CONTINGUTS DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS D’ETAPA

CONTINGUTS D’ETAPA DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS

Aprendre a ser i a pensar de manera autònoma

  • Identificació de les emocions i els sentiments propis.
  • Estratègies per a l’autoconeixement i l’autoestima.
  • Identificació dels trets personals d’identitat.
  • Habilitats de pensament relacionades amb l’ètica: causa-efecte, mitjà-finalitat, relació part-tot…
  • Estratègies per al diàleg: l’argumentació, la contraargumentació i les proves.
  • Expressió d’opinions i judicis de forma assertiva mitjançant la conversa, la discussió i el debat.
  • Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
  • Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
  • Rebuig de comportaments i actituds discriminatòries.

Aprendre a actuar de manera autònoma i coherent

  • Habilitats personals: autonomia, autenticitat i resiliència.
  • Actituds de responsabilitat i coresponsabilitat: acompliment dels deures propis i acceptació de les conseqüències dels actes realitzats intencionadament o no.
  • Anàlisi de les situacions de l’entorn i de les alternatives que s’hi plantegen.
  • Autogestió de les emocions i els sentiments propis.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Valoració de l’esforç i la motivació.
  • Actituds de coherència.
  • Sentiments i principis morals.
  • Actituds ètiques.

Aprendre a conviure

  • Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
  • Gestió de normes i límits.
  • Habilitats socials: agraïment, disculpa, elogi, empatia i assertivitat.
  • Actituds de cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Valoració de l’amistat: estimació, confiança, lleialtat i manteniment del compromís.
  • Estratègies de mediació i gestió positiva de conflictes: diàleg i actituds pacífiques.
  • Actitud de sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Reconeixement de les diferències per raó de naixement, raça, sexe, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social com un element enriquidor de les relacions interpersonals.
  • Respecte pels drets i deures dels infants i dels adults.
  • Participació democràtica en el funcionament de l’aula i de l’escola.
  • Assumpció de responsabilitats i compromisos en activitats de l’entorn més proper.
  • Valoració i pràctica de les normes de convivència en l’entorn més proper.
  • Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Convivència en els diferents àmbits propers: la família, l’aula, el grup d’amics…

Aprendre a ser ciutadans responsables en un món global

  • Drets i deures individuals i col·lectius recollits en les declaracions universals dels drets humans i dels infants.
  • Drets i deures individuals i col·lectius recollits en l’Estatut d’autonomia de Catalunya i la Constitució espanyola.
  • Identificació i valoració de la divisió de poders en la democràcia.
  • Mecanismes de participació democràtica.
  • Valoració de la participació com un dret i un deure.
  • Hàbits cívics en els diversos àmbits relacionals (intergeneracionals, veïnals…).
  • Rebuig de comportaments i actituds discriminatòries.
  • Valoració de la igualtat de drets d’homes i dones en qualsevol àmbit.
  • Identificació i rebuig de les causes que provoquen situacions de marginació, discriminació i injustícia social en l’entorn local i en el món.
  • Compromís ètic i social.
  • Actituds i estratègies personals i col·lectives de consum responsable i cura del medi.
  • Interpretació crítica de la realitat que ens presenten els mitjans de comunicació, inclòs el llenguatge publicitari i les xarxes socials.
  • Drets i deures que regulen l’ús dels béns comuns i dels serveis públics i responsabilitat en la seva utilització.
  • Convivència entre els diversos grups ideològics, culturals i religiosos en els diferents àmbits globals: el poble, el barri, la ciutat, el país, el món…
CRITERIS D’AVALUACIÓ D’ETAPA DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
  1. Conèixer les capacitats i els interessos propis mostrant un nivell adequat d’autoestima.
  2. Mostrar motivació per la millora personal i respondre als reptes i les dificultats amb esforç i motivació.
  3. Mostrar un nivell de gestió emocional adequat en la relació amb els altres en les activitats quotidianes.
  4. Argumentar i defensar les pròpies opinions.
  5. Expressar-se i actuar d’acord amb un pensament ordenat, clar i objectiu.
  6.  Actuar amb creativitat i capacitat crítica.
  7. Respectar les característiques dels altres i escoltar i respectar les seves opinions.
  8. Acceptar i practicar les normes de convivència i els hàbits cívics.
  9. Intervenir en situacions de conflicte amb estratègies de mediació, amb actitud col·laborativa i com­prensiva.
  10. Participar amb responsabilitat en la presa de decisions del grup.
  11. Identificar els valors cívics de la societat democràtica i establir un paral·lelisme amb els mecanismes de participació a l’aula i a l’escola.
  12. Identificar els drets i els deures més importants que es deriven de les declaracions universals, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya i de la Constitució espanyola, i les situacions en què es vulneren.
  13. Descriure els mecanismes bàsics del funcionament democràtic.
  14. Comprendre i valorar de manera crítica la informació dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.
  15. Emprar la tecnologia desenvolupant valors socials i cívics en entorns segurs.
  16. Identificar i rebutjar les causes que provoquen situacions de marginació, discriminació, injustícia social i violació dels drets humans.
  17. Mostrar empatia, valorar i respectar la diversitat social, cultural, religiosa i de gènere.
  18. Identificar i col·laborar en les bones pràctiques relacionades amb el medi ambient i el consum res­ponsable.