Aquesta última setmana l’alumnat d’ESO ha estat força ocupat treballant en diferents projectes que havien proposat i dissenyat els departaments del centre. Ens consta que s’ha fet molt bona feina i que els resultats són molt satisfactoris. Ben aviat us farem una presentació completa dels projectes, però, de moment, pengem els pòsters científics que han fet alguns alumnes de 4t.
Grup 1 | Grup 2 | Grup 4 | Grup 10 | Grup 12 | Grup 14 |
---|
Aquest projecte, concretament, tenia com a objectiu principal l’elaboració i presentació d’un pòster científic. A partir del so d’un instrument entès com a fenomen físic i mitjançant una aplicació de mòbil, calia analitzar-ne el timbre, comprovar la relació entre freqüència i to instrumental, i mostrar gràficament l’espectre de freqüències harmòniques. En acabar, cada grup presentava el seu treball a la resta de companys.
La selecció dels pòsters que veieu respon a la seva singularitat o troballa particular:
El so de la gralla és un dels que té un conjunt d’harmònics més ampli d’entre tots els sons dels instruments. |
Amb l’aplicació de mòbil s’ha pogut demostrar que quan sona una nota, el que sentim és la suma del so de l’instrument i el so del soroll ambiental, per tant es podria (electrònicament) filtrar el soroll i quedar-nos tan sols amb el so de l’instrument. |
En altres pòsters es compara el timbre (conjunt d’harmònics amb intensitats diverses) de més d’un instrument. Per exemple el diapasó, la guitarra i el violí. |
En un altre projecte, el descobriment ha estat que el so d’un piano electrònic pot ser pur, en el sentit que no té harmònics tal com si fos un diapasó. |