AUDICIONS MUSICALS

Durant els mesos de març i abril, l’alumnat de l’escola, vam fer una sortida a Montblanc plena d’activitats enriquidores.

Per una banda, vam assistir a les Audicions musicals que organitza, des de fa 19 anys, el CRP de la Conca de Barberà. Una gran oportunitat perquè l’alumnat pugui gaudir d’espectacles de qualitat a la nostra comarca. 

L’alumnat d’EI i CI vam veure una experiència musical al·lucinant de la mà del Pau Elias, un músic que ens va hipnotitzar interpretant diferents peces amb les seves ampolles de vidres.

Us compartim la seva pàgina web perquè pugueu conèixer millor el seu projecte.

L’alumnat de CM i CS vam anar a veure un altre espectacle, en aquest cas Notes&Films, de la mà de tres clarinetistes que ens apropen al món del cinema. Ens ensenyen i expliquen la rellevància de la música i els efectes sonors al cinema. Una experiència audiovisual BRTU-TAL. Aquí els teniu.

Per altra banda, tant petits com grans, excepte l’alumnat de 6è, vam anar de visita a la biblioteca a gaudir del gust de la lectura.

Mentrestant, l’alumnat de 6è van anar a visitar l’Institut Martí l’Humà, per tal de tenir un primer contacte amb el centre en ple funcionament. 

Per acabar, l’alumnat de CM i CS, vam fer una visita cultural a l’orgue de Santa Maria de Montblanc, instrument vinculat a l’àrea de música i projectes. La visita, a càrrec del Josep Bonet, mestre de la ZER, ens va fer una explicació sobre les principals característiques de l’orgue i de l’església. A més a més, vam tenir la sort de poder sentir l’orgue en directe. El nostre mestre, Josep Bonet i l’organista de Santa Maria, la Cristina Ollé, ens van regalar amb un petit concert d’orgue.

Quin dia més complet!!!!

Per últim, volem agrair al Consell Comarcal la facilitació del transport escolar que ens permet poder realitzar totes aquestes activitats fora dels pobles de la ZER.

 

CERTAMEN DE LECTURA EN VEU ALTA

A la ZER considerem importantíssim i fonamental el treball de la lectura i pensem que és la base per a altres aprenentatges. Per aquest motiu abordem des de diferents àmbits i enfocaments la lectura: en parella, en veu alta, com a oients, com a models lectors … 

Aquest any, a més, ens hem apuntat a un certamen de Lectura en Veu Alta (LVA) que convoca la Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. 

El certamen consta de 4 fases:

1.- fase al centre educatiu

2.- semifinal

3.- final territorial

4.- festa de la lectura

És per això que a cada escola de la ZER vam escollir uns representants de cada categoria: GRUMETS VERMELLS (CM) i GRUMETS VERDS (CS) per tal de llegir un fragment del llibre CAPITÀ LLUC i EL VUITÈ NAN respectivament, al centre de Lectura de Reus, a mitjans de febrer, on es va desenvolupar la fase de semifinals del nostre territori. 

Va ser en aquesta fase, on l’alumne XAVI AMILL de 4t, de l’escola Antoni Tous de Pira, va ser seleccionat per passar a la final territorial que va tenir lloc el dia 19 de maig a l’Auditori de la Diputació de Tarragona. 

En aquesta final hi havia 12 nenes i nens de la categoria GRUMETS VERMELLS i el Xavi hi va participar llegint un fragment del llibre Salvem en Saïd de l’autora Brigitte Smadja.

Els nens i nenes i joves que van quedar en primer lloc, participaran en la festa de la lectura, que se celebrarà a Barcelona durant el mes de juny. 

Volem destacar la importància i els beneficis de la lectura en veu alta des de la infància i durant tota la vida. És per això que a les nostres aules utilitzem aquest recurs en nombroses ocasions: padrins de lectura, lectura en veu alta del professorat cap als alumnes, lectura des de la plataforma FICCTION EXPRES, etc.

Des de la ZER us animem a practicar , també a casa, el gust per la lectura amb la lectura en veu alta que podeu fer de forma lúdica, com un joc, per compartir moments en família, per descobrir universos en diferents llibres… o senzillament per gaudir de la lectura.

EDUCACIÓ INCLUSIVA: COM LA FEM REALITAT A LA ZER CONCA DE BARBERÀ?

Sabem que el món no pot ser inclusiu sense una escola inclusiva. Segons Pere Pujolàs (2005), l’escola inclusiva és aquella en la qual poden aprendre junts alumnes diferents. És l’escola que inclou a tothom i no exclou a ningú. És l’escola de i per a tothom. A la nostra ZER ens esforcem per fer-ho possible i sabem que les escoles no només et preparen per a la vida, són la VIDA mateixa i per aquest motiu és necessari crear una educació inclusiva.

Ens preguntem… a les nostres escoles tothom hi és present?, la diversitat és respectada?, oferim espais de benestar?, tot l’alumnat aprèn al màxim de les seves possibilitats?

En el nostre dia a dia, el claustre acompanyem a tot l’alumnat perquè pugui participar en tot moment en les activitats de l’aula i del centre. La MESI (l’actual mestra d’educació al suport inclusiu) i la vetlladora intervenen sempre dins l’aula, conjuntament amb els tutors i tutores, per oferir una atenció tan individualitzada com sigui possible.

Amb l’organització del treball a les nostres aules fomentem un aprenentatge cooperatiu, vivencial, autònom, significatiu…. Planifiquem i dissenyem activitats i propostes de treball que valoren el procés d’aprenentatge i que ofereixen diverses possibilitats de participació on l’alumnat té cabuda potenciant les seves capacitats i habilitats. Elaborem possibles adaptacions curriculars a aquell alumnat que presenta necessitats educatives especials amb la finalitat d’adaptar i millorar el seu propi procés d’aprenentatge.

Tot el claustre potenciem i participem en les diferents reunions de la Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva (CAEI), així com en les diverses Comissions Socials. Mantenim també coordinacions constants amb els serveis educatius que participen en el dia a dia a l’escola com poden ser, l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP), els serveis externs com poden ser CDIAP, CSMIJ o CREDA o altres serveis privats.

L’educació és un viatge, no una carrera. I en aquest viatge cada infant segueix el seu ritme. Així doncs, continuem viatjant junts?

SORTIDA PNIN DE POBLET CI ZER CONCA

A la comarca de la Conca de Barberà hi ha el Paratge Natural d’Interés Nacional de Poblet que té un règim de protecció especial, gestionat dins la xarxa d’espais naturals protegits de Catalunya.

Des de fa molts anys els alumnes de tots els nivells de les escoles de la ZER, gràcies a la col·laboració del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, realitzen excursions per conèixer aquest indret, els seus espais, elements culturals, la fauna i la flora.

Enguany, els nens i nenes de cicle inicial han visitat la zona del barranc de la Trinitat.

Prèviament a la sortida, a cada escola es va fer un taller molt interessant on les nenes i els nens de cicle inicial van aprendre a identificar els rastres dels diferents animals que habiten el paratge.

El dia de l’excursió van conèixer les fonts del barranc de la Trinitat, i, amb activitats engrescadores i molt motivants van poder:

  • Situar les fonts al plànol de l’indret.
  • Conèixer les característiques d’alguns dels arbres de la zona.
  • Identificar algunes de les plantes que viuen al costat de les fonts.
  • Familiaritzar-se amb els rastres dels animals que viuen en aquesta zona.
  • Sentir com canten els ocells i aprendre a identificar alguns d’ells amb un joc molt divertit.
  • Construir una menjadora pels ocells.

A més, van gaudir de la bonica zona de pícnic de l’ermita de la Trinitat i de l’espai natural per jugar i descansar.

Aquest curs, degut a les retallades, el Consell Comarcal només ha pogut subvencionar l’excursió d’un dels cicles, esperem que de cara al curs vinent hi hagi més diners i puguem tornar a realitzar les visites tots els nens i les nenes de la ZER.

Agraïm al Consell Comarcal la col·laboració econòmica i a les monitores i els monitors de Cel Rogent la fantàstica organització dels tallers i la sortida.

Aquí us deixem el link del paratge, per si us animeu a veure tot el que nosaltres hem pogut descobrir i un mapa de la zona:

https://parcsnaturals.gencat.cat/ca/xarxa-de-parcs/poblet/inici/

➡ https://parcsnaturals.gencat.cat/web/.content/Xarxa-de-parcs/paratge-poblet/el_paratge/mapa/planol/planol-ca-es.pdf

 

3RD ENGLISH DAY CONCA DE BARBERÀ

This month marks the commemoration of the 3rd English Day of La Conca de Barberà, where both high schools and primary schools will come together to enjoy and learn in a collaborative and engaging English morning.

Let’s make it a memorable and enjoyable experience for all involved.

 🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧

HANDS-ON LEARNING BOXES!

The Learning Boxes — Project-Based Learning, PBL” is a global working  approach that aims to empower students by making them responsible for their own learning.

Working through the learning boxes,  Upper Cycle students learn to think for themselves, to investigate, and to learn from their mistakes and successes.

This methodology gives students the opportunity to choose the topics and interests they wish to explore, making their learning experience more meaningful to them.

Today, learning boxes have evolved into something fundamental, representing a comprehensive methodological strategy rather than a complement. This methodology ensures high motivation for each learning experience, promotes inclusive learning for all students and contributes to the social construction of knowledge.

The PBL methodology entails carrying out a learning box, usually of a certain difficulty and in groups, which allows responding to a real-life situation.

The development of a learning box starts with a question. This question should not have a simple information-based answer but should require the use of critical thinking for its resolution.

This cultivates critical thinking skills and establishes a framework for students to engage in cognitive tasks.

Every year, the ZER introduces a transversal axis that is implemented throughout the school year.

Over the last three years, these axes have focused on themes related to architectural elements and sustainability #architecture, rural life #DePoble, and music #LaMusica.

In the English language area, we use these axes as a guiding thread to carry out “The Learning Boxes/Project-Based Learning (PBL)”.

Through the learning box “BE AN ARCHITECT“, students have had the opportunity to become architects, build architectural elements in 3D, and increase their understanding of sustainability.

Furthermore, through the transversal axis #DePoble, our pupils have developed the ability to design a unique theme park for their own village: “WELCOME TO MY PERFECT PARK“. Click on ➡  DOSSIER_WELCOME_TO_MY_PERFECT_PARK-2

Throughout the year, we are immersed in the transversal axis of #LaMusica. Students are working on the design and preparation of the end-of-year music festival for the ZER, which will be held in Solivella. This learning box (PBL) titled “LET’S RUN A MUSIC FESTIVAL” combines elements of imagination, digital technology, problem-solving, design, and planning. Let’s wait and see the amazing results soon!

To sum up, students can engage with learning boxes in a joyful, meaningful way while using English as the vehicular language, which will undoubtedly help them grow as individuals in our society.

RELIGIÓ I VALORS, DUES DISCIPLINES QUE COMPARTEIXEN OBJECTIUS COMUNS

Des de fa alguns cursos, a les àrees de religió i de valors compartim algunes sessions de treball buscant aquells elements que uneixen ambdues disciplines i que es comparteixen al currículum de totes dues matèries.

Aquesta iniciativa és possible ja que tots dos currículums coincideixen en molts ítems. Entre d’altres podríem esmentar els següents: 

Reconèixer les pròpies fortaleses i aplicar-les en bé del grup.

Identificar i analitzar diferents manifestacions culturals, en els seus contextos, per ampliar el coneixement propi.

Entendre la dimensió espiritual de l’ésser humà.

Facilitar el procés de construcció de la pròpia identitat amb responsabilitat i autonomia.  

Manifestar actituds alineades amb valors com la justícia, la pau i el rebuig a la violència, la solidaritat i el respecte per les minories i les diferents identitats humanes i personals en el seu entorn.

Descobrir, reconèixer i estimar la dimensió socioemocional expressada en la participació en diferents estructures de pertinença, desenvolupant destreses i actituds socials tenint en compte alguns principis generals de l’ètica, per a la millora de la convivència.

Comprendre i admirar el patrimoni cultural en algunes de les seves expressions més significatives, per a valorar la pròpia identitat cultural, promoure el diàleg intercultural i generar creacions artístiques.

Així doncs, aquest curs, dins del fil conductor que desenvolupem a la ZER, hem treballat la música a  les diferents èpoques històriques:

1.- PREHISTÒRIA – RITUALS

2.- HISTÒRIA ANTIGA – SALMS 

3.- ORGUES de Catalunya

4.- GOIGS  de la Conca

5.- HISTÒRIA MEDIEVAL – CANT GREGORIÀ

6.- HISTÒRIA MODERNA – ESTUDI DE DIFERENTS COMPOSITORS

El desenvolupament de les diferents activitats ens ha dut a fer servir diferents metodologies d’investigació i diverses presentacions dels aprenentatges que s’anaven descobrint. També hem treballat en diferents agrupaments.

A partir d’un dossier de treball, hem tingut present des de l’inici tot el desenvolupament del plantejament, els objectius, el recull d’evidències, els sabers i els criteris d’avaluació.

Altres cursos hem treballat:

  • Mn. Ramon Muntanyola (sacerdot, poeta i home de país): estudi dels seus poemes i musicalització d’alguns.
  • Les ermites de la conca (espai de culte i de trobament sociocultural).
  • Simbologia de l’aigua en diverses religions. 
  • La història de l’art.
  • El camí de Sant Jaume (esperit religiós i de compromís d’esforç, de solidaritat…).
  • El Patró i la Festa Major (aspecte religiós i cultural de la festa  major de cada poble).

 

ESCOLES VERDES: REDUÏM ELS RESIDUS A L’ESCOLA

Dins el programa d’escoles verdes de l’escola Antoni Tous, aquest curs hem fet una sèrie d’accions per sensibilitzar de la importància de la reducció de residus.

Una d’aquestes accions és aquest vídeo en què els alumnes us expliquem com som escola verda i l’activitat que hem desenvolupat en aquest curs escolar.

Escolteu-nos bé i esperem que us agradi!

 

PREINSCRIPCIÓ CURS 2024-2025

Del 6 al 20 de març estarà obert el període de preinscripció per al segon cicle d’educació infantil i educació primària. Les sol·licituds s’han de presentar telemàticament. En aquests enllaços trobareu tota la informació. En el cas de les nostres llars d’infants el període de preinscripció és el mateix, podreu formalitzar-la posant-vos en contacte amb les escoles.

Preinscripció al segon cicle d’educació infantil (3-6 anys)

Preinscripció a educació primària (1r a 6è)

Les famílies que necessitin ajuda per tramitar la preinscripció es poden posar en contacte amb les escoles de la ZER.

Escola Valldemur – Barberà de la Conca e3000470@xtec.cat 977 887 304 / 634 771 907
Escola Antoni Tous – Pira e3001954@xtec.cat 977 887 489 / 634 776 725
Escola Sant Roc – Rocafort de Queralt e3006371@xtec.cat 977 898 113 / 634 777 002
Escola Sagrat Cor – Solivella e3003124@xtec.cat 977 892 361 / 634 776 083

 

SPLEEPING BEAUTY OR NOT – XXXI L’escola al teatre CICLE MITJÀ I SUPERIOR

Last Tuesday, we had the opportunity to go to L’Espluga de Francolí and enjoy the musical play “SLEEPING BEAUTY OR NOT” in English.

We delved into the transformation of the original tale of Sleeping Beauty, transforming it into a different version.

Princess Aurora is lying asleep due to an evil spell. Suddenly, her “blue prince” appears, ready to awaken her with a kiss, but… -No! What did you think? The story is in our hands, and in Aurora’s hands, who will review the story and modify everything that she believes violates her rights.

In this updated version of Sleeping Beauty we propose to journey through the original story, stopping to reflect on established clichés, discovering that we can change them and learning to be more critical: Why must the princess wait to be rescued by a prince? Can we kiss someone who is unconscious? Should we follow traditions if we find them unfair?

We were able to work on gender stereotypes while simultaneously enjoying an interactive and dynamic show.

El dimarts dia 12, vam tenir l’oportunitat d’anar a l’Espluga de Francolí i poder gaudir del musical i obra de teatre “SLEEPING BEAUTY OR NOT” en llengua anglesa.

Ens vam endinsar en la transformació del conte original de la Bella Dorment transformant-lo en una visió diferent i actual.

La princesa Aurora està estirada, adormida, a causa d’un encanteri malvat. De sobte, apareix el seu “príncep blau”, disposat a despertar-la amb un petó, però … -No! Què t’has pensat? La història està a les nostres mans, i a les mans de l’Aurora, que revisarà el conte i modificarà tot allò que ella creu que vulnera els seus drets.

En aquesta actualització de la Bella Dorment ens proposem viatjar per la història original, aturant-nos per reflexionar sobre els clixés establerts, descobrir que podem canviar-los i aprendre a ser més crítics: per què la princesa ha d’esperar a ser rescatada per un príncep? Podem fer petons a algú que està inconscient? Cal seguir les tradicions si les trobem injustes?

Hem pogut treballar estereotips de gènere i a la vegada gaudir d’un espectacle interactiu i dinàmic.