ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN VALORS. ÀREA D’EDUCACIÓ EN VALORS SOCIALS I CÍVICS
DIMENSIÓ PERSONAL
Aquesta dimensió inclou les competències que preveuen el reconeixement de les emocions i els sentiments propis, i les habilitats de pensament i de raonament que han d’orientar l’actitud ètica personal i la capacitat d’actuar de manera autònoma i crítica. Integra les tres competències següents:
- Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels pro-pis actes.
- Competència 2. Desenvolupar habilitats per fer front als canvis i a les dificultats i per assolir un benestar personal.
- Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Continguts clau
- Autoconeixement i autoestima.
- Identificació de les emocions i els sentiments propis.
- Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
- Autonomia i resiliència.
- Responsabilitat i coresponsabilitat.
- Coherència.
- Autoregulació de la conducta.
Gestió de normes i límits.
- Valoració de l’esforç i la motivació.
- Habilitats de pensament.
- Estratègies per al diàleg.
- Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
- Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
- Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
DIMENSIÓ INTERPERSONAL
Aquesta dimensió inclou les competències que preparen l’alumne per a una relació harmònica i respectuosa amb els altres i per a la resolució de les situacions de conflicte a través del diàleg. Integra les tres competències següents:
- Competència 4. Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creences i les cultures que les conformen.
- Competència 5. Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en les relacions entre les persones.
- Competència 6. Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
Continguts clau
- Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
- Identificació dels propis prejudicis i estereotips.
- Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
- Responsabilitat i coresponsabilitat.
- Cooperació, solidaritat i altruisme.
- Autoregulació de la conducta.
- Gestió de normes i límits.
- Habilitats socials.
- Estratègies de mediació i gestió positiva de conflictes.
- Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
- Drets i deures dels infants i dels adults.
- Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
- Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.
- Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.
DIMENSIÓ SOCIAL
Aquesta dimensió inclou les competències que ofereixen als alumnes una perspectiva ètica per a la comprensió del món en què viuen i que promouen el compromís envers la resolució dels problemes de l’entorn. Integra les dues competències següents:
- Competència 7. Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes.
- Competència 8. Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de les situacions d’injustícia.
Continguts clau
- Sentiments i principis morals; actituds ètiques.
- Drets i deures dels infants i dels adults.
- Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
- Cooperació, solidaritat i altruisme.
- Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
- Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.
- Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.
- Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
- Causes que provoquen situacions de marginació, discriminació i injustícia social en l’entorn local i en el món.
- Funcionament democràtic; béns comuns i serveis públics.
- Consum responsable i cura del medi.
- Valoració de les informacions dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.