EXEMPCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ DE LA MATÈRIA DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA

​L’alumne o alumna que s’incorpora a primer o a segon curs de batxillerat procedent de fora del territori de Catalunya i que no ha cursat mai les matèries de Llengua Catalana i Literatura o equivalents, pot demanar l’exempció de l’acreditació del coneixement del català, en aplicació de l’article 21.7 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística. Aquesta exempció s’ha de visualitzar en l’expedient de l’alumne o alumna perquè no tindrà qualificació d’aquesta matèria; hi ha de constar el terme “Exempt/a”, tal com es concreta més endavant. El fet d’obtenir l’exempció de la qualificació no eximeix l’alumne o alumna d’assistir a classe de Llengua Catalana i Literatura, on ha de seguir un programa específic que li permeti assolir, com a mínim, una comprensió oral i escrita de la llengua. Aquest programa específic, amb les adaptacions i suports pertinents, s’ha de formalitzar en un PI, en les condicions establertes amb caràcter general a l’Ordre EDU/554/2008, de 19 de desembre, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació i diversos aspectes organitzatius del batxillerat i la seva adaptació a les particularitats del batxillerat a distància i del batxillerat nocturn.El PI, signat pel director o directora del centre i per l’alumne o alumna, o pel pare, mare o tutors legals si és menor d’edat, ha de contenir almenys la informació següent:

• Síntesi dels continguts i objectius bàsics en relació amb la matèria de Llengua Catalana i Literatura
  • Metodologia
  • Materials i recursos
  • Criteris d’avaluació

L’alumne o alumna a qui es concedeix l’exempció de la qualificació final de Llengua Catalana i Literatura I o de Llengua Catalana i Literatura II s’ha d’avaluar al llarg del curs acadèmic per al qual se li ha concedit l’exempció segons els objectius i criteris d’avaluació del seu PI, però està exempt de la qualificació final de la matèria Llengua Catalana i Literatura I o Llengua Catalana i Literatura II, que no comptabilitza per a la qualificació mitjana del batxillerat.

La sol·licitud d’exempció de la qualificació de Llengua Catalana i Literatura I o Llengua Catalana i Literatura II, signada per l’alumne o alumna, o pels pares, mares o tutors legals si és menor d’edat, s’ha de presentar al centre on l’alumne o alumna cursa primer o segon de batxillerat abans de finalitzar el primer trimestre del curs acadèmic o en el moment que s’incorpora al centre. El centre ha d’adreçar aquesta sol·licitud a la Direcció General de Currículum i Personalització, acompanyada de la documentació següent:

• Pl de l’alumne o alumna.
  • Certificat acadèmic, o bé còpia de l’historial acadèmic o documentació equivalent, amb constància dels ensenyaments i matèries cursats al llarg de tota l’escolarització, dels llocs on s’han portat a terme i de la data d’incorporació a un centre educatiu de Catalunya.
  • En el cas que l’alumne o alumna s’hagi incorporat al batxillerat procedent d’estudis estrangers, és necessària una còpia de la credencial de convalidació o bé del “Volant per a la inscripció condicional en centres educatius o en exàmens oficials”.
  • DNI, NIE o passaport de l’alumne o alumna.

Les sol·licituds que el centre trameti després que hagi finalitzat el primer trimestre del curs seran desestimades, excepte en els casos d’alumnes incorporats al centre a partir del segon trimestre.

La resolució individualitzada que emeti la Direcció General de Currículum i Personalització sobre la sol·licitud d’exempció només té validesa per al curs acadèmic corresponent. Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, es pot interposar recurs d’alçada davant el secretari o secretària de Polítiques Educatives del Departament d’Educació en el termini d’un mes a comptar des de la data de la resolució. Només es pot concedir l’exempció en dos cursos acadèmics consecutius. A aquest efecte, s’han de tenir en compte tots els anys escolars cursats per l’alumne o alumna en el batxillerat a Catalunya, independentment que per a cadascun d’aquests anys hagi demanat o no l’exempció de la qualificació final de Llengua Catalana i Literatura.

La Direcció General de Currículum i Personalització ha d’analitzar els casos dels alumnes amb itineraris acadèmics singulars.

La resolució s’ha d’incorporar a l’expedient de l’alumne o alumna i ha de constar en el PI i en l’historial acadèmic. El director o directora del centre ha de lliurar-ne una còpia al sol·licitant.

L’exempció de la qualificació de Llengua Catalana i Literatura en el batxillerat no comporta automàticament l’exempció de la prova de Llengua Catalana a la PAU. L’alumne o alumna que vulgui sol·licitar aquesta exempció s’ha d’adreçar a l’Oficina d’Accés a la Universitat.

En tot cas, els centres poden dissenyar un PI a l’alumne o al​umna per a l’aprenentatge de la llengua​ independentment que tingui o no l’exempció de la qualificació final de la matèria de Llengua Catalana i Literatura.

Tràmits: Exempció del català per als alumnes nouvinguts de batxillerat