La faràndula de Tortellà i Sales de Llierca – Educació infantil

Els alumnes d’Educació Infantil visitem la Faràndula del poble de Sales de Llierca i de Tortellà

Aquests dies hem anat a Sales de Llierca i a Tortellà a visitar els gegants i els Capgrossos. Els alcaldes de Sales, el Sr Miquel Palomeras i l’alcalde de Tortellà , el Sr Josep Reig,  ens han fet una explicació molt amena i  entenedora sobre els gegants i capgrossos del seu poble.

En Perot i els capgrossos de Sales de Llierca

El gegant de Sales és en Perot i representa un marxant de bestiar. El bestiar que l’acompanya  són  8 capgrossos :  2 pollets, 2 porcs, 3 vaques i 1 toro . Alguns dels seus noms són : en Quiquiriquí, en Cocorocó, la Parra, la Campana, en Banyut  …..

Per la Festa Major de Sales, al novembre, ballen plegats a la Plaça del poble.

En Perot quan balla es canta  una cançó titulada En Perot escrita pel Sr Miquel Ollé, veí del poble. A l’hora de ballar, el gegant va movent els seus braços.

Els capgrossos els van construir i pintar nens i nenes del poble fa uns anys.

En Joanet i la Marieta de Tortellà

L’any 2007 es començà a pensar en construir un gegant pel poble de Tortellà.
Es pensà primer en un gegant petitó amb la idea que els més grans de l’escola de Tortellà poguessin portar-lo.

Després de molts dibuixos fets pels alumnes de l’escola se’n trià un que més tard seria el futur gegant . Després es va pensar amb un nom i el que s’escollí fou “En Joanet, el músic” . Joanet, pel nom de l’escola, pel pedagog i filòsof il.lustre Joan Roura i Parella i el músic , per la tradició de músics que té el poble de Tortellà.  El gegant fou construït pels nens i nenes de l’escola .

Ben aviat es pensà en una companya gegantessa. I va néixer la Marieta, l’espardenyera. Marieta, perquè la festa major de Tortellà és el dia 15 d’agost, Sta Maria i espardenyera, per la tradició al poble de la fabricació d’espardenyes.

Originàriament hi havia una música que fou composada per la Sra Anna Alavedra.