ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN VALORS. ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS.

ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN VALORS. ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS

DIMENSIÓ PERSONAL

Aquesta dimensió inclou les competències que preveuen el reconeixement de les emocions i els sentiments propis, i les habilitats de pensament i de raonament que han d’orientar l’actitud ètica personal i la capacitat d’actuar de manera autònoma i crítica. Integra les tres competències següents:

• Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels pro-pis actes.
  • Competència 2. Desenvolupar habilitats per fer front als canvis i a les dificultats i per assolir un benestar personal.
  • Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.

Continguts clau

• Autoconeixement i autoestima.
  • Identificació de les emocions i els sentiments propis.
  • Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
  • Autonomia i resiliència.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Coherència.
  • Autoregulació de la conducta.

Gestió de normes i límits.

• Valoració de l’esforç i la motivació.
  • Habilitats de pensament.
  • Estratègies per al diàleg.
  • Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.

DIMENSIÓ INTERPERSONAL

Aquesta dimensió inclou les competències que preparen l’alumne per a una relació harmònica i respectuosa amb els altres i per a la resolució de les situacions de conflicte a través del diàleg. Integra les tres competències següents:

• Competència 4. Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creen­ces i les cultures que les conformen.
  • Competència 5. Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en les relacions entre les persones.
  • Competència 6. Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.

Continguts clau

• Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
  • Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
  • Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Gestió de normes i límits.
  • Habilitats socials.
  • Estratègies de mediació i gestió positiva de conflictes.
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Drets i deures dels infants i dels adults.
  • Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.
  • Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.

DIMENSIÓ SOCIAL

Aquesta dimensió inclou les competències que ofereixen als alumnes una perspectiva ètica per a la comprensió del món en què viuen i que promouen el compromís envers la resolució dels problemes de l’entorn. Integra les dues competències següents:

• Competència 7. Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes.
  • Competència 8. Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de les situacions d’injustícia.

• Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
  • Drets i deures dels infants i dels adults.
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.
  • Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
  • Causes que provoquen situacions de marginació, discriminació i injustícia social en l’entorn local i en el món.
  • Funcionament democràtic; béns comuns i serveis públics.
  • Consum responsable i cura del medi.
  • Valoració de les informacions dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.