Visitem la planta de compostatge de Tàrrega!

Dimarts passat els i les alumnes de 4t de primària de Vilagrassa i Verdú, i l’alumnat de Cicle Mitjà i Superior de Ciutadilla i Guimerà van visitar la planta de compostatge de Tàrrega.

La Dolors ens va explicar que a aquesta planta hi arriben les escombreries que tirem al rebuig i les que tirem a l’orgànic. Aquestes dues es reciclen de manera molt diferent!

El que arriba del contenidor gris, el rebuig, ho aboquen a un descampat ben preparat, protegit amb unes malles que ajuden a què el líquid que es produeix quan la brossa es descompon no es coli dins la terra, ja que pot arribar a ser molt tòxic. Aquest líquid va a parar a unes basses i després és degudament reciclat. D’aquestes escombreries no se’n pot treure cap profit. L’únic que es pot fer és intentar que contaminin el menys possible la nostra terra.

El que arriba del contenidor marró, l’orgànic, es col·loca en munts on aniran passant els dies i  s’anirà descomponent, passant diferents fases fins a convertir-se en compost. Sona molt bonic i fàcil, no? Doncs no ho és gens de fàcil, sobretot perquè la matèria orgànica no arriba sola. Arriba plena de plàstics i altres deixalles que dificulten molt la tasca a la planta de compostatge. Han de filtrar-la tota amb unes màquines, fet que fa el procés més lent, més car i menys sostenible.

És impressionant veure tota la brossa que arribem a produir. La Dolors ens explica que el primer pas per ajudar en tot aquest procés és consumir menys. Intentar reduir la quantitat de residus que produïm.

El segon pas és reciclar, però fer-ho bé. Al rebuig només hi ha d’anar la brossa que realment no es pot reciclar en cap dels altres contenidors. Penseu que tot el que tirem al rebuig no es podrà aprofitar! I recordeu la importància de reciclar la matèria orgànica, i sobretot reciclar-la bé! Sense tirar-hi res que no sigui orgànic! (Sembla una obvietat però hauríeu de veure-ho amb els vostres ulls per creure tot el que s’hi troba!).

Per últim, quan ja ho fem bé, hem d’ajudar a conscienciar a la gent que ens envolta!

Nosaltres vam sortir molt conscienciats i conscienciades i ara tenim una gran tasca a fer: Explicar-ho als nostres companys i companyes, i a les nostres famílies!

Entre tots i totes, conZERvem el planeta!