Treballem per projectes

Treballem per projectes a l’Institut Joan Solà, tot un repte!


Durant el curs 2011-2012 vam començar a treballar per projectes en algunes matèries. Com l’experiència va resultar molt positiva. Els cursos  següents vam continuar treballant per projectes durant algunes hores setmanals a 1r, 2n i 3r d’ESO. Les matèries implicades eren la gran majoria. Per exemple, al curs 2013-14 eren:

  • 1r d’ESO: Matemàtiques, llengua castellana, anglès, llengua catalana, ciències socials, ciències naturals, música i tecnologies.
  • 2n d’ESO: Ciències socials, ciències naturals, llengua catalana, llengua castellana, anglès, educació visual i plàstica i tecnologies.
  • 3r d’ESO: Matemàtiques, llengua castellana, anglès, matemàtiques, ciències naturals, tecnologies i música.

Segons aquest sistema, cada matèria destina 1h setmanal al treball per projectes i els alumnes, treballant en equip, fan tasques de les diferents matèries per tal de solucionar un problema o repte que se’ls planteja a l’inici de cada projecte i arribar a fer un producte final. Tot projecte implica un producte final i internet és un bon aparador per donar-lo a conèixer al món. En aquest sentit, l’ús de les tecnologies és bàsic per motivar els alumnes.

Així doncs, la combinació del treball per projectes i les noves tecnologies ha de garantir que tots els estudiants del centre puguin aprendre al seu ritme, treballant en equip amb altres companys, motivats i altament implicats en la construcció del seu aprenentatge. Els principals objectius d’aquesta metodologia de treball són:

    • Evitar la repetició de continguts des de diferents matèries.
    • Afavorir un aprenentatge més significatiu i amb més sentit.
    • Motivar els alumnes i els professors.
    • Potenciar el treball en equip tant per part de l’alumnat com del professorat del centre.
    • Evitar que les matèries siguin compartimentades.
    • Atendre la diversitat d’alumnes de l’aula (alumnes amb NEE, alumnes amb ritmes lents d’aprenentatge i alumnes més brillants) per tal que tothom pugui treballar al màxim de les seves capacitats.

Canvi metodològic a partir del curs 2016-17

El nou mètode, mantenint els objectius esmentats anteriorment, consisteix igualment en plantejar als alumnes una situació problemàtica oberta i ells, en grups de 4, hi donen resposta.

Hi ha una fase prèvia unes setmanes abans, en la qual els diversos professors donaran idees i oferiran recursos als alumnes per tal que siguin capaços de decidir, en acabar les activitats, quina és la proposta del seu treball en grup.

Un cop els professors reben aquestes propostes, els equips d’alumnes són elaborats de manera que siguin el màxim d’heterogenis possibles, prescindint de la classificació habitual per grups A, B, C i D, i.respectant les seves preferències de treball.

A la fase de projecte pròpiament dit, els alumnes treballen segons els esmentats equips.  Cada equip té un quadern on es van anotant els acords i serveix també com a eina de guia en el procés. En aquesta segona fase, que dura unes dues setmanes, es dedica una àmplia franja horària al projecte, i cada professor té assignats uns equips d’alumnes dels quals és el tutor referent.

A la fase de mostra, es difonen els resultats del projecte, ja sigui mitjançant exposicions de productes finals, realització de tallers, propostes de viatge, etc.

Aquí teniu descripcions i productes finals més destacats dels projectes que hem anat realitzant:

CURS 2018-2019

Fase prèvia Projecte del 3r trimestre a 1r d’ESO

Els dies 18 i 19 de març estem duent a terme la fase prèvia del projecte del 3r trimestre a 1r d’ESO.

En aquest projecte els alumnes de 1r d’ESO dissenyaran i construiran un joc de taula que posaran a prova el dia 23 d’abril en el III Torneig de Jocs de l’Institut Joan Solà.

Projecte de 1r ESO “Museu de l’Edat Antiga”

Durant les 2 darreres setmanes de febrer, els alumnes de 1r ESo han estat treballant en grups en el seu projecte pluridisciplnar:”Museu de l’Edat Antiga”, on calia treballar diverses activitats relacionades amb civilitzacions antigues (ells van escollir les civilitzacions maia, egípcia, romana i Mesopotàmia), i que tenia com a producte final una exposició-museu que va ser visitada per les famílies de l’alumnat, i també per alumnes de 6è curs de l’Escola La Creu de Torrefarrera.

Les classes es van decorar d’acord amb la civilització corresponent i els alumnes van organitzar visites guiades, amb guies caracteritzats/des adequadament, i teatralitzacions per als assistents al “Museu de l’Edat Antiga”. Les impressions de visitants i de guies van ser molt positives.

Final del projecte de 3r ESO “Fem un viatge”

Les dues darreres setmanes, fins a l’1 de febrer, tot l’alumnat de 3r ha treballat en el projecte “Fem un Viatge”, en el qual proposen una destinació pel seu futur viatge de final de 4t ESO i tenen en compte tots els aspectes relacionats amb la seva planificació. El divendres 1 de febrer es va cel·lebrar la votació final entre les destinacions finalistes. L’alumnat de 3r, després de veure les presentacions d’aquestes destinacions al Local Social de l’Ajuntament de Torrefarrera. va participar en la tria final del seu viatge.

Finalment, la destinació triada va ser Menorca, que havia estat defensada per Abril Capdevila, Blanca Piñol, Eva Bellmunt, Darius Surd i Javier Segura. Les altres destinacions finalistes van ser Algarve, Malta i Praga.

Tot el procés de treball del projecte ha implicat un treball cooperatiu per l’adquisició de competències bàsiques de l’alumnat, des d’una òptica pluridisciplinar, on professorat de totes les especialitats ha participat en el seguiment de les activitats.

Projecte Esp@vila a 2n d’ESO: ens visiten els Ajuntaments

El passat dia 18 de desembre l’alumnat de 2n d’ESO va rebre els representants dels Ajuntaments de Torrefarrera, Rosselló i Alguaire. En concret ens visitaren els alcaldes de Torrefarrera i Alguaire i els regidors de Torrefarrera i Rosselló.

Representants de l’Ajuntament de Torrefarrera

 

Regidor Ajuntament de Rosselló

 

Alcalde d’Alguaire

 

En aquesta visita ens han informat del funcionament de l’ajuntament a cada població i ens han encomanat una tasca que l’alumnat de 2n d’ESO ha acceptat. La tasca consisteix en dur a terme una recerca en les poblacions respectives per trobar possibles aspectes de millora en alguna de les àrees de funcionament del municipi. També caldrà elaborar un informe que els alumnes faran arribar als ajuntaments. Tenen molta feina per davant!

Activitats a Lleida (Seu Vella, Diputació, Funàtic) amb 3r ESO preparant el projecte “Fem un viatge”

Alumnes de 3r van passar tot el matí del dimecres 19 de desembre a Lleida, on van visitar la Diputació de Lleida, van assistir a una projecció al Funatic i van fer una Gimcama en anglès amb codis QR a la Seu Vella, entre d’altres activitats. L’activitat està inclosa dins la fase de preparació del projecte pluridisciplinar de 3r ESO “fem un viatge”, on es proposaran destinacions pel futur viatge de 4t ESO, tenint en compte tots els aspectes logístics i de tècniques de presentació de propostes, i serà escollida una destinació guanyadora.

Visita a la deixalleria d’Alguaire i a Compost Segrià (projecte Esp@vila)

Dins del treball previ corresponent al projecte de 2n ESO esp@vila! relacionat amb propostes per millorar la gestió dels nostres pobles (Torrefarrera, Rosselló i Alguaire), el dimecres 19 de desembre vam fer una visita a instal·lacions per l’aprofitament dels residus: a la deixalleria d’Alguaire i a la planta de compostatge de Compost Segrià (Alguaire).

Volem agrair als ajuntaments la seva col·laboració en els nostres projectes, i a Compost Segrià deixar-nos visitar les seves instal·lacions.

Visita de 1r ESO al Museu de Lleida, La Panera i la Biblioteca Pública de Lleida

El passat 21 de desembre, l’alumnat de 1r ESO va fer una sortida on van poder visitar aquests tres equipaments culturals. A la Biblioteca van conéixer els tipus de docuemnts que hi poden trobar i van poder fer-se, si no el tenien ja, el carnet d’usuari. Van veure béns culturals del Museu de Lleida i les exposicions contemporànies del Centre d’Art La Panera. La sortida es troba emmarcada dins el el projecte interdisciplinar “Museu de l’Edat Antiga”, per prendre idees sobre com trobar informació i com es fa una exposició.

 

 

 

 

 

CURS 2017-2018

Final del projecte “Mercat Medieval” a 2n ESO

Durant aquestes dues setmanes, alumnes de 2n ESO han estat treballant activitats relacionades amb l’Edat Mitjana: les viles medievals, l’heràldica, el Feudalisme, els castells, la forma de vida, etc., finalitzant el projecte amb un Mercat Medieval on s’hi han exposat els productes del seu treball durant aquests dies, i que han visitat tot l’alumnat de 1r i 2n ESO, per compartir coneixements i creativitat, fins i tot alguns vestits segons marcaven els cànons de l’Edat Mitjana. Gran feina d’alumnes i gran coordinació i tasca col·laborativa del professorat.

En marxa el projecte “Mercat Medieval” de 2n ESO!

Hem començat  el projecte “Mercat Medieval” a 2n d’ESO, on durant dues setmanes retrocedirem uns quants segles i viurem en una vila medieval, la “vila del Solà”.  Aprendrem sobre feudalisme i castells, farem una excursió  a Poblet i organitzarem un mercat medieval.

Final del projecte de 2n ESO “La Nit de l’Energia”

Després d’unes activitats prèvies i de 2 setmanes de treball per projectes en grups, per millorar, entre d’altres aspectes, el coneixement sobre les fonts d’energia que tenim a l’abast per obtenir electricitat, el passat dijous 15 de febrer a les 19h van fer una presentació dels productes finals per les famílies. Volem agrair a famílies, alumnes i professorat la seva col·laboració i participació en la presentació, que dóna valor a l’aprenentatge. Si voleu, en podeu veure més imatges aquí.

Us convidem a la Nit de l’Energia (Presentació del projecte de 2n ESO)

El proper dijous 15 de febrer a les 19h, l’alumnat de 2n ESO farà al nostre institut la presentació del seu treball sobre la producció d’energia. Us convidem a venir a conèixer la seva tasca durant els darrers dies a l’institut. La Nit de l’Energia és un projecte que implica treball organitzat en petits grups, per afavorir l’autonomia i la cooperació, a banda del treball en continguts relacionats amb la producció i consum d’energia al món on vivim.
El projecte va començar amb unes activitats prèvies. Dins d’aquestes activitats, entre el 19 i el 20 de desembre l’alumnat de 2n ESO va visitar la central hidroelèctrica de Canyelles per començar a conèixer d’on ve l’energia elèctrica que tant ens facilita la vida. Vam poder visitar la presa i les instal·lacions importants. En podeu veure imatges aquí.

Visita de 2n ESO a la central de Canyelles

Dins de les activitats prèvies al projecte La nit de l’energia,  entre el 19 i el 20 de desembre l’alumnat de 2n ESO va visitar la central hidroelèctrica de Canyelles per començar a conèixer d’on ve l’energia elèctrica que tant ens facilita la vida. Vam poder visitar la presa i les instal·lacions importants. En podeu veure imatges aquí.

Projecte “Museu de l’Edat Antiga” a 1r ESO

 

Entre el 23 de gener i 1 de febrer, l’alumnat de 1r ESO ha dedicat una part important del temps diari de les seves classes a treballar en el projecte “Museu de l’Edat Antiga”. Com el nom indica, els alumnes havien de crear un Museu d’alguna civilització antiga (en concret van ser Grècia, Roma, Xina i Egipte les quatre escollides), i fer-ne un museu en diferents espais del centre, incloent-hi vídeos, objectes de l’época, maquetes, pòsters, escenificacions… tot guiat per alumnes comisaris de l’exposició.

Agraïm molt la visita dels alumnes de l’Escola La Creu i de les famílies d’alumnes del nostre centre, el dia 1 de febrer, el dia de la exposició del projecte, el premi final a l’esforç de tothom.

Podeu veure imatges de l’exposició i del procés de treball, i també els vídeos explicatius de cada civilització.

 

Visita de 1r ESO al Museu de Lleida

Durant el treball en la fase prèvia del projecte “Museu de les civilitzacions”, l’alumnat de 1r ESO ha anat a visita en dies de la darrera setmana abans de les vacances de Nadal, el Museu de Lleida. Així han vist de més a prop el que ens pot oferir el Museu, i agafar idees pel seu futur treball al projecte, el proper mes de gener. En tenim imatges!

Xerrada sobre energies per part de l’empresa Endesa

Els nostres alumnes de 2n han assistit avui 18 de desembre a la xerrada sobre Energies Renovables per part del Sr. Jordi Torné i la Sra. Ana Cris Barrau d’Endesa. Aquesta activitat forma part de la fase prèvia del Projecte «La nit de les energies» que es desenvoluparà al febrer al centre. El nostre agraïment pel seu temps i per la interessant informació  que ens han transmès.

 

CURS 2016-2017

 


La nit de l’energia (2n ESO)

Els alumnes van preparar una fira-congrés que va tenir lloc al centre en horari nocturn a la qual van poder assistir alumnes i famílies de l’institut i dels pobles veïns.

Com a participants de la fira, els alumnes van preparar diferents activitats com ara ponències sobre diferents fonts d’energia, maquetes de centrals energètiques, pòsters explicatius, vídeos, realització de díptics o tríptics per lliurar als visitants,… també van haver d’organitzar la logística de la nit.

energia

Fem un viatge!! (3r ESO)

En aquest projecte, els diferents grups han preparat les respectives propostes per al  viatge de 4t d’ESO i les han defensat davant de la resta de companys i companyes. Es va fer una primera votació d’on en van sortir 4 propostes guanyadores i una segona  en què va sortir com a destí guanyador Madeira.

madeira

Museu de les civilitzacions (1r ESO)

Els alumnes van preparar un estand i la corresponent visita guiada per al Museu de les Civilitzacions que es va mostrar al centre els dies 13 i 14 de març. El museu constava de cinc sales on s’exposaven aspectes de les civilitzacions: Mesopotàmia, Egipte, Grècia, Roma, els Maies, els Inques, Xina, Japó i els víkings. També es va proposar un petit taller on el visitant elaborava un record del Museu. Ens van visitar els alumnes de cicle superior de primària de les escoles adscrites de Torrefarrera i Benavent així com alguns familiars de l’alumnat.

Jpeg

Mercat medieval (2n ESO)

Els alumnes van preparat un Mercat Medieval que va tenir lloc al centre el dia 5 de maig en horari escolar, al qual van poder assistir alumnes i professors de l’institut.

Els alumnes van retrocedir en el temps per tal d’ambientar i decorar el pati de l’institut i desenvolupar tot un seguit d’activitats com ara jocs, representacions, danses, tortures, artesania, aliments i productes de l’època medieval.

També es van encarregar del disseny i el muntatge de la seva parada.

IMG-20170507-WA0010

Gameworld (1r ESO)

Aquest projecte és una gamificació de l’aula. És a dir, els alumnes van haver de participar en un univers de joc anomenat Gameworld, en el qual l’objectiu final de cada grup consistia en crear un joc de taula.

En aquest Gameworld, els alumnes havien de superar una primera etapa de builders en la qual no sabien jugar correctament, i per a poder fer-ho van haver d’inventar les normes del seu joc i posteriorment construir-ne un.

Més tard, van presentar uns prototips de jocs i es van pre-graduar per esdevenir gamers. A partir d’aquest moment, acceptant els suggeriments dels altres gamers van millorar els jocs i els van donar la forma final. Els jocs definitius els vam poder assajar al Torneig Final.

DAAN505XgAARo5b

SOStenim la Terra (3r ESO)

Amb motiu del dia Mundial del Medi Ambient, els alumnes de 3r van dur a terme una campanya de sensibilització. Per a fer-ho, van investigar quines de les possibles actuacions en pro del medi i quines de les actituds personals eren les que calia potenciar i millorar, sobretot en l’entorn de les seves poblacions, i van sintetitzar les seves conclusions en un taller de conscienciació, que van visitar els alumnes del centre.

Els resultats del projecte es van materialitzar en un informe científic, un taller demostratiu, un pòster i un vídeo.

Jpeg
Jpeg

CURS 2015-2016


Que algú m’ajudi!! (1r ESO)

Informacions per conèixer millor el nostre institut, editades en revistes digitals online, penjades a Internet mitjançant una aplicació web (Calameo).

Des d’aquí podeu accedir a totes les revistes.

ajudi1ajudi2

I us en recomanem algunes: Model 1 – Model 2Model 3

Ets celíac? Informa’t (2n ESO)

Pàgines web informatives sobre el trastorn de la celiaquia, cada grup d’alumnes en va preparar una. Teniu l’enllaç a tots els llocs web creats

Enllaços webs d’alumnes sobre celiaquia

El Petit Príncep (3r ESO)

Després del seu treball en la comprensió dels continguts del llibre i aspectes relacionats, la preparació de l’escenografia i de la posada en escena, l’alumnat de 3r ESO, amb l’ajut de l’equip docent, va fer representacions teatrals basades en el llibre del Petit Príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry. La classe de 3r ESO A va anar a l’Escola Alba (Corbins), 3r ESO B a l’Escola Teresa Bergadà (Alguaire), 3r ESO C a l’Escola La Creu (Torrefarrera) i 3r ESO D va actuar per l’Escola Sant Joan (Benavent).

Les representacions van agradar força, i van recompensar els esforços invertits en la seva preparació. I aquí les podeu veure.

CURS 2014-2015


Un tomb per les civilitzacions (1r d’ESO)

Entre d’altres activitats per entendre millor les civilitzacions antigues, l’alumnat va dissenyar i construir maquetes d’edificacions i d’instal·lacions pròpies de les civilitzacions de Roma, Grècia, Egipte i el Neolític, i va escenificar situacions de la vida quotidiana en aquells períodes.

Telenotícies de la dècada (Projecte del Segle, 1r d’ESO)

Edmund’s Journey (2n d’ESO)

Creació de maquetes i jocs connecta / Experiments d’alquímia /

Campionat de Calcio Storico Fiorentino (Esport medieval)

Institutos sostenibles (3r d’ESO)

Projecte Nàdia (2n d’ESO)

El Projecte del Segle (1r, 2n i 3r d’ESO)

CURS 2013-2014


QUE ALGÚ M’AJUDI! (1r d’ESO)

EDMUND’S JOURNEY (2n d’ESO)

EL PROJECTE DEL SEGLE (1r, 2n i 3r d’ESO)

Telenotícies 1r A from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies1B from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies 1r C from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies 1r D from Institut Joan Solà on Vimeo.

CURS 2012-2013


QUE ALGÚ M’AJUDI! (1r d’ESO)

La Marta és una noia que cursa 6è de primària en una escola de la Seu d’Urgell. Per motius familiars el curs vinent es traslladarà a viure a Torrefarrera i vindrà al nostre institut. Com no coneix a ningú del poble, demana ajut als alumnes de 1r d’ESO de l’institut per tal que l’ajudin a conèixer més coses de l’institut, com d’on ve el seu nom, quines instal·lacions hi ha, què vol dir treballar per projectes, com es diuen els profes…  així no anirà tan perduda els primers dies.

Durant aquest projecte, es planteja un seguit d’activitats als alumnes que els han de permetre conèixer el funcionament i organització de l’institut. Cada grup grava un vídeo explicatiu per la Marta. Aquí els podeu veure:

“Que algú m’ajudi” 1r A from Institut Joan Solà on Vimeo.

“Que algú m’ajudi” 1B from Institut Joan Solà on Vimeo.

“Que algú m’ajudi” 1r C from Institut Joan Solà on Vimeo

“Que algú m’ajudi!” 1r D from Institut Joan Solà on Vimeo.

CURS 2011-2012


JOAN SOLÀ, UN HOME DE PARAULA (1r i 2n d’ESO)

El primer projecte escollit tant per a 1r com per a 2n és “Joan Solà, un home de paraula”. Té per objectiu donar a conèixer la figura de Joan Solà al món a través d’una recerca guiada per la seva vida i obra i l’elaboració d’una presentació multimèdia en format digital. Aquí teniu les millors presentacions:

1r d’ESO
2n d’ESO
1r ESO A:

2n ESO A:

1r ESO B:

2n ESO B:

1r ESO C:

2n ESO C:

FEM UN TOMB PER LES CIVILITZACIONS (1r d’ESO)

A partir de tres manuscrits escrits per tres nens de diferents èpoques històriques, cada grup classe rep l’encàrrec d’investigar una època històrica determinada i de dissenyar i construir una maqueta representativa de la mateixa. Des de les diferents matèries es treballa el procés constructiu, materials i eines utilitzats així com la interpretació i resposta a la carta rebuda.

Aquí podeu veure les imatges de la construcció:

 

QUÈ LI PASSA A LA CÈLIA? (2n d’ESO)

Es planteja el següent problema als alumnes:

“La Cèlia és una noia de 13 anys que es queixa perquè últimament li cau molt el cabell, té mal de panxa i ja fa temps que no li ve la regla. Està molt preocupada, fatigada i desanimada. A més, al seu institut s’ha organitzat un intercanvi lingüístic a Anglaterra i ella, així, no hi podrà anar. Us imagineu com es deu sentir, pobra? L’heu d’ajudar. Els seus símptomes us fan pensar en diverses malalties associades a l’aparell digestiu, però cal que realitzeu un seguit de preguntes, analítiques i proves mèdiques per establir el diagnòstic i trobar-li un tractament. La vostra tasca final és elaborar un informe mèdic de la malaltia de la Cèlia amb les recomanacions dietètiques que li proposeu, així com la informació necessària per viatjar a Anglaterra. També heu d’enregistrar un vídeo per classe.”

Aquí teniu els vídeos resultants de tota la investigació duta a terme al llarg del projecte pels alumnes:

2n A

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n A from Susana Amorós on Vimeo.

2n B

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n B from Institut Joan Solà on Vimeo.

2n C

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n C from Institut Joan Solà on Vimeo.

EDMUND’S JOURNEY (2n d’ESO)

L’Edmund és un personatge medieval que neix a Norwich l’any 1066. Des d’Anglaterra inicia un viatge recorrent Europa fins arribar a Constantinobla. A través de les seves aventures, els alumnes van fent un recorregut per diferents països a l’Edat mitjana i van descobrint maneres de viure, de construir i de pensar. Finalment l’Edmund mor a la Vall de Boí. Tot el projecte és en anglès i els alumnes construeixen unes maquetes representatives de tot el que l’Edmund va veure al llarg de la seva vida. Aquí podeu veure el vídeo de l’exposició que van preparar per la visita dels professors del projecte Comenius “Do you think I’ll fit in?” que ens van venir a conèixer al novembre de 2012.

 

edmund exhibition xvid from Projectes Joan Solà on Vimeo.


Treballem per projectes a l’institut Joan Solà, tot un repte! de Institut Joan Solà està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons