Un primer tast dels projectes del 3r trimestre: els pòsters científics

Aquesta última setmana l’alumnat d’ESO ha estat força ocupat treballant en diferents projectes que havien proposat i dissenyat els departaments del centre. Ens consta que s’ha fet molt bona feina i que els resultats són molt satisfactoris. Ben aviat us farem una presentació completa dels projectes, però, de moment, pengem els pòsters científics que han fet alguns alumnes de 4t.

Grup 1 Grup 2 Grup 4 grup 10 grup 12 grup 14
Grup 1 Grup 2 Grup 4 Grup 10 Grup 12 Grup 14

Aquest projecte, concretament, tenia com a objectiu principal l’elaboració i presentació d’un pòster científic. A partir del so d’un instrument entès com a fenomen físic i mitjançant una aplicació de mòbil, calia analitzar-ne el timbre, comprovar la relació entre freqüència i to instrumental, i mostrar gràficament l’espectre de freqüències harmòniques. En acabar, cada grup presentava el seu treball a la resta de companys.

La selecció dels pòsters que veieu respon a la seva singularitat o troballa particular:

El so de la gralla és un dels que té un conjunt d’harmònics més ampli d’entre tots els sons dels instruments.
Amb l’aplicació de mòbil s’ha pogut demostrar que quan sona una nota, el que sentim és la suma del so de l’instrument i el so del soroll ambiental, per tant es podria (electrònicament) filtrar el soroll i quedar-nos tan sols amb el so de l’instrument.
En altres pòsters es compara el timbre (conjunt d’harmònics amb intensitats diverses) de més d’un instrument. Per exemple el diapasó, la guitarra i el violí.
En un altre projecte, el descobriment ha estat que el so d’un piano electrònic pot ser pur, en el sentit que no té harmònics tal com si fos un diapasó.