Treballem per projectes

Treballem per projectes a l’Institut Joan Solà, tot un repte!


Durant el curs 2011-2012 vam començar a treballar per projectes en algunes matèries. Com l’experiència va resultar molt positiva. Els cursos  següents vam continuar treballant per projectes durant algunes hores setmanals a 1r, 2n i 3r d’ESO. Les matèries implicades eren la gran majoria. Per exemple, al curs 2013-14 eren:

  • 1r d’ESO: Matemàtiques, llengua castellana, anglès, llengua catalana, ciències socials, ciències naturals, música i tecnologies.
  • 2n d’ESO: Ciències socials, ciències naturals, llengua catalana, llengua castellana, anglès, educació visual i plàstica i tecnologies.
  • 3r d’ESO: Matemàtiques, llengua castellana, anglès, matemàtiques, ciències naturals, tecnologies i música.

Segons aquest sistema, cada matèria destina 1h setmanal al treball per projectes i els alumnes, treballant en equip, fan tasques de les diferents matèries per tal de solucionar un problema o repte que se’ls planteja a l’inici de cada projecte i arribar a fer un producte final. Tot projecte implica un producte final i internet és un bon aparador per donar-lo a conèixer al món. En aquest sentit, l’ús de les tecnologies és bàsic per motivar els alumnes.

Així doncs, la combinació del treball per projectes i les noves tecnologies ha de garantir que tots els estudiants del centre puguin aprendre al seu ritme, treballant en equip amb altres companys, motivats i altament implicats en la construcció del seu aprenentatge. Els principals objectius d’aquesta metodologia de treball són:

    • Evitar la repetició de continguts des de diferents matèries.
    • Afavorir un aprenentatge més significatiu i amb més sentit.
    • Motivar els alumnes i els professors.
    • Potenciar el treball en equip tant per part de l’alumnat com del professorat del centre.
    • Evitar que les matèries siguin compartimentades.
    • Atendre la diversitat d’alumnes de l’aula (alumnes amb NEE, alumnes amb ritmes lents d’aprenentatge i alumnes més brillants) per tal que tothom pugui treballar al màxim de les seves capacitats.

Canvi metodològic a partir del curs 2016-17

El nou mètode, mantenint els objectius esmentats anteriorment, consisteix igualment en plantejar als alumnes una situació problemàtica oberta i ells, en grups de 4, hi donen resposta.

Hi ha una fase prèvia unes setmanes abans, en la qual els diversos professors donaran idees i oferiran recursos als alumnes per tal que siguin capaços de decidir, en acabar les activitats, quina és la proposta del seu treball en grup.

Un cop els professors reben aquestes propostes, els equips d’alumnes són elaborats de manera que siguin el màxim d’heterogenis possibles, prescindint de la classificació habitual per grups A, B, C i D, i.respectant les seves preferències de treball.

A la fase de projecte pròpiament dit, els alumnes treballen segons els esmentats equips.  Cada equip té un quadern on es van anotant els acords i serveix també com a eina de guia en el procés. En aquesta segona fase, que dura unes dues setmanes, es dedica una àmplia franja horària al projecte, i cada professor té assignats uns equips d’alumnes dels quals és el tutor referent.

A la fase de mostra, es difonen els resultats del projecte, ja sigui mitjançant exposicions de productes finals, realització de tallers, propostes de viatge, etc.

Aquí teniu descripcions i productes finals més destacats dels projectes que hem anat realitzant:

CURS 2016-2017


La nit de l’energia (2n ESO)

Els alumnes van preparar una fira-congrés que va tenir lloc al centre en horari nocturn a la qual van poder assistir alumnes i famílies de l’institut i dels pobles veïns.

Com a participants de la fira, els alumnes van preparar diferents activitats com ara ponències sobre diferents fonts d’energia, maquetes de centrals energètiques, pòsters explicatius, vídeos, realització de díptics o tríptics per lliurar als visitants,… també van haver d’organitzar la logística de la nit.

energia

Fem un viatge!! (3r ESO)

En aquest projecte, els diferents grups han preparat les respectives propostes per al  viatge de 4t d’ESO i les han defensat davant de la resta de companys i companyes. Es va fer una primera votació d’on en van sortir 4 propostes guanyadores i una segona  en què va sortir com a destí guanyador Madeira.

madeira

Museu de les civilitzacions (1r ESO)

Els alumnes van preparar un estand i la corresponent visita guiada per al Museu de les Civilitzacions que es va mostrar al centre els dies 13 i 14 de març. El museu constava de cinc sales on s’exposaven aspectes de les civilitzacions: Mesopotàmia, Egipte, Grècia, Roma, els Maies, els Inques, Xina, Japó i els víkings. També es va proposar un petit taller on el visitant elaborava un record del Museu. Ens van visitar els alumnes de cicle superior de primària de les escoles adscrites de Torrefarrera i Benavent així com alguns familiars de l’alumnat.

Jpeg

Mercat medieval (2n ESO)

Els alumnes van preparat un Mercat Medieval que va tenir lloc al centre el dia 5 de maig en horari escolar, al qual van poder assistir alumnes i professors de l’institut.

Els alumnes van retrocedir en el temps per tal d’ambientar i decorar el pati de l’institut i desenvolupar tot un seguit d’activitats com ara jocs, representacions, danses, tortures, artesania, aliments i productes de l’època medieval.

També es van encarregar del disseny i el muntatge de la seva parada.

IMG-20170507-WA0010

Gameworld (1r ESO)

Aquest projecte és una gamificació de l’aula. És a dir, els alumnes van haver de participar en un univers de joc anomenat Gameworld, en el qual l’objectiu final de cada grup consistia en crear un joc de taula.

En aquest Gameworld, els alumnes havien de superar una primera etapa de builders en la qual no sabien jugar correctament, i per a poder fer-ho van haver d’inventar les normes del seu joc i posteriorment construir-ne un.

Més tard, van presentar uns prototips de jocs i es van pre-graduar per esdevenir gamers. A partir d’aquest moment, acceptant els suggeriments dels altres gamers van millorar els jocs i els van donar la forma final. Els jocs definitius els vam poder assajar al Torneig Final.

DAAN505XgAARo5b

SOStenim la Terra (3r ESO)

Amb motiu del dia Mundial del Medi Ambient, els alumnes de 3r van dur a terme una campanya de sensibilització. Per a fer-ho, van investigar quines de les possibles actuacions en pro del medi i quines de les actituds personals eren les que calia potenciar i millorar, sobretot en l’entorn de les seves poblacions, i van sintetitzar les seves conclusions en un taller de conscienciació, que van visitar els alumnes del centre.

Els resultats del projecte es van materialitzar en un informe científic, un taller demostratiu, un pòster i un vídeo.

Jpeg
Jpeg

CURS 2015-2016


Que algú m’ajudi!! (1r ESO)

Informacions per conèixer millor el nostre institut, editades en revistes digitals online, penjades a Internet mitjançant una aplicació web (Calameo).

Des d’aquí podeu accedir a totes les revistes.

ajudi1ajudi2

I us en recomanem algunes: Model 1 – Model 2Model 3

Ets celíac? Informa’t (2n ESO)

Pàgines web informatives sobre el trastorn de la celiaquia, cada grup d’alumnes en va preparar una. Teniu l’enllaç a tots els llocs web creats

Enllaços webs d’alumnes sobre celiaquia

El Petit Príncep (3r ESO)

Després del seu treball en la comprensió dels continguts del llibre i aspectes relacionats, la preparació de l’escenografia i de la posada en escena, l’alumnat de 3r ESO, amb l’ajut de l’equip docent, va fer representacions teatrals basades en el llibre del Petit Príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry. La classe de 3r ESO A va anar a l’Escola Alba (Corbins), 3r ESO B a l’Escola Teresa Bergadà (Alguaire), 3r ESO C a l’Escola La Creu (Torrefarrera) i 3r ESO D va actuar per l’Escola Sant Joan (Benavent).

Les representacions van agradar força, i van recompensar els esforços invertits en la seva preparació. I aquí les podeu veure.

CURS 2014-2015


Un tomb per les civilitzacions (1r d’ESO)

Entre d’altres activitats per entendre millor les civilitzacions antigues, l’alumnat va dissenyar i construir maquetes d’edificacions i d’instal·lacions pròpies de les civilitzacions de Roma, Grècia, Egipte i el Neolític, i va escenificar situacions de la vida quotidiana en aquells períodes.

Telenotícies de la dècada (Projecte del Segle, 1r d’ESO)

Edmund’s Journey (2n d’ESO)

Creació de maquetes i jocs connecta / Experiments d’alquímia /

Campionat de Calcio Storico Fiorentino (Esport medieval)

Institutos sostenibles (3r d’ESO)

Projecte Nàdia (2n d’ESO)

El Projecte del Segle (1r, 2n i 3r d’ESO)

CURS 2013-2014


QUE ALGÚ M’AJUDI! (1r d’ESO)

EDMUND’S JOURNEY (2n d’ESO)

EL PROJECTE DEL SEGLE (1r, 2n i 3r d’ESO)

Telenotícies 1r A from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies1B from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies 1r C from Institut Joan Solà on Vimeo.

Telenotícies 1r D from Institut Joan Solà on Vimeo.

CURS 2012-2013


QUE ALGÚ M’AJUDI! (1r d’ESO)

La Marta és una noia que cursa 6è de primària en una escola de la Seu d’Urgell. Per motius familiars el curs vinent es traslladarà a viure a Torrefarrera i vindrà al nostre institut. Com no coneix a ningú del poble, demana ajut als alumnes de 1r d’ESO de l’institut per tal que l’ajudin a conèixer més coses de l’institut, com d’on ve el seu nom, quines instal·lacions hi ha, què vol dir treballar per projectes, com es diuen els profes…  així no anirà tan perduda els primers dies.

Durant aquest projecte, es planteja un seguit d’activitats als alumnes que els han de permetre conèixer el funcionament i organització de l’institut. Cada grup grava un vídeo explicatiu per la Marta. Aquí els podeu veure:

“Que algú m’ajudi” 1r A from Institut Joan Solà on Vimeo.

“Que algú m’ajudi” 1B from Institut Joan Solà on Vimeo.

“Que algú m’ajudi” 1r C from Institut Joan Solà on Vimeo

“Que algú m’ajudi!” 1r D from Institut Joan Solà on Vimeo.

CURS 2011-2012


JOAN SOLÀ, UN HOME DE PARAULA (1r i 2n d’ESO)

El primer projecte escollit tant per a 1r com per a 2n és “Joan Solà, un home de paraula”. Té per objectiu donar a conèixer la figura de Joan Solà al món a través d’una recerca guiada per la seva vida i obra i l’elaboració d’una presentació multimèdia en format digital. Aquí teniu les millors presentacions:

1r d’ESO
2n d’ESO
1r ESO A:

2n ESO A:

1r ESO B:

2n ESO B:

1r ESO C:

2n ESO C:

FEM UN TOMB PER LES CIVILITZACIONS (1r d’ESO)

A partir de tres manuscrits escrits per tres nens de diferents èpoques històriques, cada grup classe rep l’encàrrec d’investigar una època històrica determinada i de dissenyar i construir una maqueta representativa de la mateixa. Des de les diferents matèries es treballa el procés constructiu, materials i eines utilitzats així com la interpretació i resposta a la carta rebuda.

Aquí podeu veure les imatges de la construcció:

 

QUÈ LI PASSA A LA CÈLIA? (2n d’ESO)

Es planteja el següent problema als alumnes:

“La Cèlia és una noia de 13 anys que es queixa perquè últimament li cau molt el cabell, té mal de panxa i ja fa temps que no li ve la regla. Està molt preocupada, fatigada i desanimada. A més, al seu institut s’ha organitzat un intercanvi lingüístic a Anglaterra i ella, així, no hi podrà anar. Us imagineu com es deu sentir, pobra? L’heu d’ajudar. Els seus símptomes us fan pensar en diverses malalties associades a l’aparell digestiu, però cal que realitzeu un seguit de preguntes, analítiques i proves mèdiques per establir el diagnòstic i trobar-li un tractament. La vostra tasca final és elaborar un informe mèdic de la malaltia de la Cèlia amb les recomanacions dietètiques que li proposeu, així com la informació necessària per viatjar a Anglaterra. També heu d’enregistrar un vídeo per classe.”

Aquí teniu els vídeos resultants de tota la investigació duta a terme al llarg del projecte pels alumnes:

2n A

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n A from Susana Amorós on Vimeo.

2n B

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n B from Institut Joan Solà on Vimeo.

2n C

Projecte “Què li passa a la Cèlia?” – 2n C from Institut Joan Solà on Vimeo.

EDMUND’S JOURNEY (2n d’ESO)

L’Edmund és un personatge medieval que neix a Norwich l’any 1066. Des d’Anglaterra inicia un viatge recorrent Europa fins arribar a Constantinobla. A través de les seves aventures, els alumnes van fent un recorregut per diferents països a l’Edat mitjana i van descobrint maneres de viure, de construir i de pensar. Finalment l’Edmund mor a la Vall de Boí. Tot el projecte és en anglès i els alumnes construeixen unes maquetes representatives de tot el que l’Edmund va veure al llarg de la seva vida. Aquí podeu veure el vídeo de l’exposició que van preparar per la visita dels professors del projecte Comenius “Do you think I’ll fit in?” que ens van venir a conèixer al novembre de 2012.

 

edmund exhibition xvid from Projectes Joan Solà on Vimeo.


Treballem per projectes a l’institut Joan Solà, tot un repte! de Institut Joan Solà està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons