ÀMBIT LINGÜÍSTIC. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA i LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA
DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL
Aquesta dimensió està integrada per tres competències:
- Competència 1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
- Competència 2. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
- Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Estratègies per a la comprensió.
- Tema, idees principals i rellevants.
- Morfosintaxi textual: connectors.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
- Gestió i tractament de la informació.
- Organització del text: coherència i cohesió.
- Correcció lingüística.
- Adequació del registre.
- Elements expressius: prosòdics i no verbals.
- Estratègies per estructurar l’expressió oral.
- Estratègies de participació activa i col·laborativa.
- Normes que regeixen la interacció oral: torn de paraula…
DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA
Aquesta dimensió està integrada per quatre competències:
- Competència 4. Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents suports i formats.
- Competència 5. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.
- Competència 6. Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.
- Competència 7. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Lectura en veu alta.
- Lectura silenciosa.
- Estratègies per a la comprensió.
- Tema, idees principals i rellevants.
- Hàbit lector.
- Connectors.
- Signes de puntuació.
- Estratègies de cerca.
- Fonts d’informació en paper i suport digital.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
- Gestió i tractament de la informació.
DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA
Aquesta dimensió està integrada per tres competències:
- Competència 8. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
- Competència 9. Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
- Competència 10. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Connectors.
- Signes de puntuació.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat…
- Gestió i tractament de la informació.
- Estratègies i recursos per a la producció de textos.
- Elements per a la planificació d’un text.
- Organització del text: coherència i cohesió.
- Correcció lingüística.
- Adequació del registre.
- Revisió ortogràfica: diccionaris i correctors de textos.
- Presentació formal.
- Hàbit d’escriure.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
Aquesta dimensió està integrada per dues competències:
- Competència 11. Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal.
- Competència 12. Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Lectura en veu alta.
- Lectura silenciosa.
- Hàbit lector.
- Estratègies i recursos per a la producció de textos.
- Correcció lingüística.
- Hàbit d’escriure.
- Dades bàsiques d’un llibre.
- Obres significatives d’autors vinculats a l’entorn.
- Recursos retòrics.
- Ritme i rima.
DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL
Aquesta dimensió està integrada per dues competències:
- Competència 13. Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana, i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.
- Competència 14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
Continguts clau:
- Dades bàsiques sobre la comunitat lingüística catalana i sobre les variants de la llengua.
- Recursos per analitzar la situació de les llengües en la nostra societat.
- Usos no discriminatoris del llenguatge.
- Dades bàsiques sobre la diversitat sociolingüística.
- Prejudicis lingüístics.
- Llengües romàniques diverses.
- Dades bàsiques sobre les llengües familiars.