
  • Estimació dels resultats de les operacions amb nombres naturals.
  • Realització de restes portant-ne, multiplicacions i divisions amb nombres naturals amb algorismes estàndard.
  • Realització de sumes i restes amb fraccions senzilles acompanyades de diferents formes de representació gràfica.
  • Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics.
  • Ús de les calculadores i altres recursos digitals per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
  • Selecció adequada del tipus de càlcul segons la situació: càlcul mental, càlcul escrit i amb calcula­dora i altres dispositius digitals.
  • Càlcul amb monedes: euros i cèntims.

RELACIONS I CANVI

Comprensió i anàlisi dels patrons, relacions i canvis

  • Anàlisi de les peculiaritats dels nombres i de les operacions.
  • Seguiment de sèries numèriques, geomètriques i descoberta del patró.
  • Creació de sèries numèriques i geomètriques. Cerca de regularitats.
  • Descripció de situacions en què es produeixen canvis o altrament es mantenen constants.
  • Interpretació de l’equivalència en l’ús de diferents unitats de mesura.
  • Relació perímetre-longitud i àrea-superfície.

Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions

  • Expressió del patró d’una sèrie verbalment o gràficament.
  • Modelització de situacions problema mitjançant objectes, gràfics (fletxes), signes matemàtics.
  • Lectura i escriptura de frases utilitzant símbols matemàtics (0, =, >, <).

ESPAI I FORMA

Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques

  • Identificació i descripció verbal, usant el vocabulari especialitzat, de les propietats de figures geo-mètriques de dues i tres dimensions: polígons, cercles, poliedres i cossos rodons.
  • Utilització de la mesura i els nombres per investigar propietats geomètriques.
  • Representació, construcció i comparació de figures de tres i dues dimensions amb materials i recur­sos digitals.
  • Classificació de figures de tres i dues dimensions segons les seves propietats.
  • Investigació de la relació entre figures a partir de la seva composició, descomposició i transforma­ció.
  • Exploració i reconeixement de figures congruents i figures semblants.

Localització i descripció de relacions espacials

  • Descripció de la localització i el moviment d’un objecte utilitzant el vocabulari adequat.
  • Utilització d’adreces o punts de referència per moure’s en l’entorn proper.
  • Creació i ús de sistemes de coordenades per localitzar distàncies entre dos punts i descriure ca­mins.
  • Realització, interpretació i ús de plànols d’itineraris coneguts utilitzant diferents suports.

Identificació i aplicació de transformacions geomètriques

  • Realització de simetries, desplaçaments i girs en figures de dues dimensions amb materials tradicionals i amb suport de les TAC. Predicció i descripció dels resultats.
  • Descripció d’un o diversos moviments que mostrin que dues figures són congruents.
  • Identificació de les simetries axial i central en figures de dues dimensions.

Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes

  • Identificació de les vistes parcials d’una figura.
  • Construcció i representació sobre paper de poliedres i polígons.
  • Creació i descripció d’imatges mentals d’objectes, patrons i camins.
  • Identificació i construcció d’una figura de tres dimensions a partir de representacions en dues dimensions d’aquesta figura (i a l’inrevés).
  • Ús de regle, escaire i recursos digitals per ampliar la capacitat de raonament espacial.
  • Ús de conceptes espacials per recollir, descriure i interpretar dades.
  • Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics i de mesura.

MESURA

Comprensió de les magnituds mesurables, de les unitats i del procés de mesurar

  • Magnituds de longitud, massa, capacitat, àrea, temps i amplitud d’angles.
  • Comparació directa d’angles i d’àrees.
  • Comprensió que la mesura obtinguda sempre és una aproximació.
  • Múltiples i submúltiples de la unitat.
  • Ús dels decimals i fraccions com a nombres que permeten aproximar una mesura.
  • Ús de les unitats més comunes del sistema internacional: longitud (km, m, cm, mm); massa (kg, g); capacitat (l, ml).
  • Equivalència entre unitats de mesura més comunes en contextos significatius.
  • Utilització de la mesura i dels nombres per investigar propietats geomètriques.
  • Ús de les unitats de temps (any, mes, setmana, dia, hora, minut) i de les seves relacions. Coneixement del calendari.
  • Lectura i interpretació de taules de mesura d’ús comú.

Aplicació de tècniques i instruments adequats per mesurar

  • Desenvolupament d’estratègies d’estimació en les diferents magnituds, tot utilitzant referents comuns.
  • Selecció de la unitat més adequada i de l’instrument per realitzar una mesura.
  • Ús de regle i cinta mètrica i balances.
  • Disseny d’activitats de mesura dins d’un context significatiu.
  • Relació perímetre-longitud i àrea-superfície.
  • Descripció oral i escrita del procés de mesura.
  • Reconeixement i ús de l’estructura multiplicativa en el procés de mesurar.
  • Interpretació i expressió d’intervals de mesures.
  • Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics i de mesura.

ESTADÍSTICA I ATZAR

Formulació de preguntes abordables amb dades i recollida, organització i presentació de dades relle­vants per respondre-les

  • Formulació de preguntes basades en fets propers i interessos propis.
  • Recollida de dades mitjançant observacions, enquestes i experiments amb mostres més petites de 50. Interpretació de la freqüència absoluta.
  • Lectura, interpretació i utilització de diverses representacions de dades, en particular gràfics (com ara pictogrames i diagrames de barres), amb recursos tradicionals i tecnològics.
  • Ús de la numeració i de conceptes espacials per recollir, descriure i interpretar dades.
  • Reconeixement de les diferències en la representació de dades qualitatives i quantitatives.
  • Lectura i interpretació de dades estadístiques i de gràfics extrets de llibres, diaris, Internet i altres mitjans.

Selecció i ús de mètodes estadístics per analitzar dades

  • Descripció de la forma i de les característiques importants d’un conjunt de dades.
  • Anàlisi de les característiques d’una col·lecció de dades quantitatives ordenades.
  • Identificació i comprensió de la mitjana aritmètica, la moda i la mediana. Aplicació a la resolució de problemes.

Treure conclusions i fer prediccions basades en dades

  • Comparació entre el que mostren les dades i el que es podria esperar dels resultats.
  • Identificació de diversos conjunts de dades com a mostres de poblacions més grans. Aplicació a la resolució de problemes.
  • Descripció oral d’una situació a partir de l’anàlisi de les dades.

Comprensió i aplicació de conceptes bàsics d’atzar

  • Descripció de successos i discussió del seu grau de probabilitat utilitzant expressions com ara se­gur, possible, impossible.
  • Quantificació de la probabilitat que un succés sigui segur, possible o impossible en casos senzills.
  • Predicció de la probabilitat de resultats d’experiments senzills i comprovació d’aquestes prediccions.
  • Exploració de la probabilitat mitjançant experiments i jocs que produeixin pocs resultats.
  • Resolució de problemes on intervinguin factors d’atzar.
  • Relació de l’atzar amb els conceptes numèrics.
CRITERIS D’AVALUACIÓ MATEMÀTIQUES CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  1. Reconèixer i utilitzar els conceptes associats a la multiplicació (mesura, repetició de la unitat) i divisió (partició, agrupament, aproximació) en situacions de vida quotidiana i en altres àrees.
  2. Cercar amb criteri les regularitats i canvis que es produeixen en una col·lecció o una seqüència, descriure-les i continuar la seqüència. Classificar i establir criteris de classificació.
  3. Comprendre situacions-problema de l’entorn proper. Cercar i utilitzar gràfics senzills (fletxes, taules…), xifres i signes adients per representar situacions-problema. Cercar i seleccionar les dades necessà­ries i estimar una resposta. Desenvolupar estratègies de solució. Expressar el procés de solució i la resposta.
  4. Formular preguntes en situacions conegudes i poc conegudes. Comunicar oralment i per escrit, de forma clara, coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul, mesura, construccions geo­mètriques, resolució de problemes). Reconèixer la validesa de diferents processos de solució d’una situació-problema.
  5. Interpretar el valor posicional del sistema de numeració decimal. Interpretar i utilitzar de forma ade­quada els nombres naturals (fins a sis xifres) i els fraccionaris i decimals com a expressió concreta de l’aproximació de la mesura.
  6. Comprendre i utilitzar el significat de les operacions (suma, resta, multiplicació i divisió) amb els nombres naturals de forma apropiada a cada context. Desenvolupar agilitat en el càlcul exacte i apro­ximat: càlcul mental (descomposició additiva i factorial dels nombres, producte i divisió per la unitat seguida de zeros); ús dels algorismes de càlcul escrit, i de la calculadora i altres dispositius digitals per calcular i cercar propietats dels nombres i operacions. Seleccionar el càlcul adient a cada situació: mental, escrit, amb mitjans tècnics.
  7. Interpretar i realitzar representacions espacials (croquis d’un itinerari, plànol d’una pista…) utilitzant referents concrets de l’entorn proper.
  8. Identificar, reconèixer i descriure figures planes (polígons) i cossos geomètrics de l’entorn. Classificar les formes i cossos d’acord amb característiques geomètriques (costats, angles). Utilitzar les TAC i els instruments de dibuix per representar models geomètrics.
  9. Seleccionar de forma adequada a cada situació la unitat i instrument de mesura adient de les magnituds de longitud, massa, capacitat, temps. En contextos quotidians i en altres àrees, realitzar l’estimació prèvia, efectuar la mesura, comprovar-la i expressar el resultat amb precisió. Utilitzar l’equivalència d’unitats d’una magnitud.
  10. Recollir dades sobre fets coneguts tot utilitzant tècniques de recompte senzilles, ordenar-les i expres­sar-les mitjançant gràfics (taules de dades, gràfics de barres, pictogrames), usant les TAC si s’escau.
  11. Interpretar la informació relativa a fets quotidians o present en altres àrees expressada en forma gràfica.