Història

promoinsti2

L’INS Emperador Carles està situat en el Districte de Sants, a la frontera amb Les Corts i l’Eixample, just al costat de l’estació de Sants. Va ser construït a finals dels anys 50, i va ser inaugurat definitivament l’any 1962 amb la denominació d’Ausiàs March fins l’any 1966, moment en què va rebre el nom d’Emperador Carles.

L’Institut, a més del Batxillerat elemental i superior i el Preuniversitari, oferia diversos serveis addicionals al barri. Per exemple, la capella va funcionar de manera regular fins l’any 1975 i, després del brot de tuberculosi que va patir Barcelona a principi dels seixanta, es va instal·lar en el centre un despatx mèdic. Al teatre de l’Institut es van fer recitals de música de cantautors catalans compromesos, i es feien també projeccions de cinema els diumenges, a les quals assistien les persones del barri. Des del primer moment, doncs, l’Institut Emperador Carles va mantenir un compromís amb les famílies i va ser un punt de referència al barri de Sants, ja que en aquells anys va ser el centre de moltes activitats culturals, compromeses amb la situació social i política d’aquell moment. Tants anys després, mantenim la voluntat que continuï essent un referent en el nostre entorn més proper.

Imatge cedida per l’ARXIU HISTÒRIC del barri de SANTS

Des dels seus orígens, l’edifici s’ha anat remodelant, ampliant i adaptant a les noves situacions i plantejaments. Una remodelació important es va fer quan va passar a ser mixt i es van construir els vestidors de noies. La biblioteca fou construïda l’any 1978 aprofitant una part de l’antiga capella, il’any 1983, quan es va haver desacralitzat, l’altra part es va convertir en sala d’audiovisuals. A poc a poc, es van fer reformes per adaptar el centre a les noves demandes educatives: es va habilitar una aula de projeccions per a les classes d’història de l’art, es van fer dues aules de dibuix, i l’any 1991 es va reconvertir l’antiga cuina en aula de música. Les darreres remodelacions importants es van portar a terme amb la implantació de l’ESO, per tal d’habilitar noves aules per acollir nous alumnes, i es van fer aules d’idiomes, aules de tecnologia i aules d’informàtica. En aquests últims tres anys s’ha fet la connexió a la xarxa internet a tot el centre i s’han instal·lat canons de llum a totes les aules per tal de posar a l’abast de l’alumnat les noves tecnologies, que pensem que són imprescindibles per portar a terme el nostre projecte educatiu.

Aquestes obres han anat acompanyades de la supressió de barreres arquitectòniques per fer l’institut accessible i obert a tothom.

En aquests moments la comunitat educativa de l’INS Emperador Carles està formada per 56 professors, uns 600 alumnes, els seus pares i mares i 5 membres del personal d’administració i serveis amb un projecte en comú:

Aconseguir, amb la voluntat i el treball de tots, la formació integral, tant intel·lectual com humana i social del nostre alumnat. Volem que els nostres alumnes adquireixin les competències bàsiques, els coneixements i els hàbits de treball intel·lectual, expressió artística i motriu, que els permetin integrar-se plenament i satisfactòriament en la societat i accedir amb molt bona preparació a qualsevol tipus d’estudis superiors i al món del treball. Volem que del nostre centre surtin persones amb valors, cultes, crítiques, autònomes, solidàries i compromeses en la conservació del medi ambient i amb els problemes del món actual. Creiem que això només és possible en un ambient de llibertat, responsabilitat, cordialitat i màxim respecte cap als altres, i on cap membre del centre es pugui sentir discriminat, i per tant propiciem en tot moment els valors i actituds solidaris i igualitaris.

Durant els cursos 2002 a 2004 les alumnes IRENE ESCORIHUELA, MIREIA CHAVARRIA i ANNA MIR van començar una recerca sobre els orígens del nostre institut. Aquell treball, iniciat com una investigació preliminar, ha culminat en un Treball de Recerca de final de batxillerat que Irene Escorihuela i Mireia Chavarria han dedicat a la història del nostre institut. Treball de recerca de 2n de batxillerat