Visitem el dipòsit d’aigües pluvials de Barcelona

L’alumnat de 1r i 2n de batxillerat de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals va visitar les instal·lacions del dipòsit d’aigües pluvials de Barcelona ubicat al Parc Joan Miró de la ciutat de Barcelona.

Aquests dipòsits de regulació i sanejament d’aigües pluvials formen part del cicle urbà de l’aigua, i permeten evitar inundacions a la ciutat i la contaminació a les platges i rius. Abans, durant i després de la visita s’han treballat els següents eixos transversals: canvi climàtic, corresponsabilitat, salut, contaminació atmosfèrica i impacte ambiental. Tots aquests eixos formen part de la programació didàctica de la matèria de batxillerat fent èmfasi en la gestió del risc, i en aquest cas, del risc de les inundacions en entorns urbans.

La visita es va estructurar en tres parts. La primera va consistir en la rebuda del grup en la sala d’exposicions per donar-los la benvinguda, mirar un vídeo explicatiu de les funcions d’aquests dipòsits, la seva importància i història així com resoldre dubtes i preguntes que l’alumnat podia tenir.

Seguidament ens vam traslladar a la sala de control per conèixer com es gestiona el seu funcionament tant si hi ha pluges torrencials que poden provocar inundacions com si no, doncs també treballen regulant el cabal de les aigües residuals urbanes, estan connectats amb les estacions depuradores d’aigües residuals de la  zona.

Per últim, vam poder entrar als dipòsits d’acumulació d’aigua pròpiament dits: una obra civil de gran envergadura on hi ha capacitat per 55.000  m3 d’aigua. Aquestes instal·lacions ens permeten gaudir d’una ciutat amb un baix risc d’inundacions i contaminacions a través de les aigües residual, i també d’un medi ambient del litoral més net i sa.