Consell Escolar de Catalunya: Les tecnologies mòbils als centres educatius

El Consell Escolar de Catalunya, òrgan superior de participació de la comunitat educativa de Catalunya, té, entre d’altres, la missió d’estudiar com millorar l’adequació de l’ensenyament a la realitat social, així com formular per iniciativa pròpia propostes relacionades amb la seva qualitat. D’acord amb aquestes funcions, aquest document fa referència a la necessitat de compatibilitzar la utilització de les tecnologies mòbils en les activitats d’ensenyament i aprenentatge amb el bon ús d’aquests dispositius dins els centres educatius de manera que se n’aprofiti al màxim el potencial i que la convivència surti enfortida.

En aquest document s’empra l’expressió “tecnologies mòbils” per designar principalment els telèfons mòbils intel·ligents (smartphones), dispositius digitals fàcilment transportables que permeten accedir a Internet, que tenen funcionalitats multimèdia, que es poden emprar en un gran nombre d’activitats de processament i comunicació d’informació, que habitualment són propietat d’un individu més que no pas d’una institució i que són usats a criteri personal i sota el seu control. Tanmateix, tal com assenyala l’estudi Policy guidelines for Mobile learning de la UNESCO, l’expressió tecnologies mòbils també inclou, a més dels telèfons, altres dispositius com tablets (tauletes tàctils), e-readers (lectors de llibres electrònics), reproductors portàtils d’àudio i consoles de jocs. L’elevada dinàmica de la tecnologia fa que aquesta relació evolucioni de manera continuada en prestacions i tipus de productes, com ho demostren els emergents dispositius wearable.

L’amplíssima i ràpida incorporació de les tecnologies mòbils en tots els àmbits d’activitat personal, social i econòmica obliga a redefinir sistemes i procediments, a repensar estratègies i models de treball i d’activitat i, fins i tot, a crear nous codis de conducta i de relació. L’educació no és en absolut aliena a aquest fet. Situacions noves i canviants plantegen reptes que s’han d’afrontar amb esperit constructiu i pensant en les conseqüències i implicacions futures de les decisions actuals.

L’enorme presència social de la tecnologia és ben manifesta a la llar. En termes generals, en una generació l’equipament ha passat de la inexistència de material informàtic a comptar amb múltiples dispositius: ordinadors fixos i portàtils, tauletes, telèfons mòbils i fixos, consoles i altres aparells digitals, inclosos els televisors connectats a Internet. Infants i adolescents troben absolutament natural un entorn que per als més grans és en bona part sobrevingut i els exigeix un esforç de comprensió i adaptació. L’educació dels fills i filles en relació amb les tecnologies de la informació i la comunicació ha esdevingut una necessitat, oimés quan pares i mares són els primers educadors i els responsables legals del capteniment dels menors d’edat.

La penetració de tecnologies mòbils a la societat, el seu ús generalitzat per part de la població i dels joves en especial, la potència de les funcionalitats i l’impacte de les aplicacions, així com la proliferació de normatives i iniciatives reguladores a diversos nivells, posen de manifest, a criteri del Consell Escolar de Catalunya, la conveniència de plantejar i fer públiques diverses consideracions sobre aquesta temàtica. En aquest sentit, el present document pretén en primera aproximació aportar orientacions i elements de reflexió que puguin ser d’utilitat a la comunitat educativa a l’hora de bastir solucions adequades i satisfactòries als reptes que planteja la ubiqüitat de les tecnologies mòbils en els centres educatius.

Anar al document original