CONTINGUTS D’ETAPA DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
Aprendre a ser i a pensar de manera autònoma
- Identificació de les emocions i els sentiments propis.
- Estratègies per a l’autoconeixement i l’autoestima.
- Identificació dels trets personals d’identitat.
- Habilitats de pensament relacionades amb l’ètica: causa-efecte, mitjà-finalitat, relació part-tot…
- Estratègies per al diàleg: l’argumentació, la contraargumentació i les proves.
- Expressió d’opinions i judicis de forma assertiva mitjançant la conversa, la discussió i el debat.
- Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
- Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
- Rebuig de comportaments i actituds discriminatòries.
Aprendre a actuar de manera autònoma i coherent
- Habilitats personals: autonomia, autenticitat i resiliència.
- Actituds de responsabilitat i coresponsabilitat: acompliment dels deures propis i acceptació de les conseqüències dels actes realitzats intencionadament o no.
- Anàlisi de les situacions de l’entorn i de les alternatives que s’hi plantegen.
- Autogestió de les emocions i els sentiments propis.
- Autoregulació de la conducta.
- Valoració de l’esforç i la motivació.
- Actituds de coherència.
- Sentiments i principis morals.
- Actituds ètiques.
Aprendre a conviure
- Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
- Gestió de normes i límits.
- Habilitats socials: agraïment, disculpa, elogi, empatia i assertivitat.
- Actituds de cooperació, solidaritat i altruisme.
- Valoració de l’amistat: estimació, confiança, lleialtat i manteniment del compromís.
- Estratègies de mediació i gestió positiva de conflictes: diàleg i actituds pacífiques.
- Actitud de sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
- Reconeixement de les diferències per raó de naixement, raça, sexe, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social com un element enriquidor de les relacions interpersonals.
- Respecte pels drets i deures dels infants i dels adults.
- Participació democràtica en el funcionament de l’aula i de l’escola.
- Assumpció de responsabilitats i compromisos en activitats de l’entorn més proper.
- Valoració i pràctica de les normes de convivència en l’entorn més proper.
- Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
- Convivència en els diferents àmbits propers: la família, l’aula, el grup d’amics…
Aprendre a ser ciutadans responsables en un món global
- Drets i deures individuals i col·lectius recollits en les declaracions universals dels drets humans i dels infants.
- Drets i deures individuals i col·lectius recollits en l’Estatut d’autonomia de Catalunya i la Constitució espanyola.
- Identificació i valoració de la divisió de poders en la democràcia.
- Mecanismes de participació democràtica.
- Valoració de la participació com un dret i un deure.
- Hàbits cívics en els diversos àmbits relacionals (intergeneracionals, veïnals…).
- Rebuig de comportaments i actituds discriminatòries.
- Valoració de la igualtat de drets d’homes i dones en qualsevol àmbit.
- Identificació i rebuig de les causes que provoquen situacions de marginació, discriminació i injustícia social en l’entorn local i en el món.
- Compromís ètic i social.
- Actituds i estratègies personals i col·lectives de consum responsable i cura del medi.
- Interpretació crítica de la realitat que ens presenten els mitjans de comunicació, inclòs el llenguatge publicitari i les xarxes socials.
- Drets i deures que regulen l’ús dels béns comuns i dels serveis públics i responsabilitat en la seva utilització.
- Convivència entre els diversos grups ideològics, culturals i religiosos en els diferents àmbits globals: el poble, el barri, la ciutat, el país, el món…
CRITERIS D’AVALUACIÓ D’ETAPA DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
- Conèixer les capacitats i els interessos propis mostrant un nivell adequat d’autoestima.
- Mostrar motivació per la millora personal i respondre als reptes i les dificultats amb esforç i motivació.
- Mostrar un nivell de gestió emocional adequat en la relació amb els altres en les activitats quotidianes.
- Argumentar i defensar les pròpies opinions.
- Expressar-se i actuar d’acord amb un pensament ordenat, clar i objectiu.
- Actuar amb creativitat i capacitat crítica.
- Respectar les característiques dels altres i escoltar i respectar les seves opinions.
- Acceptar i practicar les normes de convivència i els hàbits cívics.
- Intervenir en situacions de conflicte amb estratègies de mediació, amb actitud col·laborativa i comprensiva.
- Participar amb responsabilitat en la presa de decisions del grup.
- Identificar els valors cívics de la societat democràtica i establir un paral·lelisme amb els mecanismes de participació a l’aula i a l’escola.
- Identificar els drets i els deures més importants que es deriven de les declaracions universals, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya i de la Constitució espanyola, i les situacions en què es vulneren.
- Descriure els mecanismes bàsics del funcionament democràtic.
- Comprendre i valorar de manera crítica la informació dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.
- Emprar la tecnologia desenvolupant valors socials i cívics en entorns segurs.
- Identificar i rebutjar les causes que provoquen situacions de marginació, discriminació, injustícia social i violació dels drets humans.
- Mostrar empatia, valorar i respectar la diversitat social, cultural, religiosa i de gènere.
- Identificar i col·laborar en les bones pràctiques relacionades amb el medi ambient i el consum responsable.