ÀMBIT LINGÜÍSTIC. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA i LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA

ÀMBIT LINGÜÍSTIC. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA i LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL

Aquesta dimensió està integrada per tres competències:

  • Competència 1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
  • Competència 2. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
  • Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies con­versacionals.

Continguts clau:

  • Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
  • Estratègies per a la comprensió.
  • Tema, idees principals i rellevants.
  • Morfosintaxi textual: connectors.
  • Lèxic: vocabulari usual i específic.
  • Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
  • Gestió i tractament de la informació.
  • Organització del text: coherència i cohesió.
  • Correcció lingüística.
  • Adequació del registre.
  • Elements expressius: prosòdics i no verbals.
  • Estratègies per estructurar l’expressió oral.
  • Estratègies de participació activa i col·laborativa.
  • Normes que regeixen la interacció oral: torn de paraula…

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA

Aquesta dimensió està integrada per quatre competències:

  • Competència 4. Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents suports i formats.
  • Competència 5. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.
  • Competència 6. Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.
  • Competència 7. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.

Continguts clau:

  • Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
  • Lectura en veu alta.
  • Lectura silenciosa.
  • Estratègies per a la comprensió.
  • Tema, idees principals i rellevants.
  • Hàbit lector.
  • Connectors.
  • Signes de puntuació.
  • Estratègies de cerca.
  • Fonts d’informació en paper i suport digital.
  • Lèxic: vocabulari usual i específic.
  • Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
  • Gestió i tractament de la informació.

DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA

 Aquesta dimensió està integrada per tres competències:

  • Competència 8. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
  • Competència 9. Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
  • Competència 10. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.

Continguts clau:

  • Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
  • Connectors.
  • Signes de puntuació.
  • Lèxic: vocabulari usual i específic.
  • Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
  • Gestió i tractament de la informació.
  • Estratègies i recursos per a la producció de textos.
  • Elements per a la planificació d’un text.
  • Organització del text: coherència i cohesió.
  • Correcció lingüística.
  • Adequació del registre.
  • Revisió ortogràfica: diccionaris i correctors de textos.
  • Presentació formal.
  • Hàbit d’escriure.

DIMENSIÓ LITERÀRIA

 Aquesta dimensió està integrada per dues competències:

  • Competència 11. Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal.
  • Competència 12. Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.

Continguts clau:

  • Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
  • Lectura en veu alta.
  • Lectura silenciosa.
  • Hàbit lector.
  • Estratègies i recursos per a la producció de textos.
  • Correcció lingüística.
  • Hàbit d’escriure.
  • Dades bàsiques d’un llibre.
  • Obres significatives d’autors vinculats a l’entorn.
  • Recursos retòrics.
  • Ritme i rima.

DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Aquesta dimensió està integrada per dues competències:

  • Competència 13. Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana, i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.
  • Competència 14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món.

Continguts clau:

  • Dades bàsiques sobre la comunitat lingüística catalana i sobre les variants de la llengua.
  • Recursos per analitzar la situació de les llengües en la nostra societat.
  • Usos no discriminatoris del llenguatge.
  • Dades bàsiques sobre la diversitat sociolingüística.
  • Prejudicis lingüístics.
  • Llengües romàniques diverses.
  • Dades bàsiques sobre les llengües familiars.