Salvador Ramon surt als papers

La Revista d’Educació publica una entrevista realitzada a Salvador Ramon, director de l’Associació Catalana d’Enginyeries de Telecomunicació i Tecnologies Digitals (Telecos.cat) i professor del departament de Tecnologia a l’Institut Sants.

Les noves tecnologies han desembarcat amb molt poc temps en els estudis i les professions. Quina visió tens sobre la relació entre les TIC i la formació?

La Formació Professional és clau per donar resposta a les necessitats del mercat laboral en el segment tecnologic.
Cal fer valdre els cicles formatius de grau mitja i de grau superior perque poden oferir una resposta rapida a l’especialit­zació en noves tecnologies. Quan volem aplicar una nova tecnología es requerei­xen professionals ben formats amb l’ús de les eines i coneixements basics per poder­-les implementar, i aquí els cicles formatius de grau mitja i grau superior juguen un paper clau.

“500.000 llocs de feina digitals sense cobrir a Europa: calen més joves que apostin per les noves tecnologies”

Cursar estudis relacionats amb l’engi­nyeria i les noves tecnologies és una aposta de futur?
És un fet que la falta de talent tecnolo­gic és un problema molt greu que afecta la majoria deis sectors laborals. Aquest any hi haura 500.000 llocs de feina digitals sense cobrir a Europa. Calen més joves que apostin per les noves tecnologies. I sobretot cal més noies que apos­tin pels estudis tecnologics. Els estudis denominats STEAM (estudis relacionats amb la ciencia, la tecnología, l’enginyeria i les mate­matiques) estan encara dominats per nois. Tot i que el nombre de dones matriculades i gra­ duades a la· universitat (54,8%) supera el deis homes (45,20%), la seva presencia en els estudis d’enginyeria continua sent molt menor. En la Formació Professional les dades no són millors. Només hi ha aproximadament un 12% de dones matriculadas en els Graus Superiors d’FP que conformen la família d’lnformatica i Comunica­cions,davant del 88% deis homes.

Quina influencia haurien de tenir les TIC en l’ensenyament?
L’ensenyament d’eines i aplicacions, a conseqüencia d’algunes d’aquestes noves tecnolo­gies, cal treballar-les durant tot l’;ensenyament secundari obligatori i de manera transversal. És un error adjudicar les materies corresponents a les TIC únicament en les assignatures de tec­nología . Per exemple, en expressió grafica cal introduir les eines digitals actuals, ampliant el camp amb la introducció també de temes mul­timedia. Realitzar redaccions en literatura, pero utilitzant editors de text que proposin textos alternatius, introduir en les matematiques les noves eines de calcul, utilitza programes tra­ductors en idiomes, ensenyar des de l’inici a utilitzar correctament les eines per réalitzar els treballs i les presentacions. Aquests són alguns exemples més.
De que serveix tenir bona cal·ligrafia i omplir llibretes si ens comuniquem per mitjans telemàtics i en xarxes socials? De que serveix invertir  moltes
hores en el càlcul d’un problema matemàtic, si ja tenim programes de domini públic que ho fan? No serà millor invertir el temps d’aprenentatge en
explicar tàctiques per saber plantejar l’equació del problema?

 

Quin paper juga la Formació Professional dual en aquesta transformació tecnologica de l’educació?

La Formació Professional dual alterna l’educació a les aules amb les practiques a una empresa .A països com Alemanya o Austria fa anys que estan aplicant aquesta tecnica amb exit. Antigament , els joves feien d’aprenents a les empreses, i aquest tipus de formació vol retornar a aquell concepte, però donant-li pet també a adquirir coneixements a l’aula.
L’ensenyament dual, amb un nombre d’hores o dies d’estada a !’empresa i altres al centre edu­catiu, és un model de significativa importancia . La
Formació Professional dual ja ha demostrat que permet disminuir l’atur juvenil existent, fomenta la cohesió entre escales, universitats, administracions i empreses i facilita la inserció laboral.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>