LA VIDEOCONFERÈNCIA AMB LA FAGIC

El dia 9 d’abril l’alumnat d’Espluga de Serra van tenir la sort de parlar amb una associació gitana (que es deia FAGIC).

Durant el segon trimestre l’alumnat de 4t, 5è i 6è vam estar treballant la cultura romaní. Vam tenir la sort que quan vam contactar amb la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC) per passar-los una entrevista ens van proposar de fer na videotrucada i així conèixer-nos.  A les 11h van començar la videotrucada amb dues persones gitanes que formaven part de l’associació: una noia jove d’una ciutat propera a Barcelona i un home més gran de València. Com que ja els havíem passat l’entrevista vam parlar sobre es preguntes i ens van explicar coses de la seva vida i altres curiositats. Així, van explicar moltes coses interesants sobre la història gitana i la seva cultura. Aquí deixem algunes de les peguntes que els vam fer:

• Si celebren o no les festes tradicionals com ara el Nadal, la Pasqua, els aniversaris…

La majoria sí que celebren aquestes festes, ja que s’acostumen a fer les celebracions pròpies de cada religió ( si són cristians doncs festes com el Nadal i pasqua; si són musulmans festes com el Ramadà…).

• Com és un casament gitano.

Es una tradició molt important per a ells. Aquesta festa dura tres dies, els hi canten una cançó a la parella i els pugen als espatlles.

• Si la majoria de persones gitanes segueixen les tradicions.

No tots els/les gitanos/es segueixen les tradicions perquè ara les coses han canviat i no tots/es segueixen les tradicions.

• Si alguna vegada els han tractat diferent pel fet de ser gitanos.

En aquest cas sí. Moltes vegades els han mirat malament o els han tractat diferent, sobretot si ja sabien que eren gitanos/gitanes.

• Com es decideix qui forma part del consell.

Normalment a partir dels cinquanta anys ja poden formar part del consell.  Són sempre homes respectats i ben considerats per la comunitat.

• Que passa si algun gitano/a es vol casar amb algun paio/a.

Actualment no passa res però depèn de si segueixen les tradicions de la cultura on viuen. Antigament estava prohibit casar-se amb un paio o una paia.

Després de les preguntes també vam estar comentant altres coses. Per exemple ens van dir algunes paraules que venien de la seva llengua i que ara utilitzem a la nostra llengua actual, com ara “mangar” i “bocata”.

Finalment , ens vam acomiadar i ens van dir que estaven molt contents/es d’haver parlat amb nosaltres, ja que poca gent estudia o s’interessa per la cultura gitana.